Toppryttaren hamnade i hatstorm efter video om hästens ben

Det vore faktiskt intressant att se statistik på skador i box/minihage vs större hage med bra staket och underlag. Rent spontant känns det som ett större problem att ha hästen instängd konstant med väggar/galler/staket nära som den kan fastna i eller skrapa sig på än med skydd på ute i en rejält tilltagen hage med bra underlag (förutsatt att hästen är van att få vara ute då). Mina hästar har aldrig skadat sig nämnvärt ute och de går ändå i skogshagar på ett par hektar med ordentligt varierande underlag, däremot så har jag haft två som rullat fast och en som fått ett hyfsat rejält sår när de varit inne i boxen trots att boxarna är rejält tilltagna och godkända på alla vis. Pga det är jag mer rädd för skador när hästarna är inne än ute....

Att man kanske är orolig för skador på sin dyra tävlingshäst och därför inte vill att den ska gå med andra hästar köper jag väl ändå till viss del men har man råd med en häst för miljonbelopp så kanske man kan ha råd med en miniponny som sällskap också tänker jag.

Finns en annan aspekt på skador också. Tror det var agria som räknade på det. Nämligen att hästar som går ensamma i små hagar (eller för den delen, i det här fallet inte i hage alls) hade färre sårskador än hästar i större hage/hage med kompis. Men å andra sidan hade de också många fler ledinflammationer.

Så, nån dag här och där ledigt för hästen pga småsår/tappsko eller veckor i sträck utan träning där mna också måste behandla pga inflammationer...?
 
Att sedan tidningarna gör en stor affär av det här känns oxå sådär. Å ena sidan "å stackars lilla näthatade ryttare" å andra sidan "hästkunskap på redaktionen är lika med noll komma noll noll noll". De hjälper ju indirekt till att normalisera det faktum att hästarna inte går ute i hagar som normala hästar gör!

Tycker detta är intressant, journalistiken inom hästsport verkar vara bedrövligt tam och stryker bara medhårs. Vart är de olika perspektiven? Kritiska frågor? Ska vi verkligen behöva vända oss till bloggar för att få gräv och nyanserade inspel?
 
Hästar måste få vara hästar. Ligga i solen och sova, gå och beta, hitta favoritörten som smakar så gott, gnaga på grenar, springa ikapp med kompisarna över stock och sten, rulla i sanden, hänga med bästisen och klia varandra på alla sköna ställen, busa och gnabbas lite, klia halsen mot den grova barken på ett träd eller grensla en buske för att komma åt under magen. Att de är så fantastiskt generösa att de låter oss vara med på ett hörn emellanåt ger oss inte rätten att ta ifrån dem deras liv. Det måste vara en tvåvägs relation.
För den som enbart är intresserad av ett tävlingsredskap för egen vinning finns det diverse motorburna, ej levande manicker att ta till; som går att ställa in i garaget när en är klar med sitt.
 
En fråga om hennes hästar går i hage utlöste ett flöde av hatiska kommentarer.
─ Det handlade om elaka kommentarer som ifrågasatte min karaktär, berättar Dani G Waldman.

Det är skillnad på hage och hage också. En här har hästarna en och en i pyttesmå rasthagar, eller hagar är helt fel ord för de är verkligen absolut minimum i storlek och nog på gränsen till att vara tillåtna och det är ändå en jordbrukare med god tillgång till åkermark. Jag har alltid undrat varför hålla på med hästar om man vill hålla dem så snålt.
Om det är tävlingshästar så kan det bero på att skaderisken kanske är större om hästen kan springa fort. Men jag tycker inte det är ok.
 
En fråga om hennes hästar går i hage utlöste ett flöde av hatiska kommentarer.
─ Det handlade om elaka kommentarer som ifrågasatte min karaktär, berättar Dani G Waldman.
Jag tycker också att det är bättre med en liten hage än ingen alls. Israel är ett litet, tätbefolkat land så stora hagar är det nog inte många som har råd med. Å andra sidan, hennes häst hade inte presterat på elitnivå om den inte mådde bra. Jag tycker den där hatstormen är överdriven.
 
Jag tycker också att det är bättre med en liten hage än ingen alls. Israel är ett litet, tätbefolkat land så stora hagar är det nog inte många som har råd med. Å andra sidan, hennes häst hade inte presterat på elitnivå om den inte mådde bra. Jag tycker den där hatstormen är överdriven.
Hästar är vänliga och smarta djur som vet vad som händer om dom inte lyder.
 
Tycker det är jätte bra att folk reagerar på att folk inte har sina hästar ute i hage. Det är ett steg i rätt riktning!
Finns flera kändisar som har hästarna ute i hage med kompis som det går jätte bra för(till och med skor av). 😍
Jag själv har slutat följa personen som ts handlar om.
 
Jag tycker också att det är bättre med en liten hage än ingen alls. Israel är ett litet, tätbefolkat land så stora hagar är det nog inte många som har råd med. Å andra sidan, hennes häst hade inte presterat på elitnivå om den inte mådde bra. Jag tycker den där hatstormen är överdriven.
Det är ett litet farligt tänk faktiskt, att hästar som inte mår bra inte presterar, man kan inte bedöma hur en häst mår bara beroende på dens prestationer, det är många hästar som far illa som inte folk lägger märke till för att "den presterar ju bra på tävlingar". Hästar är alldeles för snälla och vänliga och gör så gott dom. Dom presterar inte som dom gör pga av hennes hästhållning, dom prestera som dom gör trots hennes hästhållning.
 
Jag tycker också att det är bättre med en liten hage än ingen alls. Israel är ett litet, tätbefolkat land så stora hagar är det nog inte många som har råd med. Å andra sidan, hennes häst hade inte presterat på elitnivå om den inte mådde bra. Jag tycker den där hatstormen är överdriven.
Jag tror inte hon är bosatt i Israel utan har sin bas i Nederländerna.
 
Jag tycker också att det är bättre med en liten hage än ingen alls. Israel är ett litet, tätbefolkat land så stora hagar är det nog inte många som har råd med. Å andra sidan, hennes häst hade inte presterat på elitnivå om den inte mådde bra. Jag tycker den där hatstormen är överdriven.
Hon bor i Putten, Holland. Ett ganska så tätbefolkat men väldigt "grönt" område 🙃
 
Det är ett litet farligt tänk faktiskt, att hästar som inte mår bra inte presterar, man kan inte bedöma hur en häst mår bara beroende på dens prestationer, det är många hästar som far illa som inte folk lägger märke till för att "den presterar ju bra på tävlingar". Hästar är alldeles för snälla och vänliga och gör så gott dom. Dom presterar inte som dom gör pga av hennes hästhållning, dom prestera som dom gör trots hennes hästhållning.
Håller helt med!
Bra prestationer är inte synonymt med bra mående, varken hos människa eller hos djur.

Tänk alla skandaler som har uppdagats runt träning av hästar som presterar över sin förmåga med hjälp av tortyr. Finns ju massor av exempel, Tennessee walking hästarna i USA, nervsnittade hästar (aktuella fall både inom distans och travet), ström används i sporrar osv ....:cry:
 
Om det är tävlingshästar så kan det bero på att skaderisken kanske är större om hästen kan springa fort. Men jag tycker inte det är ok.
Jag upplever nog att hästar som går ute i flock i rejäla hagar som stimulerar rörelse är coolare än de som står ensamma i minihagar. Om hästen ständigt stimuleras på olika vis av flock, yta, varierande hage där de kan söka föda och röra sig pyser liksom en del energi ut medans den ensam i minihage kan hetsa upp sig och om den kutar då måsta göra det med antingen tvärstopp och risk för fläkningar eller kuta runt i minicirkel och hänga på inner fram och riskera ledinflammationer etc.

Sen är ju inte tävlingshästar mer skadebenägna än andra. Varför skulle just de utbildade hästarna skada sig när inte andra gör det? Rent rörelsemässigt ska det ju vara så att en häst som rids i balans och förädlats så att säga genom korrekt ridning även rör sig bättre i hagen.

Och här kommer väl tyvärr kunskapsbristen in igen. Tom eliten har svårt att förstå hur man bäst släpper ihop hästar och får flockar att funka. Det leder till en överdriven rädsla för att ha hästar i flock i hage.
 
Intressant också att klippet är bortplockat även om kommentarerna va avstängda.

Tycker det är hel fel att en häst inte får va en häst, att kunna gå ut i en hage och röra sig i alla gångarter och bara få va häst.
Att rida ut, galoppbana, skrittmaskin osv kan aldrig ersätta hästen att få va häst än va en riktig hage hade kunnat göra.

Sorgligt och än mer sorgligt att ryttaren inte verkar förstå varför. 🤦🏼‍♀️
 
Finns en annan aspekt på skador också. Tror det var agria som räknade på det. Nämligen att hästar som går ensamma i små hagar (eller för den delen, i det här fallet inte i hage alls) hade färre sårskador än hästar i större hage/hage med kompis. Men å andra sidan hade de också många fler ledinflammationer.

Så, nån dag här och där ledigt för hästen pga småsår/tappsko eller veckor i sträck utan träning där mna också måste behandla pga inflammationer...?
Småsåren kommer nästan alltid vid hopsläppen med främmande hästar eller om det finns några hästar i flocken som inte fungerar ihop. Annars är sårskador för att hästar går ihop nog snarare ovanligare än när de går ensamma tycker jag.
 
Småsåren kommer nästan alltid vid hopsläppen med främmande hästar eller om det finns några hästar i flocken som inte fungerar ihop. Annars är sårskador för att hästar går ihop nog snarare ovanligare än när de går ensamma tycker jag.
Sen är ju småsår allra oftast inte farliga heller. Min ena häst är ett energiknippe både med och utan ryttare. Hon går oftast med unghästgänget hos oss eftersom hon är lekfull och mår gott av att rejsa omkring med ungarna. Hon drar på sig småsår pga att hon är väldigt oförsiktigt med sig själv när hon leker, men det är bara en enda gång som hon påverkats av det så hon behövde vila (sår med svullnad på ena frambenet som orsakade obehag, men inget var eg trasigt). Sen är det besvärligt med småsår och flugor på sommaren men med sprayplåster och zinkpasta så har vi löst det.
Folk som inte sett henne härja omkring får panik och tror att hon ska gå omkull när hon rejsar på, jag har lärt mig att hon har god kroppskontroll och klarar de mest tokiga svängar och skutt utan att falla. Tilläggas kan att hon är håller formen bra även under vila :)
 
Småsåren kommer nästan alltid vid hopsläppen med främmande hästar eller om det finns några hästar i flocken som inte fungerar ihop. Annars är sårskador för att hästar går ihop nog snarare ovanligare än när de går ensamma tycker jag.

Efter att ha ägt ett äkta klantarsel till häst håller jag nog inte med. Alla ihopsläpp var helt odramatiska men när de sedan lekte galopprace så ... (som en stallägare sa "Elo... när din häst springer i hagen ser det ut som att hon har åtta ben").
 
Sen är ju småsår allra oftast inte farliga heller. Min ena häst är ett energiknippe både med och utan ryttare. Hon går oftast med unghästgänget hos oss eftersom hon är lekfull och mår gott av att rejsa omkring med ungarna. Hon drar på sig småsår pga att hon är väldigt oförsiktigt med sig själv när hon leker, men det är bara en enda gång som hon påverkats av det så hon behövde vila (sår med svullnad på ena frambenet som orsakade obehag, men inget var eg trasigt). Sen är det besvärligt med småsår och flugor på sommaren men med sprayplåster och zinkpasta så har vi löst det.
Folk som inte sett henne härja omkring får panik och tror att hon ska gå omkull när hon rejsar på, jag har lärt mig att hon har god kroppskontroll och klarar de mest tokiga svängar och skutt utan att falla. Tilläggas kan att hon är håller formen bra även under vila :)
Precis det här jag också undrar över. Jag tycker de har småsår mer eller mindre jämt men inte sjutton är de påverkade av det. Jag tror aldrig någon av mina haft ett sår som förhindrat träning
 
Precis det här jag också undrar över. Jag tycker de har småsår mer eller mindre jämt men inte sjutton är de påverkade av det. Jag tror aldrig någon av mina haft ett sår som förhindrat träning
Skönt för dig! Känns lyxigt. Själv har jag många många erfarenheter av sår som ställer till med mer eller mindre rejäla problem.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dani G Waldman, bröderna Philippaerts och Geir Gulliksen är toppryttarna som hittills blivit utfrågade i Global Champions Tour TV...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 062
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
866
Senast: cassiopeja
·
M
Hästmänniskan Måste bara fråga vad ni anser om detta som hände i natt hos fodervärden till min ena shettis. Jag och fodervärden diskuterade detta som...
2
Svar
33
· Visningar
3 514
Senast: Gazzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp