Toppryttaren hamnade i hatstorm efter video om hästens ben

Utomlands är det VÄLDIGT vanligt att tävlingshästar aldrig får gå i någon hage. Förstår inte att folk blir så chockad. När jag jobbade i Tyskland så gick våra hästar aldrig i hagen. Det fanns hagar men dom användes bara någon timme i veckan på sommaren av en tjej som stod inackorderad hos oss och det slutade alltid i tappskor eftersom hästarna kutade runt som galna.

Det finns många stall som inte har några hagar alls utan gården består av ridhus, stall och utebana samt skrittmaskin.

Hobbyryttare har däremot väldigt ofta hagar eller till och med lösdrift.

Alla eliteryttare har hästarna inne med undantag för skrittmaskin/band, longering, ridning och hand walk.

Sverige är väl det land där majoriteten faktiskt har hagar till sina elitehästar.


Jag köpte en häst från Tyskland som inte hade gått o hage förr och hon blev sönderstressad av att gå i stor hage och kunde inte gå med andra hästar heller eftersom hon var alldeles för elak och risken för brutna ben eller stora sparkskador var för stor. Slutade med att hon fick gå ut i liten hage för där kunde hon inte springa tills hon stupade så fort någonting läskigt dök upp.

Hon hade sprungit omkull två gånger i stora hagen och hade ständigt sår på benen och blev sned pga att hon sprang omkull. Gick inte ha henne i sån hage.
Har också haft en tysk häst som var minst sagt förvirrad i början ute i hagen. Tog många år innan han vande sig, och han mådde alltid bättre i stall med kortare hagtid.
 
Han har ju gått ihop med Flecu. Även om jag inte vet om han fortfarande gör det.
Ok då är.det kanske jag som är för dåligt insatt. Men generellt så kan man inte jämföra hästhållningen i Sverige med den i tex Tyskland eftersom det är helt olika kulturer. Peder är även en ryttare som inte följer strömmen
 
Å andra sidan så vet dom inget annat. Som med min häst så var det ett under att hon inte bröt benen när jag försökte få henne att gå i stor kuperad hage. Det gick inte helt enkelt hon blev så stressad att hon var genomblöt och slog sig. Hon sprang runt, runt, runt i skengalopp. Har inte kvar den hästen men där såg man tydligt att hon skulle må betydligt bättre i sin box vilket inte var ett alternativ på det stall jag stod på såklart.
Så att dom inte vet något annat tycker du är ett rimligt argument?

Det är ett uttryck för en hemsk syn på djur som inte är försvarbar.
 
Har också köpt en tysk häst som var minst sagt förvirrad i början ute i hagen. Tog många år innan han vande sig, och han mådde alltid bättre i stall med kortare hagtid.
Min häst skenade så hon både sprang omkull och åkte in i stängslet en gång och skenade tills hon rann av svett, gick knappt stoppa henne för hon hade panik. Det var alldeles för farligt att ha henne i stor hage. Hon fick gå I sjukhage nära stallet mellan klockan 08:30-15:00 för att det skulle fungera. Vet inte hur hon har det nu, men jag hade henne i 3 år och försökte vänja on vid större hage flera gånger utan vidare resultat.

Rida ut på långritt eller promenera osv ar inga problem. Problemet uppstod bara när hon var utan ryttare/människa i en hage som var större än typ 20x20.
 
Min häst skenade så hon både sprang omkull och åkte in i stängslet en gång och skenade tills hon rann av svett, gick knappt stoppa henne för hon hade panik. Det var alldeles för farligt att ha henne i stor hage. Hon fick gå I sjukhage nära stallet mellan klockan 08:30-15:00 för att det skulle fungera. Vet inte hur hon har det nu, men jag hade henne i 3 år och försökte vänja on vid större hage flera gånger utan vidare resultat.
Ja ibland går det bara inte. De hästarna mår ju bättre av typ sjukhage och liknande, även om man önskar att de kunde hållas annorlunda.
 
Dessa människor skapar ju dock hästar som inte kan gå i hage med andra hästar.
Om hästarna har tur får dem gå i hage med andra ston och föl, sedan med unghästar, men från att dem börjar ridas in så hålls dem ensamma i box, får dem gå i hage är det ensamma i små hagar.
Det är ju ganska självklart att dessa hästar efter några år av att leva så isolerade har svårt att fungera i stora hagar och i flock. Att kunna ha dem i stora hagar blir ju nästan som ett rehabiliterings projekt. Att ha dem med andra hästar kan om man har otur vara omöjligt, eftersom hästen aldrig fått lära sig kommunicera normalt med andra hästar.

Folk måste inse att om du redan från start håller hästen med andra hästar i stora hagar så kommer det inte vara något problem, då kommer även dessa dyra tävlingshästar kunna gå i hage med andra hästar.
 
Utomlands är det VÄLDIGT vanligt att tävlingshästar aldrig får gå i någon hage. Förstår inte att folk blir så chockad. När jag jobbade i Tyskland så gick våra hästar aldrig i hagen. Det fanns hagar men dom användes bara någon timme i veckan på sommaren av en tjej som stod inackorderad hos oss och det slutade alltid i tappskor eftersom hästarna kutade runt som galna.

Det finns många stall som inte har några hagar alls utan gården består av ridhus, stall och utebana samt skrittmaskin.

Hobbyryttare har däremot väldigt ofta hagar eller till och med lösdrift.

Alla eliteryttare har hästarna inne med undantag för skrittmaskin/band, longering, ridning och hand walk.

Sverige är väl det land där majoriteten faktiskt har hagar till sina elitehästar.


Jag köpte en häst från Tyskland som inte hade gått o hage förr och hon blev sönderstressad av att gå i stor hage och kunde inte gå med andra hästar heller eftersom hon var alldeles för elak och risken för brutna ben eller stora sparkskador var för stor. Slutade med att hon fick gå ut i liten hage för där kunde hon inte springa tills hon stupade så fort någonting läskigt dök upp.

Hon hade sprungit omkull två gånger i stora hagen och hade ständigt sår på benen och blev sned pga att hon sprang omkull. Gick inte ha henne i sån hage.
Men det är fortfarande vanligt att unghästarna växer upp i flock på lösdrift vad jag vet. Så
att de inte vet annat eller aldrig kommer kunna gå med andra hästar eftersom ”de aldrig lärt sig språket” stämmer nog sällan. Att de å andra sidan får psykiska problem och separationsångest om de inte får vara ute på många år när de blivit vuxna är inte konstigt.
 
Det går långsamt och sakta framåt även på högre nivåer och ju mer folk reagerar som dom gjort när hon nu la ut det inlägget ju bättre är det.
Det är väldigt viktigt att folk reagerar. Annars finns risken att de här människorna idoliseras och härmas utan eftertanke, vilket då riskerar att normalisera något som inte är bra. Ifrågasättande är sunt; oavsett kändisskap och framgångar.
 
Menar du Peder? Hans topphästar går väl inte alls med andra hästar. Allan går ensam i hagen tex.

Jag är helt säker på att jag sett en film på Instagram från antingen Peder eller Lisen där två av hans bruna topphästar gick tillsammans och stod och drog i varandras täcken. Jag hittar den inte nu så det var nog i Insta stories. Jag är ganska säker på att en av dem var Allan.

Jag hittade däremot en bild där Catch me not S gick med den lilla ponnyn (skäcken) som deras son red innan.
 
Ok då är.det kanske jag som är för dåligt insatt. Men generellt så kan man inte jämföra hästhållningen i Sverige med den i tex Tyskland eftersom det är helt olika kulturer. Peder är även en ryttare som inte följer strömmen

Fast jag tycker att man SKA jämföra. Hästar är hästar överallt. Även i Tyskland. Och jag är övertygad om att hästar mår bättre av att få gå i hage och i en bra flock eller med en bra kompis. Går det av nån anledning inte att ha hästen i flock eller med en annan häst så tycker jag ändå att den hästen ska få gå i hage.

Tänk att aldrig få röra sig som man vill? Att varje gång man är utanför sin box så är det nån annan som bestämmer var man ska gå, vad man ska göra och när man ska göra det. Tragiskt att det finns folk som tycker att det är bra hästliv!!
 
Tänk att aldrig få röra sig som man vill? Att varje gång man är utanför sin box så är det nån annan som bestämmer var man ska gå, vad man ska göra och när man ska göra det. Tragiskt att det finns folk som tycker att det är bra hästliv!!
...speciellt om man är ett djur som är anpassat till att ströva omkring många många timmar per dag... Hästens behov av att utföra naturliga beteenden har inte ändrats speciellt mycket sedan de var vildhästar, även om många blundar för det.
 
Jag är en ivrig förespråkare av lösdrift, paddock paradise, mycket utevistelse osv, men jag tycker inte det är så enkelt som att "utevistelse = bra" och "ingen utevistelse = dåligt". En häst som får röra på sig i skrittmaskin varje dag, rids omväxlat utomhus och tränas adekvat men inte får vistas i hage utomhus mår nödvändigtvis inte sämre än en häst som står ensam i en grusruta och eventuellt slentrianmässigt tränas i ett ridhus några dagar i veckan.

Av alla de hundratals stall stall jag stått i/vistats i/hälsat på i är det få som lever upp till idealet att "få ströva runt många timmar per dag" som någon nämnde här. Hagarna är generellt alldeles för små, leriga, ostimulerande, okuperade osv för att hästarna verkligen ska kunna "vara hästar". Det är ju väldigt stor skillnad på hagar som lever upp till minimikrav och på hagar som stimulerar till rörelse osv.

Därmed inte sagt att jag tycker att det på något sätt försvarar att inte ha hästarna ute alls. Men jag undrar hur många av motståndarna och de som blir upprörda över hennes video verkligen har en högkvalitativ utevistelse för sina hästar.
 
Jag är en ivrig förespråkare av lösdrift, paddock paradise, mycket utevistelse osv, men jag tycker inte det är så enkelt som att "utevistelse = bra" och "ingen utevistelse = dåligt". En häst som får röra på sig i skrittmaskin varje dag, rids omväxlat utomhus och tränas adekvat men inte får vistas i hage utomhus mår nödvändigtvis inte sämre än en häst som står ensam i en grusruta och eventuellt slentrianmässigt tränas i ett ridhus några dagar i veckan.

Av alla de hundratals stall stall jag stått i/vistats i/hälsat på i är det få som lever upp till idealet att "få ströva runt många timmar per dag" som någon nämnde här. Hagarna är generellt alldeles för små, leriga, ostimulerande, okuperade osv för att hästarna verkligen ska kunna "vara hästar". Det är ju väldigt stor skillnad på hagar som lever upp till minimikrav och på hagar som stimulerar till rörelse osv.

Därmed inte sagt att jag tycker att det på något sätt försvarar att inte ha hästarna ute alls. Men jag undrar hur många av motståndarna och de som blir upprörda över hennes video verkligen har en högkvalitativ utevistelse för sina hästar.

Jag tycker att ingen hagvisteelse och liten grusruta är lika illa. Hästar behöver och förtjänar att få röra sig ordentligt på egen hand. Helst med en kompis eller flera.
 
Det straffar sig i längden. Hur ska man få en hållbar häst när den aldrig får röra sig naturligt..? Dessutom är jag övertygad om att det är precis som med människor - mår man bra mentalt mår man också bättre fysiskt och det gör de INTE när de inte får gå i hage med andra hästar.
 
Jag har jobbat i ett stall här i Sverige där hästarna stod inne så fort det regnade eller blåste "för mycket". Även så fort det var snö/halt pga avsaknad av snösulor och brodd, tog för mycket arbetskraft enligt chefen helt enkelt. Så fort hästarna började busa/springa i hagarna skulle de tas in direkt pga skaderisken. Bara de lugnaste fick gå i gräshagar, resten i små rutor. Alla ensamma. En vanlig dag var de flesta nog ute i 3-4 timmar kanske, för sen reds de ju även dagtid och skulle stå inne och torka efteråt. För flera av hästarna där blev det ju som en ond cirkel, de fick aldrig springa av sig utan togs då in direkt och fick stå ännu mer på box osv.

Vet också ett stall där hästarna inte får gå ut alls i stort sett (hoppstall i Sverige). Ska de ut och tävla och åka tidigt och komma hem sent mockar de inte heller, utan slänger bara in hö åt hästarna som ska vara kvar hemma.

Jag tror som flera andra skrivit att det är väldigt vanligt att hästar inte får gå ut pga skaderisken. Vet inte vad som är värst, liten hage med sporadisk annan motion eller ingen hage alls och exempelvis skrittmaskin och varierade träningspass.
 
Jag är en ivrig förespråkare av lösdrift, paddock paradise, mycket utevistelse osv, men jag tycker inte det är så enkelt som att "utevistelse = bra" och "ingen utevistelse = dåligt". En häst som får röra på sig i skrittmaskin varje dag, rids omväxlat utomhus och tränas adekvat men inte får vistas i hage utomhus mår nödvändigtvis inte sämre än en häst som står ensam i en grusruta och eventuellt slentrianmässigt tränas i ett ridhus några dagar i veckan.

Av alla de hundratals stall stall jag stått i/vistats i/hälsat på i är det få som lever upp till idealet att "få ströva runt många timmar per dag" som någon nämnde här. Hagarna är generellt alldeles för små, leriga, ostimulerande, okuperade osv för att hästarna verkligen ska kunna "vara hästar". Det är ju väldigt stor skillnad på hagar som lever upp till minimikrav och på hagar som stimulerar till rörelse osv.

Därmed inte sagt att jag tycker att det på något sätt försvarar att inte ha hästarna ute alls. Men jag undrar hur många av motståndarna och de som blir upprörda över hennes video verkligen har en högkvalitativ utevistelse för sina hästar.

Fast nu var det väl inte någon som sa att hon borde sätta den i grusruta? Eller förespråkar skithagar? Fast det hade nog t.o.m. det hamnat på plus gentemot ingen utevistelse alls. Det är ju inte som att vi pratar om människor som inte har råd med att bistå hästen detta.

Jag tycker att det är lite av ett storhetsvansinne att se det som att ens tränande på något sätt trumfar hästens grundbehov som djur.
 
Jag tycker att ingen hagvisteelse och liten grusruta är lika illa. Hästar behöver och förtjänar att få röra sig ordentligt på egen hand. Helst med en kompis eller flera.
Tycker du det är lika illa?
Jag tycker nog ändå det finns grader i helvetet sas. Och har svårt att se att det är sak samma för hästen om den får stå på box dygnet runt vs att ändå få gå ut i liten ruta. Om inte annat så ger det ju någon form av mental stimulans att ändå kunna stå ut och titta på saker.
 
Fast nu var det väl inte någon som sa att hon borde sätta den i grusruta? Eller förespråkar skithagar? Fast det hade nog t.o.m. det hamnat på plus gentemot ingen utevistelse alls. Det är ju inte som att vi pratar om människor som inte har råd med att bistå hästen detta.

Jag tycker att det är lite av ett storhetsvansinne att se det som att ens tränande på något sätt trumfar hästens grundbehov som djur.
Håller med. Det handlar ju verkligen inte bara om rörelse i sig, utan om naturlig rörelse och även om mentalt välbefinnande som inkluderar andra grundläggande behov.
 
Av alla de hundratals stall stall jag stått i/vistats i/hälsat på i är det få som lever upp till idealet att "få ströva runt många timmar per dag" som någon nämnde här. Hagarna är generellt alldeles för små, leriga, ostimulerande, okuperade osv för att hästarna verkligen ska kunna "vara hästar". Det är ju väldigt stor skillnad på hagar som lever upp till minimikrav och på hagar som stimulerar till rörelse osv.

Vad tråkigt! Det är inte min bild av hästhållning, utan det jag är van vid är att hästar får gå i relativt stora hagar (0,5 ha minst) med kompis. Undantaget försvarsmaktens hästar och de som stod uppstallade vid en galoppbana.

Galopptränare med hästarna hemma hade alla ute i (gräs)hagen minst halvdagar, de flesta med kompis.
Även ridskolan jag gick på som ung hade hästarna ute i flock i större hage. Klart att hästarna rör sig olika mycket i olika perioder, men möjligheten har ändå funnits.
 
Tycker du det är lika illa?
Jag tycker nog ändå det finns grader i helvetet sas. Och har svårt att se att det är sak samma för hästen om den får stå på box dygnet runt vs att ändå få gå ut i liten ruta. Om inte annat så ger det ju någon form av mental stimulans att ändå kunna stå ut och titta på saker.

Ja, grader i helvetet men ett helvete är det oavsett. Jag tycker att hästar ska kunna röra sig i alla gångarter i sin hage. Det går inte i en för liten hage.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dani G Waldman, bröderna Philippaerts och Geir Gulliksen är toppryttarna som hittills blivit utfrågade i Global Champions Tour TV...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 028
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
864
Senast: cassiopeja
·
M
Hästmänniskan Måste bara fråga vad ni anser om detta som hände i natt hos fodervärden till min ena shettis. Jag och fodervärden diskuterade detta som...
2
Svar
33
· Visningar
3 484
Senast: Gazzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp