Torrfoder till katt

Får jag kasta in en fråga?
Ger ni bara torrfoder eller kompletterar ni med blötmat?
Vad anses vara det bästa i kattfoderväg? Torrt eller blött? Färskt?

Jag har fri tillgång till bra spannmålsfritt torrfoder (ingen av våra katter har överätit) och ger blötmat en till två ggr/dag. Sedan får hon givetvis puts från kött också samt handskalade räkor när jag äter sådana... kisse tycker absolut bäst om rökta räkor skalade av husse... :angel: :D

Dreamies behöver inte ens nämnas, det är en självklarhet :laugh:
 
Får jag kasta in en fråga?
Ger ni bara torrfoder eller kompletterar ni med blötmat?
Vad anses vara det bästa i kattfoderväg? Torrt eller blött? Färskt?

Hade jag fått bestämma så hade mina katter bara fått färsk mat och/eller spannmålsfritt våtfoder. Eftersom katter inte dricker så mycket som de borde, så vill jag få i dem vätska via fodret så att jag kan undvika urinstenar och njurproblem.

Tyvärr är det mina katter som bestämmer. De är uppväxta på torrfoder och trots att jag försökt fasa över dem på våtfoder i ett par år nu, så kräver de fortfarande lite torrfoder varje dag. Så det blir lite spannmålsfritt torrfoder med mkt kött till blötmaten ändå.
 
Får jag kasta in en fråga?
Ger ni bara torrfoder eller kompletterar ni med blötmat?
Vad anses vara det bästa i kattfoderväg? Torrt eller blött? Färskt?
Mina får främst blötmat, och torrfoder som godis i deras aktiveringsbräda.

Helst hade jag velat att de skulle fått barf eller färskfoder, men det är de såklart inte glada i. Istället får de rått kött/puts som komplement.
 
Får jag kasta in en fråga?
Ger ni bara torrfoder eller kompletterar ni med blötmat?
Vad anses vara det bästa i kattfoderväg? Torrt eller blött? Färskt?

Ger i huvudsak torrfoder och blötmat som extra.
Blött och färskt är absolut det bästa ur hälsosynpunkt, torrfoder är sämst hur man än vänder och vrider på det. Tyvärr fattar inte mina katter det :cool:
 
Får jag kasta in en fråga?
Ger ni bara torrfoder eller kompletterar ni med blötmat?
Vad anses vara det bästa i kattfoderväg? Torrt eller blött? Färskt?
Jag har fri tillgång på Applaws torrfoder och kompletterar med blötmat på morgon och kväll. Mjau tetror, bra mat som finns i vanliga affärer. :) det verkar katterna vara nöjda med, vikten är ok. Har två huskatter, mor & son på 4 och 1 år. Kastrerade bägge två, honkatten lite rund men det har kommit efter kastreringen. Bägge två är ganska aktiva katter men honan lite mer matsugen helt enkelt.
 
Jag brukar köpa hel kyckling när det är på extrapris eller på utförsäljning och sen kokas den hel ordentligt, plockas isär och alla ben tas bort såklart. Kör den i matberedaren och lägger den i creme fraiche burkar eller andra småburkar ett par skedar i varje burk och så in i frysen.
Jag räknade på det där en gång och det blev billigare med hel kyckling när den var på extrapris än vad det blev med kattmaten jag jämförde med just då.
Lite meckigt är det och man behöver plats för alla småburkar i frysen men sen är det smidigt att bara ta fram en burk om dagen för det blir rätt många kattportioner av en hel kyckling :)
 
Jag brukar köpa hel kyckling när det är på extrapris eller på utförsäljning och sen kokas den hel ordentligt, plockas isär och alla ben tas bort såklart. Kör den i matberedaren och lägger den i creme fraiche burkar eller andra småburkar ett par skedar i varje burk och så in i frysen.
Jag räknade på det där en gång och det blev billigare med hel kyckling när den var på extrapris än vad det blev med kattmaten jag jämförde med just då.
Lite meckigt är det och man behöver plats för alla småburkar i frysen men sen är det smidigt att bara ta fram en burk om dagen för det blir rätt många kattportioner av en hel kyckling :)

Jag brukar köpa en hel kyckling, stycka den och ge till katterna. Då får de jobba med tänderna också.
 
Min katt är typ 15 och jag märker inga direkta åkderstecken på henne förutom att hon vissa nätter jamar och efter flytt nu blivit lite raggigare i pälsen. Far omkring och klättrar både högt och lågt. Men Hills artrosfoder lät som att det skulle vara ett hyggligt seniorfoder på fler plan än lederna. Funderar på att prova men såg röda texter med andemeningen "jag är införstådd med att detta är ett veterinärfoder och bara ska ges i tät kontakt med veterinär"... Eh.

Kan vara värt att ta prov på sköldkörteln om gammelkatten är jamig/pratig och rastlös vissa tider på dygnet.
 
Jag har gett Applaws tidigare och skulle inte tveka att göra det igen.

Nu har jag en kräsen senior som inte har så mycket tänder kvar så jag ruinerar mig på Orijen Cat&Kitten. Kisse tycker om det, det är näringstätt och bitarna är små. Det är värt det, kisse har förtjänat det många gånger om :love:

Tack ! Missat att någon svarat 😄 då kör jag på planen . De kommer få Bozita blötmat som komplement, det har de fått sen tidigare och jag själv har också haft det förr till mina tidigare katter. Tycker det är ett bra foder med svenskproducerat och mycket kött i. Ger gärna Mjau också som är enklare och billigare men det var så krångligt att få tag i junior här så det får bli Bozita tills de är vuxna.
 
Senast ändrad:
Får jag kasta in en fråga?
Ger ni bara torrfoder eller kompletterar ni med blötmat?
Vad anses vara det bästa i kattfoderväg? Torrt eller blött? Färskt?
Jag ger bara torrfoder och blötmat som godis. Har försökt flera gånger att fasa över till färskfoder då det är bäst men herrn anser att all form av kött inte är ätbart trots såsen går bra :meh: Ser till att fodret är bra istället dock, hög kötthalt och inget spannmål.
 
Får jag kasta in en fråga?
Ger ni bara torrfoder eller kompletterar ni med blötmat?
Vad anses vara det bästa i kattfoderväg? Torrt eller blött? Färskt?

Jag ger primärt blötmat (bozita), och kompletterar med torrfoder enbart till den katten som inte vill äta tillräckligt för att hålla vikten annars. De jag har fött upp själv är från början vana vid blötmat. Ur ren hälsosynpunkt hade jag valt färskfoder, men det funkar tyvärr inte så bra med frysutrymme och mina katters besatthet av det. Som tugg/berikning får de torkad lunga eller lammsticks från pommys.
 
Ser att den här tråden inte har varit aktiv på ett tag men tänkte att jag kunde putta upp tråden med en egen fråga. Jag har gett min lilla katt (8 månader) mjaus kattungemat sen hon flyttade hem till oss (innan fick hon friskies och det har jag lyckats läsa mig till är dåligt så därav att valet föll på mjau istället). Fri tillgång på torrfoder och en påse (ca 85 gram) mjukmat får hon varje dag. Men nu har hon kastrerats idag och måste ändå byta foder. Är det säkrast att gå över på mjau för kastrerad katt när jag vet att hon gillar det och det fodret är svenskproducerat eller finns det nått annat foder som är prisvärt (alternativt noga utvalt om det är bättre)? Vill ge henne bra förutsättningar men har inte den bästa ekonomin som student tyvärr. Det är inte heller lätt att läsa sig till vad som är bra foder då alla tycker olika känns det som.
 
Ser att den här tråden inte har varit aktiv på ett tag men tänkte att jag kunde putta upp tråden med en egen fråga. Jag har gett min lilla katt (8 månader) mjaus kattungemat sen hon flyttade hem till oss (innan fick hon friskies och det har jag lyckats läsa mig till är dåligt så därav att valet föll på mjau istället). Fri tillgång på torrfoder och en påse (ca 85 gram) mjukmat får hon varje dag. Men nu har hon kastrerats idag och måste ändå byta foder. Är det säkrast att gå över på mjau för kastrerad katt när jag vet att hon gillar det och det fodret är svenskproducerat eller finns det nått annat foder som är prisvärt (alternativt noga utvalt om det är bättre)? Vill ge henne bra förutsättningar men har inte den bästa ekonomin som student tyvärr. Det är inte heller lätt att läsa sig till vad som är bra foder då alla tycker olika känns det som.

Äter hon blötmat så kör på det i huvudsak. Då slipper du hålla på med att välja bland alla olika varianter. Dessutom kan du ge större mängd utan att riskera viktuppgång, samt att vätskan i blötmaten minskar risken för urinproblem i framtiden.
 
Jag har för tillfället Orijen till katterna. Dom tycker det är hemskt gott men inom en vecka har dom vant sig och äter måttligt mycket - dom får alltså fri tillgång. Ingen av dom är för tjock. Jag drygar ut det med ca 1/3 Mjau för kastrerade utekatter. Blandar ihop det och då märker dom inte att inte alla pelletsbitarna smakar lika. Dom har fått Acana förut och som du säger, det är inte riktigt lika gott. Alla Acana-varianter innehåller inte fisk.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag kommer vilja byta foder på min lilla kille så småningom när jag har fått hem honom men har några frågor. Jag har tittat på...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: AraSlei
·
Katthälsa Hej! Min kattunge (4 månader) har ätit Royal Canin sedan hon började äta torr- och våtfoder, men det är ett foder jag känner att jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 406
Senast: Silkisif
·
Katthälsa Help? Ska de bara innehålla kött? Eller är det ffa spannmålsfritt? Tex denna...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
21 762
Senast: mandaaa_
·
Katthälsa Hej! Ska försöka göra en lång historia kort. Jag har två katter, hane 3 (snart) år och hona 7 år. Dom endast ätit blötfoder (Mjau)...
Svar
3
· Visningar
901
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp