Bukefalos 28 år!

Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Letade upp den här tråden enkom för att fråga hur man gör om man inte är riskgruppare men skulle vilja vaccinera sig mot Covid igen. Minns inte ens hur många doser jag fick när det begav sig.
I sthlm är det bara att tex gå till drop in ställe för vaccineringen, eller boka vi appen Alltid öppet. Dropp in kan man göra på vissa apotek till och med (här i sthlm i alla fall). Till och med fjärde sprutan/dosen är "öppen" för alla. Femte tror jag än så länge är för 65+, men det lär väl ändras snart.

Tog själv min fjärden i september och jag är 36 år :)
 
Har nog aldrig haft en ylletröja förut
Men nu behövde jag en ny varm tröja och tänkte då att nu ska jag köpa en av de lokala fåren ingen aning om vad de är för ras?
Så nu är frågan vänjer man sig vid ullekill :cautious:
Jag har alltid ylletröja i stallet på vintern, har då en underställströja under. När det är kallt värmer den bra och kliar inte. Men skulle jag ha den inomhus skulle den garanterat klia.
Men så är det med annat i ull med, en mössa i ull sticks om det inte är tillräckligt kallt ute.
 
Jag är övertygad om att det har med hur känslig man är i huden snarare än kvalitet på ullen. Jag kan ha riktigt grov ull direkt mot bar hud, visst känns det men inte så det blir obehagligt. Exet fick klåda bara av att sitta bredvid mig om jag hade den tröjan... Men han är känslig överlag och får lätt märken på huden, tycker att lappar på kläder stör osv.
 
Jag är övertygad om att det har med hur känslig man är i huden snarare än kvalitet på ullen. Jag kan ha riktigt grov ull direkt mot bar hud, visst känns det men inte så det blir obehagligt. Exet fick klåda bara av att sitta bredvid mig om jag hade den tröjan... Men han är känslig överlag och får lätt märken på huden, tycker att lappar på kläder stör osv.
Jag störs av lappar och så vidare men har sällan problem med ull, vilket jag tror är på grund av att jag är petig med ullens kvalitet och bara har den när det är kallt + (och det här tror jag är extra viktigt) är noga med att inte ha torr hud med ullen. Fet ull mot fet hud är bra - där har nog även tvättmedlet inverkan, det finns få bra ulltvättmedel i vanliga butiker, jag köper speciellt återfuktande tvättmedel för ull.
 
Skulle nog behöva en lite tjockare bomullspolo under ylletröjan kanske :idea:
Vill bara sticka in med något här. Vill du att ullens egenskaper ska komma till sin absoluta rätt, så ska du helst inte använda något med bomull. Använd hellre en undertröja i tekniskt material (någon typ av konstfiber) eller om du vill ha ännu mer värme så är det underställ i merino/merinoullblandning som gäller. :)

(Bomull är överlag ett dåligt material vintertid, det blir kallt när det blir fuktigt)
 
Vill bara sticka in med något här. Vill du att ullens egenskaper ska komma till sin absoluta rätt, så ska du helst inte använda något med bomull. Använd hellre en undertröja i tekniskt material (någon typ av konstfiber) eller om du vill ha ännu mer värme så är det underställ i merino/merinoullblandning som gäller. :)

(Bomull är överlag ett dåligt material vintertid, det blir kallt när det blir fuktigt)
Nja, lite mer komplext än så vill jag nog säga att det är?
Tar man hänsyn till flera olika parametrar och vad som får mest utfall beroende på hur en använder plaggen, i vilka miljöer och till vilka aktiviteter så slår fördelar och nackdelar med olika material ut olika mycket. Så bomull behöver inte alltid vara ett dåligt val, och syntet och syntet kan också vara så olika att det ena är ett bra val och det andra ett dåligt.
 
Jag har svårt för ren ull. . Vet exakt varför - det är barndomsupplevelser. Dels den vidriga kliande ullen som ALLT stickades i. Och dels LUKTEN av blöta lovikkavantar på elementen utanför klassrummet. Lukten av vått ylle kväljer.

Har en vän som älskar ylle. Ett år fick alla i styrelsen en yllepläd i julklapp. I REN ull. Jag gav genast bort den.
Det enda som funkar är kappor i ullblandning.

Undrar om det finns KBT för ullfobi?
 
Nja, lite mer komplext än så vill jag nog säga att det är?
Tar man hänsyn till flera olika parametrar och vad som får mest utfall beroende på hur en använder plaggen, i vilka miljöer och till vilka aktiviteter så slår fördelar och nackdelar med olika material ut olika mycket. Så bomull behöver inte alltid vara ett dåligt val, och syntet och syntet kan också vara så olika att det ena är ett bra val och det andra ett dåligt.
Det har du rätt i, jag var nog lite för generaliserande och utgick ifrån min egen typ av användning.
 
Fick några frågor på iMessage. Kopierar in dem här:

”Varför heter det handduk? Är det något man smyckar ut händerna med innan man går på fest?
Och varför heter det badlakan och inte badduk?”
 
Fick några frågor på iMessage. Kopierar in dem här:

”Varför heter det handduk? Är det något man smyckar ut händerna med innan man går på fest?
Och varför heter det badlakan och inte badduk?”
Duk användes väl till många former av tygstycken? Huvudduk, bakduk etc. Den som användes till att torka händerna efter tvätt är ju en duk, avsedd för händer.

Badduk ligger väldigt illa i munnen. Och eftersom den duken är stor som ett lakan (som var mycket mindre förr) så ligger det väl nära till hands att kalla det badlakan?

Badd-uck känns fel 😁
 
Ah, kanske det är en finlandism då, för här har jag nog bara hört talas om fotduk (eller fottrasa)
Det är lurigt. Man tror man vet vad saker heter. I Finland tvättar man fönster, bär flaskor i en korg och man tvättar tänderna. Så rak översättning blir galet ibland.

Minns en reporter för finska lokalradion som skrattande berättade att han sagt till sina kompisar att han kastade hackspett. Dvs kastade pil.

Även Finlandssvenskan har andra ord för saker. Minns att en buketråd diskuterade detta med att ställa eller lägga en häst i gången. Olika på svenska eller finlandssvenska.
 

Liknande trådar

Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 131
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
390
Senast: Pilot
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
289
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 317
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp