Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Jag lägger metallförpackningar i återvinningen. Burkar lock etc.
För utbrända värmeljus har jag fått lära mig att man måste ta bort den lilla plattan som håller veken innan den hamnar i återvinningen. .

Men vad gör man av den lilla runda plåtbiten?
Plåt ska ju inte läggas i brännbart.
Man lägger den i metall också. De behöver bara separeras för att metallen ska sorteras korrekt, olika vikt olika metall osv. :)
 
Jag lägger metallförpackningar i återvinningen. Burkar lock etc.
För utbrända värmeljus har jag fått lära mig att man måste ta bort den lilla plattan som håller veken innan den hamnar i återvinningen. .

Men vad gör man av den lilla runda plåtbiten?
Plåt ska ju inte läggas i brännbart.

Man lägger den i metall också. De behöver bara separeras för att metallen ska sorteras korrekt, olika vikt olika metall osv. :)
Värmeljusgrejerna räknas inte som förpackningar längre, de ska lämnas på åvc, inte i förpackningsinsamlingen.
Fast ni kanske menar så.
 
Det beror nog på kommun.
Efter beslut i EU-kommissionen ska värmeljuskopparna från och med 1 april 2015 inte längre samlas in som metallförpackning. Det betyder att de inte ska läggas i systemet som finns för förpackningsinsamling utan istället läggas i behållarna för metallåtervinning på återvinningscentralen, där Miva ser till att de kan materialåtervinnas. Både värmeljuskoppen och vekeshållare sorteras som metall, men lossa vekeshållaren så kan järnet separeras från aluminiumet som annars brinner upp och försvinner från jordens yta.

https://miva.se/avfall-och-atervinning/sa-sorterar-du-avfall/grovavfall/metall
 
Efter beslut i EU-kommissionen ska värmeljuskopparna från och med 1 april 2015 inte längre samlas in som metallförpackning. Det betyder att de inte ska läggas i systemet som finns för förpackningsinsamling utan istället läggas i behållarna för metallåtervinning på återvinningscentralen, där Miva ser till att de kan materialåtervinnas. Både värmeljuskoppen och vekeshållare sorteras som metall, men lossa vekeshållaren så kan järnet separeras från aluminiumet som annars brinner upp och försvinner från jordens yta.

https://miva.se/avfall-och-atervinning/sa-sorterar-du-avfall/grovavfall/metall
Och så står det inte hos min kommun/bolag, där säger de att de går i förpackning åtminstone för mig i villa.
 
Och så står det inte hos min kommun/bolag, där säger de att de går i förpackning åtminstone för mig i villa.
Konstigt. Det är ju producenterna (i slutänden konsumenterna) som betalar för förpackningsåtervinningen och värmeljustillverkare betalar antagligen inte för det, så din kommun kanske har gjort något undantag?
 
Men hade nog blivit lite rädd ifall någon använt smeka istället för klappa sitt djur oavsett. 😅 För att inte tala om ifall någon pratade om att klappade istället för smekte sin partner :D
På finska säger man silittää vilket betyder just smeka eller kanske mer stryka.

Hästar kan man klappa, men man klappar ju egentligen inte en katt. Man kliar eller stryker den kanske.
 

Liknande trådar

Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 042
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
367
Senast: Pilot
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 181
Senast: Badger
·
Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp