Bukefalos 28 år!

Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Det är lurigt. Man tror man vet vad saker heter. I Finland tvättar man fönster, bär flaskor i en korg och man tvättar tänderna. Så rak översättning blir galet ibland.

Minns en reporter för finska lokalradion som skrattande berättade att han sagt till sina kompisar att han kastade hackspett. Dvs kastade pil.

Även Finlandssvenskan har andra ord för saker. Minns att en buketråd diskuterade detta med att ställa eller lägga en häst i gången. Olika på svenska eller finlandssvenska.
Det jag har fetat i ditt inlägg - på vilket sätt menar du att det är annorlunda än i Sverige? :)
 
Det är lurigt. Man tror man vet vad saker heter. I Finland tvättar man fönster, bär flaskor i en korg och man tvättar tänderna. Så rak översättning blir galet ibland.

Minns en reporter för finska lokalradion som skrattande berättade att han sagt till sina kompisar att han kastade hackspett. Dvs kastade pil.

Även Finlandssvenskan har andra ord för saker. Minns att en buketråd diskuterade detta med att ställa eller lägga en häst i gången. Olika på svenska eller finlandssvenska.
Plus att vi säger "slippa" med motsatt betydelse. Man slipper in på en utbildning.

Men lägga? Ingen lägger väl en häst i gången?
 
Det jag har fetat i ditt inlägg - på vilket sätt menar du att det är annorlunda än i Sverige? :)
Det svenska namnet är väl en back? En ölback t.ex.

"Köp en back läsk". Du köper väl inte en korg läsk? eller gör man det nånstans i Sverige också?

Och fönster putsar man. Yrket heter väl fönsterputsare - inte fönstertvättare? Och tänder borstar man.
 
Det svenska namnet är väl en back? En ölback t.ex.

"Köp en back läsk". Du köper väl inte en korg läsk? eller gör man det nånstans i Sverige också?

Och fönster putsar man. Yrket heter väl fönsterputsare - inte fönstertvättare? Och tänder borstar man.
Helt onödig info men korgar finns inte här mera 😊
 
Det svenska namnet är väl en back? En ölback t.ex.

"Köp en back läsk". Du köper väl inte en korg läsk? eller gör man det nånstans i Sverige också?

Och fönster putsar man. Yrket heter väl fönsterputsare - inte fönstertvättare? Och tänder borstar man.
Ah, det framgick inte riktigt av sammanhanget att det var en back du menade på svenska. Man kan ju bära i en korg.

Och förlåt om det var en dum fråga, men jag brukar själv säga att jag ska tvätta mina fönster. Inte alltid tanken går hela vägen till yrkesgruppen, uppenbarligen.
 
Jag tvättar fönster jag också.
Jag vet inte riktigt om jag tvättar eller putsar. Tror vi använde ordet tvätta hemma (mina föräldrar har meänkieli som modersmål).
Inget av orden känns rätt för mig när det gäller fönster.
Putsa, då tänker jag att man sprayar med fönsterputs och torkar av.
Tvätta, då har man medlet i vattnet och tvättar fönstret med trasa som man blöter och vrider ur och sen skrapar bort med fönsterskrapa.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte riktigt om jag tvättar eller putsar. Tror vi använde ordet tvätta hemma (mina föräldrar har meänkieli som modersmål).
Inget av orden känns rätt för mig när det gäller fönster.
Putsa, då tänker jag att man sprayar med fönsterputs och torkar av.
Tvätta, då har man medlet i vattnet och tvättar fönstret med trasa som man blöter och vrider ur och sen skrapar bort med fönsterskraoa.
I så fall har jag rätt jag tvättar. Putsmedel har jag aldrig haft.
 
Plus att vi säger "slippa" med motsatt betydelse. Man slipper in på en utbildning.

Men lägga? Ingen lägger väl en häst i gången?
Jag fick tänka efter, men vi kan nog säga "jag lägger Polle i tvättboxen/långa gången/boxen", men då är det mera för att berätta var man s.a.s. har hästen, så antar att det är dialektalt vad man blivit uppväxt med.
 
Det är lurigt. Man tror man vet vad saker heter. I Finland tvättar man fönster, bär flaskor i en korg och man tvättar tänderna. Så rak översättning blir galet ibland.

Minns en reporter för finska lokalradion som skrattande berättade att han sagt till sina kompisar att han kastade hackspett. Dvs kastade pil.

Även Finlandssvenskan har andra ord för saker. Minns att en buketråd diskuterade detta med att ställa eller lägga en häst i gången. Olika på svenska eller finlandssvenska.
Det är många gånger jag fått tänka mig för att det heter "det gör ont..." istället för "det tar sjukt..." 😂
Så är väl batteri/värmeelement en riktig klassiker också :D
 
Ah, kanske det är en finlandism då, för här har jag nog bara hört talas om fotduk (eller fottrasa)
Eller bara är dialektal skillnad i svenskan? Är ju en himla gammal grej så det kan ha hetat olika på olika ställen innan det fanns en standardiserad benämning hos försvarsmakten.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Det kan hända att det används någon gång i svenskan, men vi i finland använder det ännu mera utbrett, typ:
Jag slipper nog att komma med=jag har möjlighet att komma med.
Jag slipper att göra läxorna redan tidigare på kvällen= jag kan göra läxorna tidigare på lvällen.
:)
Utan ett sammankopplat "in" blir det garanterat missförstått i Sverige.
Jag kan förstå logiken i det om man tänker Slipper =är/blir fri från annat som hindrar och därmed kommer jag kunna X. Men hade aldrig klurat ut det utan förklaring.
 
Utan ett sammankopplat "in" blir det garanterat missförstått i Sverige.
Jag kan förstå logiken i det om man tänker Slipper =är/blir fri från annat som hindrar och därmed kommer jag kunna X. Men hade aldrig klurat ut det utan förklaring.
Det är egentligen bara talspråk och inget som man borde säga.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Jag lägger metallförpackningar i återvinningen. Burkar lock etc.
För utbrända värmeljus har jag fått lära mig att man måste ta bort den lilla plattan som håller veken innan den hamnar i återvinningen. .

Men vad gör man av den lilla runda plåtbiten?
Plåt ska ju inte läggas i brännbart.
 

Liknande trådar

Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 117
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
390
Senast: Pilot
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
287
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 316
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp