Bukefalos 28 år!

Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Hur gör de på ISS om någon dör där? Läste att NASA har inte rutin för det? (låter osannolikt). Påse med vakuum antar jag, men åker "man hem" direkt eller väntas det tills "ordinarie" hemgång?
Bra fråga! Det finns inte riktigt plats för att försvara någons kropp på ISS, och jag tror inte heller det hade varit idealiskt. Min gissning är att de skickar ner kroppen till jorden i en kapsel, kanske med med-resenärer, och att det nog är i deras bästa intresse att inte vänta med det i flera dagar isåfall. Det finns alltid en kapsel dockad som de kan använda för att ta sig från ISS som jag förstått det.
 
Tänkte om det kunde finnas något annat där som var bättre att utgå från än USB, t.ex. HDMI...
Nej tyvärr, lite sur på datorskrället. Varför kan de inte ha ordentligt med portar. Den har bara två portar en är USB. Den andra vill jag helst spara till jobbet.
 
Jag vill beställa en sol/sommar hatt, men hur vet jag min storlek? Kanske någon här har goda råd? Jag har str 56 i hjälm men när jag mäter runt huvudet, där jag vill hatten ska sitta får jag det till 58 cm. Kan antingen beställa en small i storlek 56 lr medium i 58. Man vill väl en hatt ska sitta löst och ledigt i förhållande till en hjälm så ska jag ta en medium? Velar väldigt här 😅

Kan ju så klart beställa en och prova men vill gärna att det blir rätt första gången så slipper jag en del krångel och det blir mindre transport för varan ☺️🌞🌞
 
Jag har kanske en dum fråga. Men aldrig varit skadad förut. Jag är sjukskriven en månad (minst) och har ansökt om sjukpenning på försäkringskassan. Men igår såg jag att jag bara får ut 1000kr, så jag skrev till lönekontoret och frågade om de vet varför jag bara får 1000kr av försäkringskassan nu, när jag förlorar typ 10.000 av min lön. Trodde liksom man fick så man åtminstone överlever
😕
Vet ni om det beror på att man får mer senare? Eller vad tror ni?

Du bör ha fått både ett beslut och ett utbetalningsmeddelande från försäkringskassan, vad står det där?
Eller har du fått någon klarhet i det?
 
Du bör ha fått både ett beslut och ett utbetalningsmeddelande från försäkringskassan, vad står det där?
Eller har du fått någon klarhet i det?
Kunde se att jag bara fick först för 2 dagar, 1000kr och får 4000 månaden efter. Dock är jag förlängd sjukskriven 1 månad till så hoppas verkligen jag får mer i februari för annars går jag verkligen inte runt. :/ Innan någon påpekar hur man ska ha en backup-plan så fick jag utnyttja den under en annan kris och har ännu inte hunnit bygga upp den.
 
Kunde se att jag bara fick först för 2 dagar, 1000kr och får 4000 månaden efter. Dock är jag förlängd sjukskriven 1 månad till så hoppas verkligen jag får mer i februari för annars går jag verkligen inte runt. :/ Innan någon påpekar hur man ska ha en backup-plan så fick jag utnyttja den under en annan kris och har ännu inte hunnit bygga upp den.
Usch, inte kul. Förstår hur det är, och man känner sig så utlämnad när det inte flyter på som vanligt.
 
JBL-högtalare. Trådlösa små saker. Vilken sort är bäst? El ska man ha ngn annan sort av de som finns? Vad har ni?
 
JBL-högtalare. Trådlösa små saker. Vilken sort är bäst? El ska man ha ngn annan sort av de som finns? Vad har ni?
Jag har också en (äldre) clip från jbl som är helt okej. Jag är nöjd med den men skulle nog lägga till några hundralappar till och köpa en av de enklare / äldre flip. Skillnaden i ljudkvalitet är högre än skillnaden i pris tycker jag, alltså prisvärt om det pengautrymmet finns. Men jag tror iofs inte att jag har hört nyare flip eller bättre modeller för att veta om de prisskillnaderna ger lika mycket ljud (och inte heller hur bra ljud du vill ha).
 
Beror väl på vad du ska ha den till. Jag har en JBL clip, med syftet att ha en liten, billig högtalare som är lätt att ta med. Vi har den mest i bilen för att lyssna på barnens ljudböcker och sånt. Är jättenöjd :)

Jag har också en (äldre) clip från jbl som är helt okej. Jag är nöjd med den men skulle nog lägga till några hundralappar till och köpa en av de enklare / äldre flip. Skillnaden i ljudkvalitet är högre än skillnaden i pris tycker jag, alltså prisvärt om det pengautrymmet finns. Men jag tror iofs inte att jag har hört nyare flip eller bättre modeller för att veta om de prisskillnaderna ger lika mycket ljud (och inte heller hur bra ljud du vill ha).

Tack för respons.

Den ska stå i köket o användas till o ha musik/poddar på.

Jag var inne på en jbl change 5 m kanske är den för stor? Ska nog bege mig ut o klämma o känna lite.
 
JBL-högtalare. Trådlösa små saker. Vilken sort är bäst? El ska man ha ngn annan sort av de som finns? Vad har ni?
Jag har en JBL Charge 4 med några år på nacken. Är ingen audiofil men jag är imponerad av ljudet från en såpass liten högtalare. Mycket ljud för pengarna! Har dock inte jämfört ljudet med deras övriga modeller, jag är nöjd som det är. Bra batteritid också.
 
Tack för respons.

Den ska stå i köket o användas till o ha musik/poddar på.

Jag var inne på en jbl change 5 m kanske är den för stor? Ska nog bege mig ut o klämma o känna lite.

Titta på Sony säger jag. Jag har en pytteliten SRX-XB13 som har enormt bra ljud för att vara så liten. Kan du tänka dig att gå upp i storlek och pris säger jag Harman Kardon Onyx 7 :love:
 

Liknande trådar

Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 251
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 157
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
419
Senast: Pilot
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
346
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp