Bukefalos 28 år!

Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Om man tar flera blodtryck efter varann så blir trycket lägre och lägre. Varför?

En läkae sa en gång att man skulle glömma de två första trycken man tog. Det skiljer ju rejält?
När vi hade våran riktiga hälsokontroll via jobbet så fick vi ligga still i en evighet innan blodtryck togs. Till skillnad från när bm tagit det för p-piller då har man inte hunnit in genom dörren så har manchetten tagits fram.
 
Om man tar flera blodtryck efter varann så blir trycket lägre och lägre. Varför?

En läkae sa en gång att man skulle glömma de två första trycken man tog. Det skiljer ju rejält?
Jag tänker spontant att det är för att man efter en stund är mer avslappnad och kanske mindre nervös, plus så är man stilla och inte i rörelse som minuten innan.
Det kan nog vara bra att mäta flera gånger för att få ett bra medelvärde, men då måste man ta med de första i beräkningen. 😅 Den läkaren kanske bara utgick från ett värde, det tredje, isåfall.
 
Titta på Sony säger jag. Jag har en pytteliten SRX-XB13 som har enormt bra ljud för att vara så liten. Kan du tänka dig att gå upp i storlek och pris säger jag Harman Kardon Onyx 7 :love:

Jag är väldigt nöjd med min Onyx! Mycket musik för både pris och storlek! Ska man mest lyssna på tal hade jag dock hellre valt något annat, den är byggd för (ffa) elektronisk musik.

Har även en liten UE Boom som jag tyckte lät bättre än de JBL jag lyssnade på innan jag valde (även om jag alltid varit nöjd med det JBL-ljud vi ofta använde när jag jobbade med musik). Passar bra att slänga ner i väskan om man ska iväg.

Kökshögtalaren är en äldre modell av Bose soundlink, och har naturlig röståtergivning och är trevlig att lyssna på.
 
Om man tar flera blodtryck efter varann så blir trycket lägre och lägre. Varför?

En läkae sa en gång att man skulle glömma de två första trycken man tog. Det skiljer ju rejält?
Troligtvis för att du inte suttit tillräckligt länge innan du tog första trycket.

En måste ligga minst 10 min för att trycket ska bli representativt. Sen kan själva mätningen kännas obehaglig och reaktionen på det blir störst första gångerna, sen vänjer en sig. Blodtrycket blir inte lägre och lägre ju fler ggr en mäter (som tur är ;) )men det blir mer representativt. Ofta har en patient "White coat syndrome", dvs trycket höjs för att en är nervös över att det ska tas, och speciellt av läkare.

//IVA-SSK
 
Troligtvis för att du inte suttit tillräckligt länge innan du tog första trycket.

En måste ligga minst 10 min för att trycket ska bli representativt. Sen kan själva mätningen kännas obehaglig och reaktionen på det blir störst första gångerna, sen vänjer en sig. Blodtrycket blir inte lägre och lägre ju fler ggr en mäter (som tur är ;) )men det blir mer representativt. Ofta har en patient "White coat syndrome", dvs trycket höjs för att en är nervös över att det ska tas, och speciellt av läkare.

//IVA-SSK
Hrm.
Jag tar ju trycket själv. Alltid efter att ha suttit stilla en kvart eller så framför datorn. Testat att ta det i rakt följd efter varann. Tar tryck, tar nytt tryck. Tar tre ggr och det tredje trycket är nästan alltid betydligt bättre än det första. (behöver hålla kolla för vården vill veta)
Så inget white coat syndrome och ingen stress innan.
Jag förstår fortfarande inte :D
 
Hrm.
Jag tar ju trycket själv. Alltid efter att ha suttit stilla en kvart eller så framför datorn. Testat att ta det i rakt följd efter varann. Tar tryck, tar nytt tryck. Tar tre ggr och det tredje trycket är nästan alltid betydligt bättre än det första. (behöver hålla kolla för vården vill veta)
Så inget white coat syndrome och ingen stress innan.
Jag förstår fortfarande inte :D
Det är väl menat att tas efter 10-15 minuters vila, inte datorbruk. Självklart (i mina och i min drama queen kropps ögon) kan datoranvändande/sinnesintryck/informationskonsumtion påverka blodtrycket och om du då tar om och om så kanske du upphör att konsumera information medan du faktiskt tar trycket, dvs du uppnår den vila som rekommenderas inför trycktagning?
 
Har haft feber över en vecka nu o hosta o mår inte alls bra. De har blivit lite bättre men orkar inte mycket…
Jag har ingen termometer men känner att jag har feber.
Om jag behöver ringa o få nått läkarintyg imorgon (varit sjukskriven 1 vecka) kommer de vilja jag tar tempen då kanske?
 
Det är väl menat att tas efter 10-15 minuters vila, inte datorbruk. Självklart (i mina och i min drama queen kropps ögon) kan datoranvändande/sinnesintryck/informationskonsumtion påverka blodtrycket och om du då tar om och om så kanske du upphör att konsumera information medan du faktiskt tar trycket, dvs du uppnår den vila som rekommenderas inför trycktagning?
Oj hos barnmorskan har jag aldrig varit med om 10-15 minuter. In i rummet och så har de tagit blodtrycket på en gång.
 
Oj hos barnmorskan har jag aldrig varit med om 10-15 minuter. In i rummet och så har de tagit blodtrycket på en gång.
Vården är nog medvetna om de effekter som kan påverka och kan ta på en gång men om de då märker ett för högt tryck så kan de vänta och ta igen för att avgöra om det berodde på brist på vila innan eller ett genuint högt tryck. Kanske tidsbesparande att bara behöva vänta med de som utan vila mäter förhöjt?
 
Hrm.
Jag tar ju trycket själv. Alltid efter att ha suttit stilla en kvart eller så framför datorn. Testat att ta det i rakt följd efter varann. Tar tryck, tar nytt tryck. Tar tre ggr och det tredje trycket är nästan alltid betydligt bättre än det första. (behöver hålla kolla för vården vill veta)
Så inget white coat syndrome och ingen stress innan.
Jag förstår fortfarande inte :D

Jag märker hur min kropp reagerar på att manschetten dras åt genom att höja pulsen några slag. Inte dramatiskt, men tillräckligt för att jag ska misstänka att trycket gör detsamma. Efter ett par varv är pulsen de där 3-4 slagen lägre igen, och trycket som lägst.
 
Angående blodtryck hemma så ska man också komma ihåg att ta av manschetten ett tag mellan mätningarna 😅
Att stasa armen flera gånger efter varandra kan göra roliga saker med blodtrycket har jag märkt 😅 /man måste ju testa vad som händer för att veta 🥸
 
Hrm.
Jag tar ju trycket själv. Alltid efter att ha suttit stilla en kvart eller så framför datorn. Testat att ta det i rakt följd efter varann. Tar tryck, tar nytt tryck. Tar tre ggr och det tredje trycket är nästan alltid betydligt bättre än det första. (behöver hålla kolla för vården vill veta)
Så inget white coat syndrome och ingen stress innan.
Jag förstår fortfarande inte :D
Det beror nog helt enkelt på att du inte är helt avslappnad första ggn. Kanske har du inte vilat ordentligt eller så är du lite nervös inför mätvärdet.
Tryck varierar helt naturligt upp och ner hela tiden, men det går inte kontinuerligt nedåt. 😅 😉
 
Vården är nog medvetna om de effekter som kan påverka och kan ta på en gång men om de då märker ett för högt tryck så kan de vänta och ta igen för att avgöra om det berodde på brist på vila innan eller ett genuint högt tryck. Kanske tidsbesparande att bara behöva vänta med de som utan vila mäter förhöjt?
Precis. Om trycket är normalt så är det nog det annars också, om än lite lägre. Är det förhöjt, tas nya tryck under mer kontrollerade former.
 
Troligtvis för att du inte suttit tillräckligt länge innan du tog första trycket.

En måste ligga minst 10 min för att trycket ska bli representativt. Sen kan själva mätningen kännas obehaglig och reaktionen på det blir störst första gångerna, sen vänjer en sig. Blodtrycket blir inte lägre och lägre ju fler ggr en mäter (som tur är ;) )men det blir mer representativt. Ofta har en patient "White coat syndrome", dvs trycket höjs för att en är nervös över att det ska tas, och speciellt av läkare.

//IVA-SSK
Numera tar de ju alltid trycket sittande, på vc alltså. Fattar att det inte går på IVA.
En sska jag träffar på vc tar det nästan alltid tre ggr och gärna på båda armarna, en uska som har inriktning hjärta tar det bara en gång.
 
Oj hos barnmorskan har jag aldrig varit med om 10-15 minuter. In i rummet och så har de tagit blodtrycket på en gång.
Man kan ju sitta i väntrummet +15 minuter. De kan väl inte använda 15 minuter av besökstiden till att vänta 15 minuter ...
Jag brukar åka till vc så jag är där 30 min innan och hinner varva ner i väntrummet innan.
 
Man kan ju sitta i väntrummet +15 minuter. De kan väl inte använda 15 minuter av besökstiden till att vänta 15 minuter ...
Jag brukar åka till vc så jag är där 30 min innan och hinner varva ner i väntrummet innan.
Fast de gör ju annat. Det är ju inte säkert man sitter där 15 minuter innan. När vi tog blodtryck via jobbet så fick vi ligga ner minst 15 minuter.
 
Fast de gör ju annat. Det är ju inte säkert man sitter där 15 minuter innan. När vi tog blodtryck via jobbet så fick vi ligga ner minst 15 minuter.
På vc gör de inte annat eftersom jag oftast är där just för att kolla blodtrycket. De flesta vet väl att man ska sitta och vila en stund innan, så är ju inte så att vårdpersonalen ska behöva säga det åt en i förväg varje gång.
 
På vc gör de inte annat eftersom jag oftast är där just för att kolla blodtrycket. De flesta vet väl att man ska sitta och vila en stund innan, så är ju inte så att vårdpersonalen ska behöva säga det åt en i förväg varje gång.
Ok har aldrig varit på vc och tagit blodtryck. Här gör man det dessutom själv på vc om man bara skall ta blodtryck.
 
På vc gör de inte annat eftersom jag oftast är där just för att kolla blodtrycket. De flesta vet väl att man ska sitta och vila en stund innan, så är ju inte så att vårdpersonalen ska behöva säga det åt en i förväg varje gång.
Många av oss som behöver ha koll på trycket har egen mätare. Verkiar krångligt att behöva ta sig till vården för att göra det?
 

Liknande trådar

Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 114
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
389
Senast: Pilot
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 309
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp