Tråden för ickedumma frågor

Wiki räckte inte, jag har precis samma frågor som du! Särskilt intresserad av varför både individuella blad och hela rotorn ska vinklas, och sen sa min bror att stjärtrotorn faktiskt också används för att styra så det är ju verkligen helkomplicerat! Får se om jag lärt mig nåt på onsdag
Tror jag fattade det.
Olika vinkel vid olika lägen under varvet ger olika mycket lyft = helikoptern lutar = lyftkraften kan delas i en komponent som går uppåt (motverkar tyngdkraften) och en komponent som har riktning åt det håll en lutar (ger fart åt det hållet)
Ändrad vinkel på bladen gemensamt ger mer lyftkraft = producerar högre kraft = ger mer fart i rörelsen framåt. (Det bör bli så att en behöver mer kraft ju mer en lutar för att inte trilla ner på backen också?)
 
Tror jag fattade det.
Olika vinkel vid olika lägen under varvet ger olika mycket lyft = helikoptern lutar = lyftkraften kan delas i en komponent som går uppåt (motverkar tyngdkraften) och en komponent som har riktning åt det håll en lutar (ger fart åt det hållet)
Ändrad vinkel på bladen gemensamt ger mer lyftkraft = producerar högre kraft = ger mer fart i rörelsen framåt. (Det bör bli så att en behöver mer kraft ju mer en lutar för att inte trilla ner på backen också?)
Jag kanske är dum men jag förstår fortfarande inte varför både blad och hela rotorn ska vinklas:confused::laugh:
 
Jag kanske är dum men jag förstår fortfarande inte varför både blad och hela rotorn ska vinklas:confused::laugh:
Båda handlar om att vinkla bladen, men på olika sätt. Inte rotorn.
Så i praktiken blir reella vinkeln en kombination av båda kommandona. Bara lättare att tänka på det som två separata komponenter...
Det ena ger lyft, det andra ger lutning, tillsammans ger det kraft i den riktning som axeln pekar. Kvitta med den motverkande tyngdkraften och kvar blir rörelse i en viss riktning.
Lättare om en kan rita det...
 
Det är ju det som gör helikoptern mer rörlig än ett plan.
Att man kan få den att svänga snabb osv.
Och också att den kan hovra.
Ja men HUR :laugh:
Båda handlar om att vinkla bladen, men på olika sätt. Inte rotorn.
Så i praktiken blir reella vinkeln en kombination av båda kommandona. Bara lättare att tänka på det som två separata komponenter...
Det ena ger lyft, det andra ger lutning, tillsammans ger det kraft i den riktning som axeln pekar. Kvitta med den motverkande tyngdkraften och kvar blir rörelse i en viss riktning.
Lättare om en kan rita det...
Jo, alltså bladen vinklas upp och ner i förhållande till axeln samt horisontellt i själva bladet som jag förstår det, men förstår fortfarande inte vad som gör vad rent fysiskt. Tror defintivt jag behöver få det visuellt!
 
Ja men HUR :laugh:

Jo, alltså bladen vinklas upp och ner i förhållande till axeln samt horisontellt i själva bladet som jag förstår det, men förstår fortfarande inte vad som gör vad rent fysiskt. Tror defintivt jag behöver få det visuellt!
Vet du hur flygplansvingar fungerar? Att luften ska ströma olika över och under (se den fina videon ovan :))
Genom att ändra vinkeln så får du mer/mindre lyfteffekt. Det är alltså en rotation i bladets infästningspunkt, som gör att dess vinkel mot luftflödet ändras.

Om du ändrar vinkeln på alla blad på samma sätt och låter det vara så under hela rotationsvarvet så kommer det att öka lyftet lika mycket och dra rakt uppåt.
För att ändra riktningen på lyftet så vill du luta helikoptern. Det gör du genom att variera bladens lutning medan de gör ett cirkelvarv. Så alla blad lyfter lite mer när de är över bakändan än när de är över framändan. Då kommer de att vinkla hela axeln (med vidhängande chassi). Och då kommer riktningen på den totala lyftkraften att riktas framåt, inte bara rakt upp.
 
Ja men HUR :laugh:

Jo, alltså bladen vinklas upp och ner i förhållande till axeln samt horisontellt i själva bladet som jag förstår det, men förstår fortfarande inte vad som gör vad rent fysiskt. Tror defintivt jag behöver få det visuellt!
Ja jag kände att jag inte riktigt hade hjärnan med mig för att förklara bättre idag.
Men bra att få det visuellt
 
Vet du hur flygplansvingar fungerar? Att luften ska ströma olika över och under (se den fina videon ovan :))
Genom att ändra vinkeln så får du mer/mindre lyfteffekt. Det är alltså en rotation i bladets infästningspunkt, som gör att dess vinkel mot luftflödet ändras.

Om du ändrar vinkeln på alla blad på samma sätt och låter det vara så under hela rotationsvarvet så kommer det att öka lyftet lika mycket och dra rakt uppåt.
För att ändra riktningen på lyftet så vill du luta helikoptern. Det gör du genom att variera bladens lutning medan de gör ett cirkelvarv. Så alla blad lyfter lite mer när de är över bakändan än när de är över framändan. Då kommer de att vinkla hela axeln (med vidhängande chassi). Och då kommer riktningen på den totala lyftkraften att riktas framåt, inte bara rakt upp.
Vilket är en av vinkelfunktionerna, så långt är jag med, men tydligen ska ju blanden också vinklas horisontellt oberoende av position kring axeln (om jag inte missförstått). Plus då att stjärtrotorn ska spela in också. Jag är för nyfiken, när jag väl börjat lära mig vill jag ha Alla Detaljer :laugh:
 
Fastnade vid en riktig djup fråga idag i duschen ;) Vad är det som gör att hår på huvudet växer konstant och oberoende av klippning och att hår på tex ben och i armhålor inte gör det? Dvs rakar du det så växer det ut. Huvudhåret växer ju oavsett vad du gör. Det var dagens ickedumma fråga från mig :p
 
Vilket är en av vinkelfunktionerna, så långt är jag med, men tydligen ska ju blanden också vinklas horisontellt oberoende av position kring axeln (om jag inte missförstått). Plus då att stjärtrotorn ska spela in också. Jag är för nyfiken, när jag väl börjat lära mig vill jag ha Alla Detaljer :laugh:
Det är samma vinkling det handlar om. Vinkel på rotor påverkar rotorns lyftkraft.
Tänk en cirkulär pappskiva. Rita en massa ekrar till ytterkanten som representerar rotorn i en massa olika lägen under varvet. Fäst en tråd i ytterkanten på varje streck.

Om du drar lika hårt i alla trådar samtidigt så lyfter du skivan rakt uppåt. Dra hårdare så lyfts den fortare.
Om du drar hårdare i de trådar som sitter i en viss cirkelsektor och svagare i de på motstående sida så kommer skivan att luta på sig. Gör skillnaden i drag större så lutar den mer.
Kombinera i tanken de två rörelsemönstren så kommer skivan att med en viss snedställning att flyga med en viss fart genom luften.

Bladen ska vinklas så de ger dragkraft som fördelas som draget i snöret, dvs. en kombination av att dra lagom mycket på alla ställen och dessutom lägga till extra utöver det på valda delar av cirkeln.

Stjärtrotorns roll förstår jag som att den snurrar helikoptern runt sin axel, men inte påverkar rörelseriktningen i förhållande till marken.
Om du lutar skivan åt höger så kommer den att börja röra sig åt höger. Men det blir en sidledes rörelse för helikoptern. Om du vill snurra på den så att du riktar nosen mot den nya färdriktningen så får du göra det med stjärtrotorn.
 
Fastnade vid en riktig djup fråga idag i duschen ;) Vad är det som gör att hår på huvudet växer konstant och oberoende av klippning och att hår på tex ben och i armhålor inte gör det? Dvs rakar du det så växer det ut. Huvudhåret växer ju oavsett vad du gör. Det var dagens ickedumma fråga från mig :p
De växer konstant över hela kroppen. Men blir längre på huvudet. Eller hur menar du?
 
Det är samma vinkling det handlar om. Vinkel på rotor påverkar rotorns lyftkraft.
Tänk en cirkulär pappskiva. Rita en massa ekrar till ytterkanten som representerar rotorn i en massa olika lägen under varvet. Fäst en tråd i ytterkanten på varje streck.

Om du drar lika hårt i alla trådar samtidigt så lyfter du skivan rakt uppåt. Dra hårdare så lyfts den fortare.
Om du drar hårdare i de trådar som sitter i en viss cirkelsektor och svagare i de på motstående sida så kommer skivan att luta på sig. Gör skillnaden i drag större så lutar den mer.
Kombinera i tanken de två rörelsemönstren så kommer skivan att med en viss snedställning att flyga med en viss fart genom luften.

Bladen ska vinklas så de ger dragkraft som fördelas som draget i snöret, dvs. en kombination av att dra lagom mycket på alla ställen och dessutom lägga till extra utöver det på valda delar av cirkeln.

Stjärtrotorns roll förstår jag som att den snurrar helikoptern runt sin axel, men inte påverkar rörelseriktningen i förhållande till marken.
Om du lutar skivan åt höger så kommer den att börja röra sig åt höger. Men det blir en sidledes rörelse för helikoptern. Om du vill snurra på den så att du riktar nosen mot den nya färdriktningen så får du göra det med stjärtrotorn.
Jag förstår det med vinklingen, men som min bror förklarade vinklas själva bladen inte bara från rotorn utåt utan horisontellt på sin egen bredd. Antar att detta har med lyftkraften att göra också, liknar ju flygplansvingars vinkling, men exakt hur det samspelar med styrningen förstår jag inte. Det kanske är olika för olika modeller också antar jag. Han skulle visa in real life på onsdag så jag får väl hålla mig tills dess!
 
De växer konstant över hela kroppen. Men blir längre på huvudet. Eller hur menar du?

Jag menar att håret på benen slutar ju växa vid en viss längd, det är ju om man rakar benen det växer ut. Håret på huvudet fortsätter ju bara bli längre och längre om det inte klipps. Det verkar som att kroppshår har en automatisk "stopplängd" medan huvudhår inte har det.
 
Jag förstår det med vinklingen, men som min bror förklarade vinklas själva bladen inte bara från rotorn utåt utan horisontellt på sin egen bredd. Antar att detta har med lyftkraften att göra också, liknar ju flygplansvingars vinkling, men exakt hur det samspelar med styrningen förstår jag inte. Det kanske är olika för olika modeller också antar jag. Han skulle visa in real life på onsdag så jag får väl hålla mig tills dess!
Då är det något JAG inte fattar.
Vilka två olika vinklingar det handlar om och varför. :confused:
Tyckte jag fått ihop en så begriplig modell utifrån wiki. :crazy:

IRL-demo !?!
*bara en liten, pluttans aning sotis*
Hoppas det kommer bilder och pedagogisk instruktion. :)
 
1627241716363.png
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 300
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Gunnar
·
Småbarn ..om kläder o inskolning osv..! Fick reklammail från pop om vad man ska ta med och herregud, så mycket kläder äger vi inte ens :angel...
Svar
13
· Visningar
1 379
Senast: Badger
·
Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 661
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp