Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor II

Bukefalos 30 år!

Jag förstår fortfarande inte hur namnteckningen skulle hjälpa? Det är väl aldrig någon som kollar när man signerar något för hand om namnteckningen är identisk med alla andra gånger man har skrivit den :confused: ? Min är ABSOLUT inte det. Och ska jag skriva min namnteckning får jag alltid lite prestationsångest och övertänker, och då blir det verkligen inte lika.
Inte när man signerar, däremot om det blir problem. I situationer som denna gäller eventuella problem rimligen urkundsförfalskning. Min underskrift är inte helt identisk varje gång, men nog är den konsekvent nog för att få andra skulle klara av att skriva den utan mall. Har även pratat med en polis om just namnteckningar och hon sade just det att det finns vissa saker de kollar på, så även om det inte är identiskt finns det mönster. Hur det fungerar om man är helt inkonsekvent i sin underskrift vet jag inte, då försvinner väl lite själva poängen med underskrifter.

Hemligt är kanske att ta i, jag är bara tveksam till om det verkligen är lämpligt att ge ut den till en främling. Då har man tillgång till alla uppgifter som krävs för att ingå avtal i mitt namn vilket inte känns självklart oproblematiskt. Jag vet inte exakt hur det skulle gå till, vad eller varför någon skulle missbruka det. Vet bara att människor och dagens teknik i kombination är något man inte riktigt kan lita på. Tror att vi i de yngre generationerna överlag är mer skeptiska och medvetna om det här :)

(Och ja, jag tycker också att det är väldigt bra att jag inte är känd. Verkar väldigt krångligt utan någon vidare fördel)
En namnteckning ger inte större tillgång till din identitet än vad som finns offentligt på nätet.
Snarare så att din namnteckning är totalt värdelös om man vill försöka sig på identitetsstöld etc
Namnteckning är rätt oanvändbar faktiskt. Annat än som underskrift på brev, protokoll m.m.

Väldigt mångas namnteckningar är offentliga.- T.ex.politikers namnteckningar på justerade protokoll.

Tror du hänger upp dig på något helt onödigt.

Själv ha jag ett namn som jag är den enda i landet5 som har. Troligen den enda i världen faktiskt. Min namnteckning finns på massor av ställen. Har aldrig ens tänkt tanken att bekymra mig.

Inte när man signerar, däremot om det blir problem. I situationer som denna gäller eventuella problem rimligen urkundsförfalskning. Min underskrift är inte helt identisk varje gång, men nog är den konsekvent nog för att få andra skulle klara av att skriva den utan mall. Har även pratat med en polis om just namnteckningar och hon sade just det att det finns vissa saker de kollar på, så även om det inte är identiskt finns det mönster. Hur det fungerar om man är helt inkonsekvent i sin underskrift vet jag inte, då försvinner väl lite själva poängen med underskrifter.
Men skriv under på ett helt annat sätt än du brukar då, om du är orolig (som jag fortfarande inte förstår varför du är... :D )?

En namnteckning ger inte större tillgång till din identitet än vad som finns offentligt på nätet.
Snarare så att din namnteckning är totalt värdelös om man vill försöka sig på identitetsstöld etc
Namnteckning är rätt oanvändbar faktiskt. Annat än som underskrift på brev, protokoll m.m.

Väldigt mångas namnteckningar är offentliga.- T.ex.politikers namnteckningar på justerade protokoll.

Tror du hänger upp dig på något helt onödigt.

Själv ha jag ett namn som jag är den enda i landet5 som har. Troligen den enda i världen faktiskt. Min namnteckning finns på massor av ställen. Har aldrig ens tänkt tanken att bekymra mig.
Mycket möjligt att det är helt onödigt att fundera över det här, därav trådvalet :)

Uppskattar svaren även om jag argumenterar emot dem. Intressant att höra hur andra resonerar kring det (eller snarare mestadels inte resonerar, verkar det som).

Nej, däremot mitt namn vilket är fullt tillräckligt för att få tag på mitt personnummer.
Är du i en position där kännedom om ditt namn skulle innebära fara för dig om det blir känt?

Personnummer är offentliga. Och med bara ett personnummer kommer man inte långt.

Är du i en position där kännedom om ditt namn skulle innebära fara för dig om det blir känt?

Personnummer är offentliga. Och med bara ett personnummer kommer man inte långt.
Du menar om personen jag skriver till skulle få reda på mitt namn? Nej, det är inga som helst problem. Jag litar bara inte på fullständiga främlingar.

Min ort däremot bör inte vara offentlig (att denna person vet om det är inga problem, det är vissa andra som inte ska). Men det är ett annat problem.

Alltså min namnteckning ser aldrig lika ut, visst påminner den något om sig själv, men lika är den inte.
Och med tanke på att de flesta avtal nuförtiden signeras med bank-ID så så har varken personnummer eller namnteckning någon betydelse i sammanhangen där man förr personligen skrev under saker. Idag kan du inte ens bli medlem på typ Cubus utan mobilt bank-ID.

En namnteckning är en bekräftelse av texten ovanför. T.ex ett brev från.mig undertecknar jag för att visa att det är från mig.vsrje gång jag justerar ett protokoll skriver jag min namnteckning.

Den kan inte lyftas ur sitt sammanhang? Du har ju namnteckningen på köry4kortet t.ex och det visar man ju lite överatt för att identifiera sig.

Att koppla namnteckningar enbart till kontrakt verkar konstigt?
Jag antar att @Sryoqwe är orolig att mottagaren eller någon i dess krets kan/kommer kopiera namnteckningen. På företaget jag jobbar på är vi tex försiktiga med att lägga upp undertecknade dokument på bolagets webbsida (vi behöver i vissa sammanhang lägga upp tex stämmorprotokoll och väljer då att publicera dom osignerade. Delvis då vissa av de som normalt undertecknar protokollen även är firmatecknare för bolaget).

I sammanhanget tror jag dock risken är liten @Sryoqwe .

Känns ju rimligt att det är just en bekräftelse av ovanstående text. Vet att det inte enbart används till kontrakt, menar att det används till kontrakt vilket skulle kunna vara problematiskt. Just eftersom att jag inte känner denna individ alls.

Visst används körkortet med namnteckning för att identifiera sig, men jag går inte runt och visar upp det för främlingar. Jag visar det för sådana som jag litar tillräckligt mycket på och ytterst sällan utan att ha träffat på människan/ företaget alls innan. Så är inte riktigt fallet här.

Med tanke på dagens teknik ser jag det som fullt rimligt att vara skeptisk till att ge ut information som skulle kunna användas felaktigt.

Det är många människor som skickar iväg papper med sin signatur på i tjänsten varje dag, till helt okända människor. (Och ens körkort/pass scannas på väldigt många ställen. Även om det måste hanteras gdpr-mässigt så är det väl snarare där man skulle fiska uppgifter om man har ont uppsåt.)

Om du inte har anledning att tro att just den här personen verkligen vill göra livet svårt för dig skulle jag ha noll oro för att skicka min signatur (jag tillhör de där som undertecknar offentliga beslut så vem som helst kan begära ut en handling med min underskrift). :)

Alltså vad är en laddcykel egentligen? Hur mycket måste batteriet laddas/laddas ur för att det ska vara en cykel?

Om jag laddar min telefon i vardagsrummet och måste byta laddare till en i ett annat rum, blir det en ny laddcykel bara för att jag tar ur en laddare och sätter i en annan? Om jag inte använder telefonen innan jag sätter i den? Om jag använder telefonen några enstaka procent? Eller inte förrän den helt (nästan helt) tömts?

Jag undrar mest för att kunna bevara batterihälsa. Jag är alltid hemma så kan alltid ladda/inte ladda utifrån vad som är bäst för telefonen.

En laddcykel är en fullständig ur/uppladdning i princip. Sen kostar olika delar av laddcykeln olika mycket för batteriet. På telefonen är det de sista procenten upp till fullt som sliter mest, så ställ in batteriskyddande laddning om du har den funktionen. Min laddar upp till 90% innan den avbryter. 80% är ännu bättre om det funkar utan att man behöver ladda ur helt under dagen.

Att koppla ur och koppla in igen ger inte fler laddcykler. :)

En laddcykel är en fullständig ur/uppladdning i princip. Sen kostar olika delar av laddcykeln olika mycket för batteriet. På telefonen är det de sista procenten upp till fullt som sliter mest, så ställ in batteriskyddande laddning om du har den funktionen. Min laddar upp till 90% innan den avbryter. 80% är ännu bättre om det funkar utan att man behöver ladda ur helt under dagen.

Att koppla ur och koppla in igen ger inte fler laddcykler. :)
Tack! :)

Alltså, det känns som jag bara blir mer korkad ju äldre jag blir men heter borrmaskin numera skruvdragare? Min borrmaskin (som heter det enligt kartongen) har gett upp och jag letar en ny. Sökningar hos olika kända varuhuskedjor ger mig skruvdragare. Det står att de skruvar jättebra och är lätta att använda, ibland följer det med bits men inga borrar vilket talar emot borrandet... Sedan finns det borrhammare som är stora, tunga och dyra. Jag ska sätta upp några hyllor i trä- och gipsväggar, inte slå sönder betong in i bankvalv... Finns det inga små borrmaskiner längre?

Alltså, det känns som jag bara blir mer korkad ju äldre jag blir men heter borrmaskin numera skruvdragare? Min borrmaskin (som heter det enligt kartongen) har gett upp och jag letar en ny. Sökningar hos olika kända varuhuskedjor ger mig skruvdragare. Det står att de skruvar jättebra och är lätta att använda, ibland följer det med bits men inga borrar vilket talar emot borrandet... Sedan finns det borrhammare som är stora, tunga och dyra. Jag ska sätta upp några hyllor i trä- och gipsväggar, inte slå sönder betong in i bankvalv... Finns det inga små borrmaskiner längre?

En tillräckligt kraftfull skruvdragare kan borra i det mesta också, det brukar följa med bits lämpliga för ändamålet finns bits att köpa till för det. :)

Nej, är det fråga om något mindre är det en skruvdragare som gäller och så får en köpa en borrsats. Heter maskinen "borrmaskin" är det fråga om något kraftigare.

Skruvdragaren har en ring där en kan ställa in vridmomentet (vid chucken) och där finns det ett läge med markerat med en borr, det är det kraftigaste läget just för borrning.

Jag har egentligen ingen koll, men jag har en skruvdragare (används främst till att dra i och ur skruvar), och jag tänker mig att den inte är lika stark som borrmaskiner?
Jag byggde något hemma hos min mamma vid något besök, och det tänker jag var en borrmaskin - när den drog igång var det mycket snabbare och kraftigare, och kändes svårare att använda för skruvar (men kändes som om den var bättre för att borra än min).

En tillräckligt kraftfull skruvdragare kan borra i det mesta också, det brukar följa med bits lämpliga för ändamålet. :)

Vilka skruvdragare har bits med? Jag har aldrig köpt en skruvdragare med medföljande bits som standard (vare sig skruvbits eller borrbits) och då har jag köpt Bosch, AEG, Hitachi/Hikoki, Mecc och Black&Decker.

Ja, jag har bara en skruvdragare. Det går att borra med den också. Min pappa har en URGAMMAL borrmaskin med sladd. Den kan man inte skruva med, mig veterligen.

Ja, jag har bara en skruvdragare. Det går att borra med den också. Min pappa har en URGAMMAL borrmaskin med sladd. Den kan man inte skruva med, mig veterligen.

Det går, det är ju bara att fästa bitsen i chucken (även om jag aldrig i helvetet skulle göra det :p). Däremot får en vara väldigt försiktig eftersom det bara är ett läge för vridmomentet, dvs det blir lite för våldsamt för att skruva med den egentligen.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Israels och USAs krig mot Iran
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad