Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor II

Bukefalos 30 år!

Ja, jag har bara en skruvdragare. Det går att borra med den också. Min pappa har en URGAMMAL borrmaskin med sladd. Den kan man inte skruva med, mig veterligen.
Ok. Så "fästet" i skruvdragaren passar till borrar? Alltså de är flexibla så de funkar för olika storlekar på borr? Mina bits har samma fäststorlek men inte mina borrar. Man behöver väl knappast något kraftfullt antar jag om man borrar i relativt mjuka material - det finns 12v och 18v, vad har du på din?

Ok. Så "fästet" i skruvdragaren passar till borrar? Alltså de är flexibla så de funkar för olika storlekar på borr? Mina bits har samma fäststorlek men inte mina borrar. Man behöver väl knappast något kraftfullt antar jag om man borrar i relativt mjuka material - det finns 12v och 18v, vad har du på din?

Ja, det går att sätta i en vanlig borr i en skruvdragare men det finns även borrar med snabbfäste, dvs en byter bara skruvbitsen till en borr med snabbfäste.

En på 18V är givetvis starkare än den på 12V men vad den klarar av beror också på vridmomentet. Jag har både 12V och 18V, just för att den lilla är smidigare och snällare mot mina händer.

Edit: Här är en borr- och bitssats med snabbfäste: https://www.amazon.se/dp/B001419S9S?ref_=ppx_hzsearch_conn_dt_b_fed_asin_title_6&th=1

Jag har faktiskt ingen aning om vad jag har. Jag skruvar nästan enbart med den. Det var jättelänge sedan som jag borrade - men det gick :) .

Fästet för min skruvdragare passar båda, och jag kan både skruva och borra. Men det är enkelt att skruva, medan den tycker det är jobbigt att borra (i alla fall om man ska borra mycket och tjockt).
Min mammas var tvärtom (den drog som dagt igång för snabbt och kraftigt).

Det går ju att borra lättare saker med min skruvdragare. Men ska man skruva 50-100 stycken 5 centimeters djupa hål, på ca 1 cm i diameter, så blir man ganska snabbt trött på att borra med den (säger jag av erfarenhet :p )

Ja, det går att sätta i en vanlig borr i en skruvdragare men det finns även borrar med snabbfäste, dvs en byter bara skruvbitsen till en borr med snabbfäste.

En på 18V är givetvis starkare än den på 12V men vad den klarar av beror också på vridmomentet. Jag har både 12V och 18V, just för att den lilla är smidigare och snällare mot mina händer.

Edit: Här är en borr- och bitssats med snabbfäste: https://www.amazon.se/dp/B001419S9S?ref_=ppx_hzsearch_conn_dt_b_fed_asin_title_6&th=1
Tack!

Fästet för min skruvdragare passar båda, och jag kan både skruva och borra. Men det är enkelt att skruva, medan den tycker det är jobbigt att borra (i alla fall om man ska borra mycket och tjockt).
Min mammas var tvärtom (den drog som dagt igång för snabbt och kraftigt).

Det går ju att borra lättare saker med min skruvdragare. Men ska man skruva 50-100 stycken 5 centimeters djupa hål, på ca 1 cm i diameter, så blir man ganska snabbt trött på att borra med den (säger jag av erfarenhet :p )
Tack. Alla dessa val gör mig galen 😁

Alltså, det känns som jag bara blir mer korkad ju äldre jag blir men heter borrmaskin numera skruvdragare? Min borrmaskin (som heter det enligt kartongen) har gett upp och jag letar en ny. Sökningar hos olika kända varuhuskedjor ger mig skruvdragare. Det står att de skruvar jättebra och är lätta att använda, ibland följer det med bits men inga borrar vilket talar emot borrandet... Sedan finns det borrhammare som är stora, tunga och dyra. Jag ska sätta upp några hyllor i trä- och gipsväggar, inte slå sönder betong in i bankvalv... Finns det inga små borrmaskiner längre?
Det säljs massor vanliga borrmaskiner fortfarande. Brukar kallas slagborrmaskin.

Min skruvdragare är väldigt dålig på att borra och man kan inte fästa vanliga borr i den, den har ingen chuck utan bara en bithållare. Finns säkert skruvdragare som är bättre på att borra än min, den är köpt för att vara bra på att skruva helt enkelt. Borrar gör jag med borrmaskin. Tänker att det är lite mer krävande, så jag vill ha sladd till borrmaskin men batteri till skruvdragare.

Jag har två skruvdragare och bägge går bra att även borra med. Ok, kanske lite overkill om man bara ska skruva ihop några brädbitar eller sätta upp en hylla en gång om året men då jag köpte huset så satsade jag även på kvalitétsverktyg. Smakar det så kostar det, men det går att hyra om man bara ska göra ett enklare jobb och inte bygga en altan.

1786657728510.webp

Jag har två skruvdragare och bägge går bra att även borra med. Ok, kanske lite overkill om man bara ska skruva ihop några brädbitar eller sätta upp en hylla en gång om året men då jag köpte huset så satsade jag även på kvalitétsverktyg. Smakar det så kostar det, men det går att hyra om man bara ska göra ett enklare jobb och inte bygga en altan.

Visa bifogad fil 189521

Sedan, om en inte kommer att använda maskinen så ofta, är det faktiskt fullt gångbart att köpa något billigt som tex Mecc. De är inte de bästa men för mindre jobb väldigt sällan är de fullt funktionella.

Eftersom jag har en gård och gör mycket själv så är de flesta av mina verktyg av lite bättre kvalité men när det är något jag vet att jag inte kommer att använda så ofta köper jag ett billigare märke (om det är en markant skillnad i prisbild då, är det inte mycket dyrare köper jag ändå ett "märke").

Jag har en Bosch som jag älskar. Suverän batteritid och den den duger bra till det jag behöver för lättare renovering på gården. Vanliga borrar passar i den.
Har också en Bosch som hänger med sedan 20 år. Två batteribyten (alltså köpa helt nytt batteri) har det blivit. Används flera gånger varje vecka och har varit med om byggprojekt många gånger. Köpte innan det billiga skitprodukter flera gånger om året, så det blev verkligen inte billigare. Och med tanke på att var och en innehåller ett batteri, helt sjuk miljöbelastning.

Har haft ute rörmokaren för att serva vattenfiltret. Jag har under veckan som jag har väntat på att han skulle komma påpekat ett specifikt problem - som dessutom har uppkommit och åtgärdats två gånger tidigare. Så det är verkligen inget nytt för vare sig filtret eller rörmokaren. Nu verkar det ÄNDÅ inte som om han faktiskt har kollat på detta, för vattenfiltret uppför sig likadant fortfarande, och rörmokaren har inte sagt vare sig bu eller bä i sina svars-sms till mig. Om han måste komma ut igen (troligt) så funderar jag på att fråga om jag inte borde slippa betala köravgiften som ju ändå ligger på några hundralappar trots att vi bor bara ca 1,5 mil ifrån rörfirman. Det känns inte riktigt rättvist att jag gång på gång måste påpeka ett problem, och sedan behöva betala extra när de måste komma ut IGEN för att de inte kikade på det den första gången. Dum tanke, eller?

Jag känner att jag har noll koll på jordbävningar, brukar det vara så många på så kort tid? Det är ju olika delar av världen, men är antalet och storleken på jordbävningar allmänt samma som för 50, 100, 500 år sedan? Eller påverkas det av något, så att det håller på att ändra sig? (eller är det bara att jag lyssnar på nyheterna mer nu de senaste månaderna ;) )

(de jag hört på nyheterna och tänker på är Indonesien idag, Colombia 10 augusti, Japan 28 juli, Venezuela 25 juni)

Jag känner att jag har noll koll på jordbävningar, brukar det vara så många på så kort tid? Det är ju olika delar av världen, men är antalet och storleken på jordbävningar allmänt samma som för 50, 100, 500 år sedan? Eller påverkas det av något, så att det håller på att ändra sig? (eller är det bara att jag lyssnar på nyheterna mer nu de senaste månaderna ;) )

(de jag hört på nyheterna och tänker på är Indonesien idag, Colombia 10 augusti, Japan 28 juli, Venezuela 25 juni)
Vad jag läste tidigare så kommer antalet jordbävningar att öka pga klimatförändringarna. Iom att istäcket minskar globalt minskar även trycket av detsamma så kontinentalplattornas rörelser ökar och både jordbävningar och vulkanutbrott kommer att bli fler, förutom extremvädret som snart får räknas till det nya normala.

Har en fundering inom samma område;
Hur påverkas "jordskorpan" av all olja/ gas som pumpats upp genom åren? Det ersätts av (havsvatten?) men har det samma densitet? Håller med om att det aningen rapporteras mer eller är fler jordbävningar.

Hur det fungerar vid förtidsrösta och digitala röstkort om man kommer på att man skall ändra rösten på valdagen.
Borde väl vara som vanligt? Om du är avprickad i röstlängden på plats i vallokalen så plockar man bort förtidsrösten och räknar inte den.

Något system för att märka upp ytterkuverten med vems röst och vilken vallokal den ska till måste de ändå ha. Skriva ut röstkorten på plats eller printa något utanpå?

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Israels och USAs krig mot Iran
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad