Recept tackPåminner mig om att jag borde förbereda både fläder och rabarberlikör! Fläder har jag aldrig provat men jag såg att de hade i affären och det lät roligt! Borde vara gott att göra en spritz med.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Recept tackPåminner mig om att jag borde förbereda både fläder och rabarberlikör! Fläder har jag aldrig provat men jag såg att de hade i affären och det lät roligt! Borde vara gott att göra en spritz med.![]()
Jag har aldrig gjort det förut så jag tänkte bara hitta ett vettigt recept online.Recept tack![]()
Alltså dagliljor överlever det mesta är min uppfattning.Grävt ner två dagliljor och en solhatt. Det kanske är dumt när det är varmt och torrt, men men. Bättre det än att jag glömmer bort dem helt och de dör i sina krukor. Får komma ihåg att stödvattna lite mer.
47 grader! Då kan jag nog sluta panika när tempen i mitt går över 35. Det är inte helt lätt så här första odlingsåret hur man ska/kan göra. Har ju satt gardiner på sidorna och nu också fiberduk mellan stagen i taket efter att ha läst ditt förra inlägg.47 grader i växthuset men ingen brännande hetta tack vare fiberduksgardinerna. Allt ser ok ut.
Satte en dahlia i vattenbad igår för riktigt ilskna rödmyror flyttat in. Tror ni inte dom jäklarna verkar ha klarat sig.
Plockat mer fläder och blivit biten av något i armvecket. Svider, troligen broms. Nåja, det var skuggigt och luktade underbart att stå på en stege omgiven av fläderblom. Ikväll måste jag rensa lite land.
Jo, jag tror jag gjorde det till @Sassy kolla nedersta citatet om det funkar (jag fick inte till ordningen på citaten.Kan inte du förklara hur du gör fast lite mer för dummies? Blev så sugen på att testa att göra te nu![]()
Kefirläsk är att använda vassle från mjölkkefir för att förvandla juice till läsk. Snabbt och jättehäftigt! Här är ett recept. (Det går också att göra kefirläsk av vattenkefir men det har jag inte gjort. Det kan nog gå att använda köpt kefir men den har färre olika bakterier/jästsvampar så jag skulle ändå föredra hemgjord. Vill du ha kefirgryn så kan jag posta.) Det är dels roligt att experimentera med smaker och kombinationer, dels häftigt att kunna göra/dricka läsk med extremt kort innehållsförteckning och inget annat socker/sötningsmedel än det från juicen, som dessutom delvis bryts ned i mjölksyrningen.Vad är kefirläsk och kvass?![]()
Först krossar jag bladen lite lätt genom att kavla dem eller rulla mellan handflatorna så att de får oxidera/slakna ordentligt. Efter någon timme rullar jag bladen några i taget i handflatorna så de blir som små bollar (sådär som visst handrullat te är! Vid större mängder går det att stampa eller mortla istället), nu är alla cellerna trasiga och växtsaften ”befriad”. De små bollarna ska nu packas lufttätt. Detta är det mest känsliga steget för om luft finns kvar i burken/påsen så kommer det att mögla istället för att fermentera. Lägg varmt och mörkt tex i skåpet ovanför kylen i tre till fem dagar. Ta därefter ut dem och torka. Låg värme (tex ugn 45 grader med luckan på glänt/svamptork) ger grönt ”te”, högre värme ugn/torr stekpanna ger svart ”te”. Jag har bara torkat på låg värme. Björk blir helt fantastiskt fruktigt och blommigt i smaken. Perfekt sommarbomb en grå novemberdag när det aldrig blir dagsljus.
(Lättaste sättet att googla recept är att söka på ivan chai, som är fermenterade mjölkeblad.)
Ja, just dagliljorna är jag inte orolig för. Jag samlar ju lite grann, så har ett par stycken vid det här laget. Men lite extra vård kan de få såhär i början.Alltså dagliljor överlever det mesta är min uppfattning.
Köpte 4st ledsna individer på granngården för några år sedan. Har stått i skuggrabatt och trivts. Flyttade dem till min räddningslåda i höstas då de stod där vi ska gräva.
Det var inte 4st jag flyttade...
Nu i full sol har de dessutom utvecklats till någon typ av monster![]()
Älskar placeringen av stoppskylten!Här går allt så långsamt
Har haft en kaosvår med näsan lite väl nära väggen. Nu har jag 4 arbetsdagar kvar innan semestern och är nöjd om jag orkar något litet om dagarna.
Igår både vattnade jag och körde med grästrimmern
Sonen,11, klippte gräset på framsidan (det andra ska grävas upp och får vara vildvuxet så länge) och dottern,9, deadheadade roshäcken
Sjukt stolt mamma som nu funderar på om det finns fler småuppgifter de kan stötta med inträdgården nu under sommaren. Det var mannen som tyckte de kunde hjälpa till lite igår, jag har tyckt att de är för små men uppenbarligen inte. Bra med ngt som lockar dem från skärmen en stund också kanske.
Bild på en del av roshäcken, detta är Desdemona. En riktig favorit (har 2 sorter till i häcken)
Visa bifogad fil 187290
Åh det låter som sjukt roliga projektJo, jag tror jag gjorde det till @Sassy kolla nedersta citatet om det funkar (jag fick inte till ordningen på citaten.
Kefirläsk är att använda vassle från mjölkkefir för att förvandla juice till läsk. Snabbt och jättehäftigt! Här är ett recept. (Det går också att göra kefirläsk av vattenkefir men det har jag inte gjort. Det kan nog gå att använda köpt kefir men den har färre olika bakterier/jästsvampar så jag skulle ändå föredra hemgjord. Vill du ha kefirgryn så kan jag posta.) Det är dels roligt att experimentera med smaker och kombinationer, dels häftigt att kunna göra/dricka läsk med extremt kort innehållsförteckning och inget annat socker/sötningsmedel än det från juicen, som dessutom delvis bryts ned i mjölksyrningen.
Kvass var ursprungligen en dryck gjord av bröd och vatten. Lite öl-aktigt. Sedan har det kommit att bli namn för mer generellt att mjölksyra frukt/bär/grönsaker i vatten för att göra en probiotisk dryck. Jag har alltid rödbetskvass hemma och utöver det gillar jag att syra det trädgården bjuder. Fyll en burk med snäpplock till 1/4 eller upp till helt full med frukt/bär (lägger du i 1/4 kommer bara drickan bli god och bären tappa all sin smak. Fyller du burken kommer både bär/frukt och dricka bli jättegoda (men det blir mindre dricka)), fyll upp med vatten upp till skuldran och ställ mörkt. Snurra burken morgon och kväll så att det som flutit upp sköljs av vatten. Det hindrar mögel. Efter 2-5 dagar stiger små luftbubblor mot ytan när du snurrar. Det kan bli lite vitt skum av bubblor på ytan. Klart! Öppna, sila av och häll upp i flaskor. Förvara svalt. Njut.
Mina favoriter är nektarin, hallon mynta, mango mynta, rosmarin hallon, svartvinbär, päron ingefära, äpple julkryddor, men det går att prova med vad som helst. Blommor blir gärna lite parfymerade i smaken. Eftersom blommor inte innehåller lika mycket socker som frukt/bär gör, så får man tillsätta ett äpple eller någon matsked honung per liter för att få igång processen. Syren har jag aldrig lyckats med tyvärr. Älgört blir gott, väldigt vuxen smak. Frukt behöver bara skäras grovt. Brukar dela en äppelhalva i tre-fyra. För små bitar (tex rivet) blir slemmigt och högre risk för att det blir lite alkoholutveckling.
Att fermentera örter till te:
Haha det är nog första gången ngn sagt ngt positivt om denÄlskar placeringen av stoppskylten!
Typ "Stopp här och beundra rosorna!"![]()
Pm:a din adress så skickar jag nästa vecka när det svalnat lite igen.Åh det låter som sjukt roliga projekt
Jag tar gärna några kefirgryn![]()
Jag kollade upp min hemkommun och grannkommuner och det är faktiskt väldigt få med. Tänker att nästa år så kanske en ska våga anmäla sig.Taggar det sista inför Tusen Trädgårdar imorgon.
Plockat i ordning lite i växthuset, putsat lite i rabatterna. Med betoning på lite.
Jag tänker inte visa upp en prydlig fasad, utan det kaos som faktiskt råder i min trädgård. Biologisk mångfald åt folket! Gräsmattan är oklippt och klövern blommar. Jag tycker det är vackert.
Vi är tre anmälda i den här kommunen. Inte mycket..Jag kollade upp min hemkommun och grannkommuner och det är faktiskt väldigt få med. Tänker att nästa år så kanske en ska våga anmäla sig.
Åh va bra. Då har jag tid på mig.Vi är tre anmälda i den här kommunen. Inte mycket..
Det är ju bara vartannat år. Så jag påminner dig 2028![]()