Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har krolliljor lite här och där, dom växer överallt.Krolliljor är rätt ökända när det gäller liljebaggar, jag vägrar ha dem. Det finns förvildade krolliljor i närheten av mig som brukar vara fulla av baggar men trots det har mina liljor (torpar/brandliljor) aldrig haft någon liljebagge.
Någonstans i bakhuvudet har jag också att orientliljor brukar klara sig rätt bra från baggar men jag vet helt ärligt inte var jag hört det.
Jag vet inte men tänker att många växter fokuserar på blad istället för frukt om de får övervikt kväve, men din beskrivning låter inte helt som för mycket bladtillväxt när du säger eländiga blad? Kanske kalium? Främjar blom-frukt. Tex fermenterade bananskal.Någon som sitter på ett riktigt pang-tips för odling av kikärtor?
Mina blir bara ett virrvarr av gröna blad, små och eländiga.. Vad vill de ha för förutsättningar för att växa och blomma?
En kollega tipsade om att vara sparsam med vattnet och det verkar ju funka faktiskt. De ser lite piggare ut nu. Kanske vill de inte bo varmt i växthuset? Bättre ute (zon fyra)?
Ja, alltså de växer inte på höjden. Det är inte nån överdriven bladsättning heller, så för mycket kväve tror jag inte. Det är själva plantan som är liten och eländig. Bladen i sig är fina. De kanske bara är lite sega i starten?Jag vet inte men tänker att många växter fokuserar på blad istället för frukt om de får övervikt kväve, men din beskrivning låter inte helt som för mycket bladtillväxt när du säger eländiga blad? Kanske kalium? Främjar blom-frukt. Tex fermenterade bananskal.
Hade ingen aning om vad en Svartkämpe var. Jo plantan har jag nog sett men tänkt spejsigt ogräs. Kul vetskap.I vintras letade jag runt på rätt många ställen för att hitta torkade svartkämpar, som är väldigt bra i te mot hosta och sliten hals. Nu står det helt plötsligt två rejäla tuvor mitt bland sallat och jungfrun i det gröna i pallkragen. Har aldrig vuxit där tidigare och det står inga i vår gräsmatta heller.
Tolkar det som att jag kommer vara sjuk hela vintern om jag rensar bort dem.
Visa bifogad fil 187851
(Nä, ordning och raka rader jobbar jag inte med.Här blandas ätbart med blommande och en växt hamnar där den verkar må okej hellre än i någon specifik ordning. Vill hålla jorden täckt av grönska för att det är blåsigt och ömsom blött, ömsom torrt. De verkar klara blåsten bättre om de står trångt.)
Nätet ska på så fort man sått eller satt och det måste finnas en distans mellan nät och planta annars lägger kålmalen äggen på plantan genom nätet, dom är finurliga dom små asen.Kunde idag konstatera att nätet över mina kålodlingar verkat kunna stå emot kålfjäril, men tyvärr inte kålmalar...Bladen var helt fulla av minimala pyttelarver och nytillväxten på varje kålplanta var helt uppäten/förstörd. Det blir nog varken vitkål eller brysselkål för min del i år. Undrar om jag ska ge upp det här med kål helt och hållet, för det blir ju aldrig nåt...
Jag kan kanske testa att köpa turex men det får ju bli nästa år i så fall.
*suck*
Det här med odling liknar mest bara en övning i att tackla en massa olika sorters angrepp kan jag tycka... I år verkar inget ha gått bra för mig.![]()