Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Blandar du i vanligt svart te också eller bara hemtorkat?
Jag brukar inte blanda, föredrar örtteer (så kanske hade jag velat blanda om jag gärna drack svart te, vem vet). Ett kul sätt att verkligen utveckla smakerna i örter är att fermentera dem. Det blir otrolig skillnad i smak och karaktär! Jag har gjort det med björk och svartvinbär vilket blev fantastiskt så jag föreställer mig att alla örter blir bättre då. Men det gör också att jag tror att det är smartare att fermentera om du vill blanda med te eftersom tebladen också fermenterats dvs smakförstärkts.

Citronmeliss är en ört som blir notoriskt tråkig i smaken av att torkas och det finns ett gäng (tex basilika), men jag tycker ändå alltid det är värt att testa torka. Om en ört jag vill ha effekten av, blir trist att torka, så brukar jag ha den som bas/i blandningar med annat som ger smak (tex citronmeliss med mynta).

Jag brukar inte blanda, föredrar örtteer (så kanske hade jag velat blanda om jag gärna drack svart te, vem vet). Ett kul sätt att verkligen utveckla smakerna i örter är att fermentera dem. Det blir otrolig skillnad i smak och karaktär! Jag har gjort det med björk och svartvinbär vilket blev fantastiskt så jag föreställer mig att alla örter blir bättre då. Men det gör också att jag tror att det är smartare att fermentera om du vill blanda med te eftersom tebladen också fermenterats dvs smakförstärkts.

Citronmeliss är en ört som blir notoriskt tråkig i smaken av att torkas och det finns ett gäng (tex basilika), men jag tycker ändå alltid det är värt att testa torka. Om en ört jag vill ha effekten av, blir trist att torka, så brukar jag ha den som bas/i blandningar med annat som ger smak (tex citronmeliss med mynta).

Hur fermenterar du? :)

Men åh vilken dröm! Hur stort spökhus har du :love:
32 kvm. 4x8. Byggde förra året så det är första odlingsåret. Har ingen aning om vad som är rätt o fel. Har plockat iordning precis efter flera veckors ut/omplanteringskaos.

Bifogade filer

• 20260624_122845.webp
    20260624_122845.webp
    308,3 KB · Visningar: 49

Va spännande med fermentering. Jag dricker inte te själv men maken är beroende. Så det vore kul att fixa en egen blandning.

Hur fermenterar du? :)
Först krossar jag bladen lite lätt genom att kavla dem eller rulla mellan handflatorna så att de får oxidera/slakna ordentligt. Efter någon timme rullar jag bladen några i taget i handflatorna så de blir som små bollar (sådär som visst handrullat te är! Vid större mängder går det att stampa eller mortla istället), nu är alla cellerna trasiga och växtsaften ”befriad”. De små bollarna ska nu packas lufttätt. Detta är det mest känsliga steget för om luft finns kvar i burken/påsen så kommer det att mögla istället för att fermentera. Lägg varmt och mörkt tex i skåpet ovanför kylen i tre till fem dagar. Ta därefter ut dem och torka. Låg värme (tex ugn 45 grader med luckan på glänt/svamptork) ger grönt ”te”, högre värme ugn/torr stekpanna ger svart ”te”. Jag har bara torkat på låg värme. Björk blir helt fantastiskt fruktigt och blommigt i smaken. Perfekt sommarbomb en grå novemberdag när det aldrig blir dagsljus.

(Lättaste sättet att googla recept är att söka på ivan chai, som är fermenterade mjölkeblad.)

Först krossar jag bladen lite lätt genom att kavla dem eller rulla mellan handflatorna så att de får oxidera/slakna ordentligt. Efter någon timme rullar jag bladen några i taget i handflatorna så de blir som små bollar (sådär som visst handrullat te är! Vid större mängder går det att stampa eller mortla istället), nu är alla cellerna trasiga och växtsaften ”befriad”. De små bollarna ska nu packas lufttätt. Detta är det mest känsliga steget för om luft finns kvar i burken/påsen så kommer det att mögla istället för att fermentera. Lägg varmt och mörkt tex i skåpet ovanför kylen i tre till fem dagar. Ta därefter ut dem och torka. Låg värme (tex ugn 45 grader med luckan på glänt/svamptork) ger grönt ”te”, högre värme ugn/torr stekpanna ger svart ”te”. Jag har bara torkat på låg värme. Björk blir helt fantastiskt fruktigt och blommigt i smaken. Perfekt sommarbomb en grå novemberdag när det aldrig blir dagsljus.

(Lättaste sättet att googla recept är att söka på ivan chai, som är fermenterade mjölkeblad.)

Jamen! :D Jag har ju tänkt plocka mjölke men helt glömt! Älskar både att torka och fermentera (cider, vattenkefir...) så det är ju helt i linje att fermentera lite av alla blad också. Har både svamptork och vakuumpackare också. :idea:

Man får prova sig fram, det som är fel enligt andra kanske är rätt just för dig?
Vi hade ute Länsstyrelsens rådgivare och hon förklarade var vi hade bäst läge för växthus, i full sol. Jag sa inget men höll absolut inte med. Byggde där vi ville ha det. Himla tur. Det har varit som mest 34 grader i växthuset utan skuggning och varför vill en ha varmare? Det är säkert något jag inte begriper.

Har för övrigt fått en fin broccoli på ena plantan. Om jag plockar den nu, kommer det komma mer eller är den så att säga förbrukad?
Olika sorter är också olika benägna att sätta sidoskott, så det kan gå att hitta info om just din satsar på ett fint huvud eller är en sådan som satsar på att göra många.

Jamen! :D Jag har ju tänkt plocka mjölke men helt glömt! Älskar både att torka och fermentera (cider, vattenkefir...) så det är ju helt i linje att fermentera lite av alla blad också. Har både svamptork och vakuumpackare också. :idea:
Du får gärna berätta om hur du gör cider om du vill! Jag har bara gjort ”kefirläsk” av äppeljuice och det är ju kul (men tendens till att bli väldigt överkolsyrad 🍾) och blir ganska ciderartat om jag sedan lagrar den några månader. Men jag har tänkt på att det vore roligt att göra riktig cider. Gör du den med jäst eller vildfermenterad?

Du får gärna berätta om hur du gör cider om du vill! Jag har bara gjort ”kefirläsk” av äppeljuice och det är ju kul (men tendens till att bli väldigt överkolsyrad 🍾) och blir ganska ciderartat om jag sedan lagrar den några månader. Men jag har tänkt på att det vore roligt att göra riktig cider. Gör du den med jäst eller vildfermenterad?

Min vattenkefir dricks upp inom max ett par veckor så den hinner aldrig bli så kolsyrad. :angel: Klarar den sig utanför kylskåp något längre tag när den är klar med primärjäsning?

Cider har jag gjort för försäljning fram till ca 2023 och i mindre skala innan och efter det. Vi köpte träd från UK innan brexit för att få precis de sorterna som vi ville ha, men numera går det ju att köpa en del cidersorter i Sverige också. Eller blanda för ett hyfsat resultat om man har vettiga svenska sorter för det. Det behövs sorter med väldigt mycket arom och helst en del beska. För hög syra i förhållande till vilka aromer som finns gör att man får en smaklöst sur cider när den väl jäst ut. En kombo med tex mycket Katja, en del discovery och Ingrid-Marie har blivit rätt bra av de "vanliga trädgårdssorterna". Framförallt om man kan slänga i 10% vildapel eller andra aplar med mycket tannin. Vill man köpa träd för cider som rekommenderar jag verkligen Dabinett. Det är lättskötta träd med väldigt bra utbyte och tillräckligt komplex must för att använda som enda sort.

Vi har både vildjäst och använt rätt många olika bryggjäststammar (jag är ju kemitekniker i grunden med ett förflutet i bryggerinäringen :idea:). Äpplen blir ofta bra att vildjäsa om man har tid och är noggrann med hygienen, men det finns ett gäng bra ciderjästar att köpa numera om man vill ha säkrare resultat.

Det jag tycker gör stor skillnad med cider, utöver att välja vettiga äppelsorter, är att låta det ta tid. Jäs så svalt man vågar utan att helt stoppa jäsningen, och låt den stå på flaska minst 10 månader innan man testar. Det tar tid för syrorna att omlagras och mjukna så att de släpper fram aromerna och det finns ofta en rätt lång period i den processen när det inte smakar något vettigt alls. Sen kommer smaken tillbaka när det är "klart". Lite magiskt.

Det är kul att testa egen kryddning också, en näve ekspån eller lite aromhumle eller andra örter kan passa jättebra. :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka