Ohh, tack för mycket och nördig info! Intressant med hur smakprofilen utvecklas över tid.Min vattenkefir dricks upp inom max ett par veckor så den hinner aldrig bli så kolsyrad.Klarar den sig utanför kylskåp något längre tag när den är klar med primärjäsning?
Cider har jag gjort för försäljning fram till ca 2023 och i mindre skala innan och efter det. Vi köpte träd från UK innan brexit för att få precis de sorterna som vi ville ha, men numera går det ju att köpa en del cidersorter i Sverige också. Eller blanda för ett hyfsat resultat om man har vettiga svenska sorter för det. Det behövs sorter med väldigt mycket arom och helst en del beska. För hög syra i förhållande till vilka aromer som finns gör att man får en smaklöst sur cider när den väl jäst ut. En kombo med tex mycket Katja, en del discovery och Ingrid-Marie har blivit rätt bra av de "vanliga trädgårdssorterna". Framförallt om man kan slänga i 10% vildapel eller andra aplar med mycket tannin. Vill man köpa träd för cider som rekommenderar jag verkligen Dabinett. Det är lättskötta träd med väldigt bra utbyte och tillräckligt komplex must för att använda som enda sort.
Vi har både vildjäst och använt rätt många olika bryggjäststammar (jag är ju kemitekniker i grunden med ett förflutet i bryggerinäringen). Äpplen blir ofta bra att vildjäsa om man har tid och är noggrann med hygienen, men det finns ett gäng bra ciderjästar att köpa numera om man vill ha säkrare resultat.
Det jag tycker gör stor skillnad med cider, utöver att välja vettiga äppelsorter, är att låta det ta tid. Jäs så svalt man vågar utan att helt stoppa jäsningen, och låt den stå på flaska minst 10 månader innan man testar. Det tar tid för syrorna att omlagras och mjukna så att de släpper fram aromerna och det finns ofta en rätt lång period i den processen när det inte smakar något vettigt alls. Sen kommer smaken tillbaka när det är "klart". Lite magiskt.
Det är kul att testa egen kryddning också, en näve ekspån eller lite aromhumle eller andra örter kan passa jättebra.![]()
Nej kefirläsk (som görs med en matsked kefirvassle per halvliter fruktjuice) är inte en avstannad, färdig, process som jag uppfattar det, utan den kyls efter bara 12-24 h för att lugna processen. Därför blir det också svårt att veta när den är bäst att dricka men samtidigt är det kul att kunna snabbgöra ett bubbel. Jag har haft några som sprutat ända upp i taket med typ 1/4 kvar i flaskan efter öppning och det är ju både kul och inte kul liksom.
Kvass upplever jag enklare att låta gå hela processen ut liksom och med mindre svårförutsägbart resultat.
Jag tror inte jag kommer ge mig in i cider mest för att min kropp inte lirar med alkohol