Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Brorsan var här och grävde i tisdags 😍😍
Så nu består gavelsidan av 250kvm nar jord och 2 päronträd 😁
Han skrapade även av framsidan som sett ut som hej kom och hjälp mig sedan vi köpte huset för 14år sedan. Här blir det singel 🤩

Lunden skrapade han det han kom åt så 8 av 12 meter fick vi hjälp med. Nu har jag lagt 2 dagar på att gräva upp resterande 4m plus slänten som han inte nådde. Hoppas bli klar med grävandet i morgon.

Ogräsduk är inhandlad, likaså odlingskragar till träden och 3 stora odlingslådor. Förhoppningsvis får vi byggt resterande odlingslådor mot planket i helgen samt hinner måla om huset så att vi kan få singel här nästa vecka. 🤞

Visa bifogad fil 187906
Vilket projekt. Heja!

Hoppas på efter-bilder sedan.

Visa bifogad fil 187902

Årets första oreganoskörd. Typ dubbelt så mycket kvar i odlingslådan.
En vacker dag kommer trädgården att vara täckt av oregano 😱
Ja, det är riktigt ”lättodlat”. Sådde för 10 år sedan, kommer varje år, använder massor, andra hämtar massor, men ändå finns det oändliga mängder kvar. Brukar gå och lukta och äta direkt också, svårt att få nog av. Brukar torka lite och göra örtsalt av också.

Någon har ätit upp blasten på mina rödbetor. Äter det bara att dra upp och hoppas på det bästa, eller låta stå kvar ändå och hoppas att de fortsätter växa?

Någon har ätit upp blasten på mina rödbetor. Äter det bara att dra upp och hoppas på det bästa, eller låta stå kvar ändå och hoppas att de fortsätter växa?
En älg åt upp all rödbetsblast hos oss för kanske två-tre veckor sen. Jag har låtit de stå kvar och de allra flesta har hämtat sig och växer på jättebra, på vissa syns det inte ens att blasten var i princip helt borta.

Mitt trädgårdsår börjar likna en fars... 😳 Hade grävt upp ett gäng tulpanlökar för jag behövde flytta dem. Förvarade dem svalt i papperspåsar så länge. Såg idag att lökarna är totalt massakerade och till största delen uppätna. :arghh: Samma öde som mina trädliljor gick till mötes tidigare i år - men de lökarna var fortfarande kvar i jorden när de blev uppätna. 😞
Jag har så många gnagare runt mitt hus att jag ofta ser dem springa runt i trädgården. Vill inte ha katt, men det skulle verkligen behövas ett högre rovdjurstryck här...

Det känns som att allt jag gör i min trädgård bara är att servera smörgåsbord till marodörer. Medans alla möss, sorkar, sniglar, liljebaggar, harar, fåglar, larver, malar, skalbaggar, grävlingar, myror, mfl, är feta och nöjda och vill aldrig gå hem från festen!!... :arghh:

Mitt trädgårdsår börjar likna en fars... 😳 Hade grävt upp ett gäng tulpanlökar för jag behövde flytta dem. Förvarade dem svalt i papperspåsar så länge. Såg idag att lökarna är totalt massakerade och till största delen uppätna. :arghh: Samma öde som mina trädliljor gick till mötes tidigare i år - men de lökarna var fortfarande kvar i jorden när de blev uppätna. 😞
Jag har så många gnagare runt mitt hus att jag ofta ser dem springa runt i trädgården. Vill inte ha katt, men det skulle verkligen behövas ett högre rovdjurstryck här...

Det känns som att allt jag gör i min trädgård bara är att servera smörgåsbord till marodörer. Medans alla möss, sorkar, sniglar, liljebaggar, harar, fåglar, larver, malar, skalbaggar, grävlingar, myror, mfl, är feta och nöjda och vill aldrig gå hem från festen!!... :arghh:
Ja katt är inte så dumt. Vår är ju gammal och jagar dåligt men skrämmer säkert något djur. Grannens kisse däremot. Hon serverar sork till oss dagligen, ibland två, hon fångar säkert fler som inte vi ser. Vi har lite delad vårdnad med grannen ska sägas.

Igår låg en halv råtta (bakdelen så lätt att identifiera) och två döda större fåglar utanför dörren. Tror inte råttor varit här förr så hoppas det var en engångsföreteelse. Möss är frekventa. Men katterna gör ett bra jobb ändå, när kvoten katt vs skadedjur är ganska lågt.

När katterna blir för många så blir det tokigt åt det hållet istället…

Sorkar fixar inte en bensindriven större trimmer vet jag nu, det blev en slaskig historia och 1-0 till trimmerlinan.:devil:

Min trädgård är så rejält igenvuxen utom runt odlingarna så skadedjuren håller sig där, dom är nog inte tillräckligt trygga med en välklippt gräsplätt där jag odlar utan håller sig ute i periferin.

Ja katt är inte så dumt. Vår är ju gammal och jagar dåligt men skrämmer säkert något djur. Grannens kisse däremot. Hon serverar sork till oss dagligen, ibland två, hon fångar säkert fler som inte vi ser. Vi har lite delad vårdnad med grannen ska sägas.
Likadant här, jag har ingen katt men grannens katts jaktmarker är här också.

Sorkar fixar inte en bensindriven större trimmer vet jag nu, det blev en slaskig historia och 1-0 till trimmerlinan.:devil:

Min trädgård är så rejält igenvuxen utom runt odlingarna så skadedjuren håller sig där, dom är nog inte tillräckligt trygga med en välklippt gräsplätt där jag odlar utan håller sig ute i periferin.
Usch vilken mardröm, jag är nervös varje gång jag ska klippa gräset att jag ska skada nån. 😱

Dagens uppdatering:
Lunden är nu utgrävd, min rygg är inte helt nöjd 🙈
I morgon hoppas vi kunna måla denna del av huset samt jämna till marken och lägga markduk
20260710_212413.webp

Usch vilken mardröm, jag är nervös varje gång jag ska klippa gräset att jag ska skada nån. 😱
Skadedjur har jag inte alls några som helst problem med att snabbt ta av daga med vad som finns till hands, jag har bott för länge på landet och sett allt för många gånger vad dom är kapabla att förstöra för att ha nån som helst empati men där går min gräns, andra djur får mer än gärna hälsa på och dom gör det också.:)

Men jäkla pisshelvete! Spinnen sprider sig i växthuset.

Så idag inleder jag operation sanering.

Persikoträden åker ut, de ger ändå ingen frukt i år pga spinnen.
Tagetesen ska trimmas hårt och några plantor åker ut. Vet inte var jag ska ha dem bara.

Sen blir det till att puffa myrnix överallt.
Problemet är bina..

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat