Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Gurkört kanske? Mycket växt för ganska lite blommor, men väldigt vackra i mat och dryck. Frösår sig rejält, men är tack och lov lätta att gallra bort :up:
Jag använder bladen också. Hackar och slänger i grönsakssoppan.
Det finns de som gör saft av bladen också. Ungefär som av fläder.

Blommorna är dekoration, och snacks när man pysslar ute

Fyndade fröer på Fröbankens rea så nu kommer det hem 14 påsar fröer :angel:

I år ska jag banne mig lyckas med att fröså lök. Kan man kalla det för vetenskapligt experiment? Är det försvarbart då 😅🤣
Odlarvännen frösår all lök. Tycker det blir bättre resultat. Men så odlar hon i stor skala också.

Nu har jag plockat tio liter havtorn på en av två buskar, och ändå finns det MÅNGA sådana här grenar kvar:

Visa bifogad fil 189723

Det är tidsödande att plocka men också lite meditativt - och har man jobbat upp ett beroende av havtornssorbet med chokladfondant eller björnbär, så är det svårt att sluta bunkrandet med så mycket kvar att plocka!
En odlafre i trakten frös in grenar och slog av bären n är de var frysta. Tycker det låter omständigt men det ska visst funka.

En odlafre i trakten frös in grenar och slog av bären n är de var frysta. Tycker det låter omständigt men det ska visst funka.

Jag har läst om den metoden också men inte testat själv, kan mycket väl tro att den går bra! Särskilt med sådana extrema bärkluster som den ena busken hade i år.

Men det var också något oväntat meditativt att hitta tekniken och känna "åh nu är bären helt perfekt mogna att plocka, men tillräckligt spänstiga för att inte gå sönder och slafsa ner när man pillrar loss dem." Och det metodiska i att få skala fram nästan hela busken tills grenarna är lätta och fria igen.

Samt att jag hade redan proppat in kanske tio liter svarta vinbär i frysen + en hel del kött så hade fått bli små havtornsgrenar och många gånger.

Jag använder bladen också. Hackar och slänger i grönsakssoppan.
Det finns de som gör saft av bladen också. Ungefär som av fläder.

Blommorna är dekoration, och snacks när man pysslar ute
Vad intressant! Tack för tips! Har aldrig tänkt på att använda annat än blommorna, men måste ju testa nu :)

Nu slog jag till och gjorde en liten beställning från Runåberg, för att känna att våren kommer. Jag ska sansa mig även kommande odlingsår, dvs. odla rimligt många grejor - men det jag verkligen saknat denna säsong är sockerärter som jag helt missade att plantera, så nu beställde jag två olika sorter. Beställde också två för mig nya tomatsorter, Sibirjak och Stupice. Förutom det ska jag bara odla mina favoritsorter: Taxi, Taiga och Polaris, som jag tar egna frön ifrån. (Just ja, jag har ju fått frön av 100/1000 också, men vi får se om jag pallar ampeltomat, det brukar inte bli så bra tycker jag.)

I övrigt ska jag komma ihåg att så luktärter i tid och så ska, ska, ska jag hägna in jordgubbslandet.
Moahahaha. Sansa sig. Tror du ja. 🤣🤣😇

Har en liten fundering kring en Dahlia jag köpte i juni och planterade i kruka. Den fick bladlöss efter ett tag och vissnade ner. Jag undrar dock om rotknölarna fortfarande kan vara vid liv och om jag isf kan ta upp dem och vinterförvara på något sätt? Eller är det kört?

Har en liten fundering kring en Dahlia jag köpte i juni och planterade i kruka. Den fick bladlöss efter ett tag och vissnade ner. Jag undrar dock om rotknölarna fortfarande kan vara vid liv och om jag isf kan ta upp dem och vinterförvara på något sätt? Eller är det kört?
De kan absolut leva. Är den köpt som färdig dahlia så är det troligtvis en sommardahlia dock och de kan tydligen vara lite klena på knölbildning.
Du får ta upp och kika helt enkelt, alternativt övervintra kvar i krukan och hålla tummarna :)

De kan absolut leva. Är den köpt som färdig dahlia så är det troligtvis en sommardahlia dock och de kan tydligen vara lite klena på knölbildning.
Du får ta upp och kika helt enkelt, alternativt övervintra kvar i krukan och hålla tummarna :)
Hmm, spännande. Eftersom krukan är stoor och innehåller lite annat får det bli att ta upp dem. Har en matkällare där de kan få bo.

Friserat mina tomater. Fyllde en lövkorg med alla blad jag klippte bort. Borde h gjort det för länge sen. Då kanske tomaterna hade orkat mogna lite mer.

Före:
IMG_7359.webp

Måste plocka in alla tomater oavsett mognad, ta in all fuchsia, Afrikas blå lilja, silverek, dhaliorna, tjuvar (tänkte slippa så tomater nästa år), paprika och Pelargoner under den kommande veckan.

Åker bort den 18-19/09 hemma 3 dagar sedan drar jag igen 23/9 och är tillbaka hemma i oktober. Känns som långt bort just, alltså inte resorna utan OKTOBER :nailbiting:

Nästan alla lådorna är redo för vinter, tomterna låter jag helt sonika stå kvar över vintern så tar jag tag i dom under vårens städning.

Är en låda jag hade behövt fylla med mer material då jag tänkte sätta vitlök i den men jag har en annan som kan få husera dom istället.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka