Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Potatis behöver två pallkragar i höjd, så stapla två pallkragar på varann och fyll med jord (behövs ca 400 liter).
Köp sättpotatis (certifierat utsäde är säkrast). I en 120x80 pallkrage kan man peta ner ca 8-10 sättpotatisar.
För att hjälpa potatisen komma igång snabbare så kan man förgrodda den. Lägg den i så fall på en bricka och placera ljust inomhus, tills det har börjat växa ut groddar (var försiktig så att de inte bryts av när du gräver ner potatisen i pallkragen sen). Vill man hjälpa potatisen ännu mer så kan man lägga dem i ett tråg med jord istället för på en bricka, så sätter den både rötter och groddar.
Timingen kan vara klurig - potatisen ska sättas så tidigt som möjligt men blasten vill inte ha frost, så det beror på var i landet man bor. Själv la jag potatisen på groddning i början av april och stoppade ner den i pallkragarna i slutet av april förra året, men jag minns inte riktigt när jag började skörda den. 😊
Tack snälla för svar👍 Ja jag har en tom pallkrage, två på höjd, så det var i den jag tänkte ha potatis. Så nu ska jag testa🤩
I övriga pallkragar finns det smultron och jordgubbar.
Sen ville 4-åriga barnbarnet så morötter, så det ska vi testa på 👍

I år ska jag vara med på Tusen Trädgårdar! Anmälan öppnar imorgon.

Försökte lägga upp min trädgård redan nu, det funkade inte.. Får testa igen imorgon.
Det är något jag också velat men jag har aldrig haft annat än kaos att visa upp så det har så klart inte blivit av. Det är alltid tid eller ork eller båda, som fattas. Och växter har jag heller inte råd med.

Det är något jag också velat men jag har aldrig haft annat än kaos att visa upp så det har så klart inte blivit av. Det är alltid tid eller ork eller båda, som fattas. Och växter har jag heller inte råd med.
Jag har en halvfärdig trädgård med tomma rabatter, oklippt gräsmatta, små halvfärdiga projekt överallt.
Jag tänker att det måste inte vara perfekt.

I vårt fall kan det vara kul att visa hur småbarnsfamilj löser det med trädgården. Det är stökigt med leksaker överallt, både inne och ute. Men kaoset är charmigt!

Jag har en halvfärdig trädgård med tomma rabatter, oklippt gräsmatta, små halvfärdiga projekt överallt.
Jag tänker att det måste inte vara perfekt.

I vårt fall kan det vara kul att visa hur småbarnsfamilj löser det med trädgården. Det är stökigt med leksaker överallt, både inne och ute. Men kaoset är charmigt!
Här finns inget att titta på. Verkligen inget. Jag har några enstaka rosor omgivna av ogräs. Ett kvittenträd i gräsmattan. Två valnötsträd på åkern. Mycket roligare än så är det inte.

Det räcker att titta in från tomtgränsen och så har man sett allt.

För mig känns det beklämmande att jag inte har ens i närheten av den trädgård jag önskar mig. De flesta buskar och träd jag planterat på åkern är så små att de inte syns förrän man står intill dem.

Försökte lägga upp min trädgård redan nu, det funkade inte.. Får testa igen imorgon.
Åh, jag är så himla glad och tacksam över alla som öppnar upp sina trädgårdar för besök! :love: 🙏 Det är så enormt inspirerande och roligt att få möjlighet att åka runt och titta in hos andra och se alla idéer! Även om jag kanske inte kommer att besöka just din trädgård så vill jag säga tack ändå! :D

Har ett smidesstaket på framsidan. Har även satt en bit på min lilla altan. Tänkte mig nå rosor nedanför altanen som kan få härja lite fritt på smidesstaketet.

Färg är jag osäker på men huset är i sten och ljust rosa. :D vad tror ni?

Jag va med förra gången, funderar på att vara med igen men tycker den ligger för tidigt för när min trädgård är som bäst, då är Land bättre tidpunkt. Jag va väldigt nojjig med hur det såg ut här men det va såklart ingen som brydde sig om vad jag inte hunnit :laugh:

Jag va med förra gången, funderar på att vara med igen men tycker den ligger för tidigt för när min trädgård är som bäst, då är Land bättre tidpunkt. Jag va väldigt nojjig med hur det såg ut här men det va såklart ingen som brydde sig om vad jag inte hunnit :laugh:
Jag tänker att ingen annan vet hur jag tycker och tänker att trädgården ska se ut. Klart jag har en vision som jag strävar mot, men ingen annan ser den. Så det kan vara lite hejkon bejkon i trädgården på visningsdagen.

Då så. Kronärtskocka, 2 sorters chili, purjolök och 2 sorters paprika sått. Nu ska dom få gro och sen tänker jag att tomaterna ska få ta plats i hyllorna. Frågan var det som grott innan ska vara då är dock frågan. Lite för kallt i växthuset i slutet på februari va?

Hur 17 kan ni så nu, vart ska ni göra av allt? :eek:
Jag brukar avvakta jag tycker inte man vinner särskilt mycket på att starta så tidigt. Det enda som händer är att jag blir helt överväldigad i april när alla plantor står och trängs inomhus och då ändå stannar i tillväxt för de står för trångt och i för små krukor (eftersom jag inte har plats för större.

Chili, paprika, aubergine, rotselleri och petunia är sådant jag brukar starta upp i februari, tomater annat i mars och sedan gurka, squash och pumpa i april. Det enda jag startat nu är en sötpotatis. Möjligen att jag sår sådant som behöver ut och frysa en vända med nu i februari så det verkligen får en frysvända ute innan det ska in och gro igen.

Hur 17 kan ni så nu, vart ska ni göra av allt? :eek:

Har sått 20 sorters blommor i januari. Jag hade inte orkat att så allt jag ska ha i mars tex, har ett helt rum som bara används till detta jan-april. Totalt sår jag runt 80 sorter spritt mest över januari/februari/mars

Det är också ett av dom få grejerna som får mig att stå ut med dessa månaderna ärligt talat. Det är mycket jobb såklart men får mig ändå att tänka på våren.

Nu är det februari! Dags för fas två i förodlingen. Ska testa att kallså kål i växthuset för första gången.
Ska även så persisk kummin, ett projekt jag har misslyckats med de senaste typ fem åren. Skam den som ger sig!

Ska till Dollarstore och köpa billiga pluggbrätten. Kommer behövas.
Funderar dock på det här med omplanering. Har inte i närheten av tillräckligt med krukor. Och jag kan inte gärna med att köpa hundratals plastkrukor heller, miljömuppen i mig protesterar. Torvkrukor tycker jag är svårt att hålla fukten i. Kikar på ett paket med soilblockers med det är ju rätt mycket pengar.. Men å andra sidan kostar det med krukor med. Och krukorna ska förvaras när de inte används.

Jag har testat att kallså i år. Ett större antal blommor, kronärtskockor och sallad står nu utomhus bredsådda i godislådor med lock jag fått från godisaffären. Tänkta till en rabatt jag ska gräva senare i år. Aldrig provat innan. Ny är det bara att hoppas och vänta. Bönor och gurkor väntar jag med

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Träning och hälsa del 15
  • Att bryta mig loss

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat