Träckprov

Jag avmaskar katten varje månad, då den verkar ha konstant mask eftersom den tar så mycket möss. Hundarna två, till tre gå ger per år beroende på smittryck. De gillar katten och pussar mkt på den. Jag har skickat in träck prov till SVA vid två tillfällen då jag såg mask i hundarnas avföring som levde, detta var dock parasiter som de fått i sig genom att äta bajs från olika vilt och som inte hade hund som värddjur utan bara passerade igenom, fick jag förklarat för mig. Men ändå äckligt.

Jag tror att parasiter är en viktigt del i naturen och som inte skall ”utrotas” men det är bra att hålla det på en rimlig nivå.
Det låter ju helt horribelt! Mina hundar äter allt och har aldrig haft mask. Att maska av katt varje månad låter också helt galet.
 
Genom att ständigt ge katten avmaskningsmedel som den sen skiter ut så gör det maskarna i slutändan resistenta. Det är därför man inte ska ge maskmedel förutom vid konstaterat maskproblem.
Den har mask. Jag har provat att inte avmaska och då blir det efter ngn vecka eller två uppenbart att den har mask. När jag rådfrågat vet så har inga alternativa åtgärder presenterats utan vet har resonerat som att utekatter som tar mycket möss kan behöva avmaskas så ofta som varje månad, iallafall under sommarhalvåret.
 
Den har mask. Jag har provat att inte avmaska och då blir det efter ngn vecka eller två uppenbart att den har mask. När jag rådfrågat vet så har inga alternativa åtgärder presenterats utan vet har resonerat som att utekatter som tar mycket möss kan behöva avmaskas så ofta som varje månad, iallafall under sommarhalvåret.
Fortfarande kvarstår risken att maskarna blir resistenta, man får kanske fundera på hur mycket katten har problem med mask och hur mycket det är värt att avmaska? För mig känns det helt vansinnigt att avmaska så ofta när man vet att den stora utmaningen är just resistenta maskar.
 
Jag avmaskar katten varje månad, då den verkar ha konstant mask eftersom den tar så mycket möss. Hundarna två, till tre gå ger per år beroende på smittryck. De gillar katten och pussar mkt på den. Jag har skickat in träck prov till SVA vid två tillfällen då jag såg mask i hundarnas avföring som levde, detta var dock parasiter som de fått i sig genom att äta bajs från olika vilt och som inte hade hund som värddjur utan bara passerade igenom, fick jag förklarat för mig. Men ändå äckligt.

Jag tror att parasiter är en viktigt del i naturen och som inte skall ”utrotas” men det är bra att hålla det på en rimlig nivå.
Du har inte övervägt att ha den som innekatt?
 
Fortfarande kvarstår risken att maskarna blir resistenta, man får kanske fundera på hur mycket katten har problem med mask och hur mycket det är värt att avmaska? För mig känns det helt vansinnigt att avmaska så ofta när man vet att den stora utmaningen är just resistenta maskar.
Jag vet in
Fortfarande kvarstår risken att maskarna blir resistenta, man får kanske fundera på hur mycket katten har problem med mask och hur mycket det är värt att avmaska? För mig känns det helt vansinnigt att avmaska så ofta när man vet att den stora utmaningen är just resistenta maskar.
Jag tänker att det är olika individer och just vår katt är en individ som ”tar upp” mkt mask. Precis som en del hästar alltid behöver avmaskas medan andra i samma hage alltid nollar på träckprov. Men visst, det tål att funderas på. Jag skall iallafall börja att skicka in träckprov på hundarna innan avmaskning, det har nog blivit slentrianmässig avmaskning från min sida där.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 803
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 714
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Finns det? Med tålig menar jag att den ska klara av 37 kg explosiv boxer som både segdrar och kan göra rejäla ryck. Inte utfall mot...
Svar
12
· Visningar
908
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp