Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har stora grupperingar av gräsfrön som också gör det - andra verkar foga sig mer villigt efter min vilja.
Suck, jag har liksom strött dem lite överallt på hela "gräsmattan" uhm ytan där det innan förra sommaren växte gräs. Innan förra regnen, provat med lite ängsfrö på värsta fläcken också, ingenting rör sig. Hoppas på regnet på söndag då. Funderar på att ha timjanmatta på framsidan istället, citrontimjan och lavendel verkar vara det enda som trivs där. :cautious: och det där rödplister och ett gäng ganska söta violer. (jag hyr hus och hyresbolaget förväntar sig faktiskt gräsmatta... men det är typ ingen jord under)
 
Men chilis är alltid kul! :heart Vilka sorter har du?

Jag har precis knipt toppen av en mina vampyrer (de växer så himla långa allihopa!) och är jättenervös ifall jag gjort fel och den dör! :arghh:
Det är mina vampyrer som står och lider i mina komposterbara krukor eller vad det nu hette. Suck.
 
Efter att ha avhärdat mina tomater och gurkor på verandan så planterade jag dem i lådan igår när nu väderprognosen sa över 10grader i 10 dagar och lite lagom soligt.
Idag blåser det 9 jävla sekundmeter i från öst. Rakt på lådan mao. Hoppas att fiberdukstältet jag satte över dem skyddar tillräckligt :nailbiting:
 
Jag hade trott jag skulle få massor av små chiliplantor men planterade de flesta i ngt slags pappkrukor som torkade ut direkt. De är hopplösa, ynkliga och sura. Växer knappt alls. De som står i plastkruka är minsann glada, pft, de tänker inte på miljön!

Jag köper plastkrukor av god kvalité och diskar dem. Helt ärligt skiter jag i om det är perfekt miljömässigt men eftersom jag är försiktig med dem och de är kraftiga så håller de länge.
 
Idag sådde jag luktärtsfrön ute. Sen har jag planterat ut de två största klockrankorna. Jag överväger att plantera ut fler sommarblommor. Enligt 10-dagarsprognosen så kommer vi inte att få kallare väder än 8 grader närmaste tiden. Och i värsta fall finns ju fiberduk att ta till.
 
Följer denna trevliga tråd men har ännu inte skrivit. Vi flyttade till nytt hus i januari och nu börjar trädgården komma igång. Spännande att försökta klura ut var allt som kommer upp är för något! Det är en gammal trädgård med rätt mycket växtlighet.

Nån växt ska vi dock flytta på för den är giftig (stormhatt) och det känns bara onödig att ha på ett ställe i trädgården som hundar och små barn vistas mycket på. Men i övrigt låter vi trädgården mest vara i fred detta år för att se vad som kommer upp och hur den ser ut genom alla årstiderna.
 
Fick några små plantor av riddarsporre av svärmor :)
Pyttesmå men de kanske växer till sig i år. Får nog ta och köpa mig en stor planta med så man får lite fägring redan i juni 😁
 
29861

Mina tomater vill desperat få typ 20 gånger så stor kruka och flytta ut typ omgående :cautious: :laugh:
 
Det är mina vampyrer som står och lider i mina komposterbara krukor eller vad det nu hette. Suck.

Jag provade så en del i toalettrullar i år. Det ser ut som minst en månads skillnad mellan dem och de plantor jag sått i plastmuggar (som jag givetvis ska använda igen! ;) ) Det gick himla bra att få dem att gro men sedan stannade de av i papperskrukorna.
Sätt om dem i andra krukor så ska du se att de får sprutt!
Jag har nu knipsat båda mina långskånkar och de sätter jättefina nya skott! :heart

60348506_2375007559385192_7694376070459424768_n.jpg
 
Växterna invarderar mitt hus. Vilka är minst känsliga för tidig flytt till växthuset? Paprikan, chili, tomat, gurka (okej, mest känslig), aubergine, majs? Vilka kan flytta ut nu, med frostvakt, och vilka bör bo inne till mitten av juni?
 
Jag hade trott jag skulle få massor av små chiliplantor men planterade de flesta i ngt slags pappkrukor som torkade ut direkt. De är hopplösa, ynkliga och sura. Växer knappt alls. De som står i plastkruka är minsann glada, pft, de tänker inte på miljön!

Jag ställer dem i tråg, med jord runt krukorna. Det funkar toppen.
 
Suck, jag har liksom strött dem lite överallt på hela "gräsmattan" uhm ytan där det innan förra sommaren växte gräs. Innan förra regnen, provat med lite ängsfrö på värsta fläcken också, ingenting rör sig. Hoppas på regnet på söndag då. Funderar på att ha timjanmatta på framsidan istället, citrontimjan och lavendel verkar vara det enda som trivs där. :cautious: och det där rödplister och ett gäng ganska söta violer. (jag hyr hus och hyresbolaget förväntar sig faktiskt gräsmatta... men det är typ ingen jord under)

Har du möjlighet att vattna något?
 
Ena häcken nedklippt (nåja, huggen.. maken tyckte det var roligare med yxan :laugh: ). En kvar men den ska snarare trimmas än klippas ned. Fast det blir en rejäl "trimning) för den är ordentligt över/vildvuxen:o
När man nu ska ha tid med allt, ska även sätta nytt staket som räcker hela tomten runt, jämna gräsmattan hur det nu ska gå till, bygga altan, snygga till uppfarten och runt huset med sten/grus. osv osv. Planen var pallkragar och så också men det är nog lite väl sent.. Kanske kan köpa färdiga kryddplantor från affären och sätta ut i krukor 🙄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 856
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
73 74 75
Svar
1 483
· Visningar
48 353
Senast: Gnist
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
931
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 313
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp