Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Its alive!!! 🌹😁
20190523_140921.jpg
 
Jag funderar på om jag ska flytta mitt växthus så småningom och då se till att bygga en rejäl grund. Jag tänker då att grunden går ner en bit under marknivå, liksom odlingsbäddarna. Det tror jag skulle utjämna temperaturväxlingarna. Sen funderar jag på om jag i samma veva ska bygga ut växthuset på något kreativt sätt så att det blir större. Nu är det bara ynka 4 kvadratmeter.
 
Dottern har sått krasse på förskolan. Jättegulligt!
Vi fick med plantan igår, men jag glömde kolla vilken typ av krasse det är.
Vart skulle ni, på ren chansning, plantera?
 
Nån som kan identifiera denna? Tänkte först att det va ogräs men just att den växer i en grupp såhär får mig att fundera på om det är nåt jag sått och sen glömt bort :angel:
IMG_20190523_185936.jpg
 
Ikväll satte jag ut de två största Bumble Bee-tomaterna i tunneln. Det ser ut att bli som lägst runt 8 grader nattetid de närmaste tio dagarna så jag vågade...

Bönorna står i brätte på altanen. De verkar gro helt ok. alltså är det itne för kallt för dem.

Sämre går det med pumpor och squash i gästhuset. De brukar vara snabba upp, men i år är det segt. Funderar på om jag ska skaffa fröpåsar av annat märke för att se om det är bättre fart i dem. Det är vanlig grön squash Diamant F1 som inte verkar ta sig.
 
Vilken asläcker ställning! Har du gjort den själv eller köpt den någonstans?
Jag har gjort den själv. Det var lätt. Förutom en stor kruka och flera små krukor med hål i botten, så behöver man betong och en järnstång, typ armeringsjärn eller liknande. Man blandar ihop en liten sats betong och häller i den stora krukan. Mitt i sätter man järnstången. När betongen härdat är det bara att trä på krukorna. Jag borrade också några hål i sidan på största krukan så att överskottsvatten kan dränera bort, då jag planterat ovanför betongklumpen. Jag har lite grovt grus närmast dessa hål.
 
Jag har gjort den själv. Det var lätt. Förutom en stor kruka och flera små krukor med hål i botten, så behöver man betong och en järnstång, typ armeringsjärn eller liknande. Man blandar ihop en liten sats betong och häller i den stora krukan. Mitt i sätter man järnstången. När betongen härdat är det bara att trä på krukorna. Jag borrade också några hål i sidan på största krukan så att överskottsvatten kan dränera bort, då jag planterat ovanför betongklumpen. Jag har lite grovt grus närmast dessa hål.

Tack! Kan hända att jag försöker mig på någonting liknande senare i sommar. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 825
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 402
· Visningar
46 358
Senast: Gnist
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 282
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp