Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men så otroligt söta tycker jag. Vi har såna här och var på gården. Funderar på att prova gräva upp några och plantera om där jag vill göra i ordning en "vildrabatt" (med nån stock, olika blommor och blad).
De är rätt trista efter blomning, tycker jag.

Jag gör som med det mesta: kommernågot upp spintant, som är fint eller gott, så får det stå kvar eller så tar jag bort det, beroende på vilka de realistiska alternativen är på just den platsen.
 
Vi har mängder med syrén eftersom det sprider sig som en löpeld och förra ägaren inte orkat hålla efter - men de kommer ju för tusan aldrig gång? O_o Massor av knoppar men ingen blomning i sikte?

"Moderbusken" är flera meter hög och skral och otät. Vad hade ni gjort med en sån buske när hösten kommer? Funderar på att jämna längs med marken så att den får "börja om", men det kanske inte är någon bra idé?
 
Vi har mängder med syrén eftersom det sprider sig som en löpeld och förra ägaren inte orkat hålla efter - men de kommer ju för tusan aldrig gång? O_o Massor av knoppar men ingen blomning i sikte?

"Moderbusken" är flera meter hög och skral och otät. Vad hade ni gjort med en sån buske när hösten kommer? Funderar på att jämna längs med marken så att den får "börja om", men det kanske inte är någon bra idé?
Jag hade tagit ner den. Den kommer på nytt.
 
Ibland löper de iväg så där på jakt efter bättre jord. Nu sprider sig ju syren ändå men om den skickar extrema mängder rotskott så kan det vara för att den är stressad.

Ah, intressant! Hur kan man tillföra ny jord till en redan rejält etablerad buske? Gräver man runt om, typ?
Edit: eller är det gödsel som gäller?
 
Ah, intressant! Hur kan man tillföra ny jord till en redan rejält etablerad buske? Gräver man runt om, typ?
Edit: eller är det gödsel som gäller?
Du kan lägga på ett lagar stallgödsel eller gräsklipp eller annat organiskt runt busken så drar nedbrytarna ned det i backen så småningom. Är det mycket gräs runt om är det bra att ta bort det först. Man kan ju även hysta på lite hönsgödselpellets med men det tror jag knappast en syren behöver.
 
Du kan lägga på ett lagar stallgödsel eller gräsklipp eller annat organiskt runt busken så drar nedbrytarna ned det i backen så småningom. Är det mycket gräs runt om är det bra att ta bort det först. Man kan ju även hysta på lite hönsgödselpellets med men det tror jag knappast en syren behöver.

Tack för tips! Bör jag göra det innan eller efter jag jämnat den med marken?
 
Om du gör det innan hinner den samla lite kraft att komma tillbaka med sedan.
Det är också bra att vänta till vårvintern innan man skär ner helt om man vill att den ska trycka upp mycket nya skott. Nu har växten precis använt sina vinterreserver för att skjuta ut blad och nya skott, skär du bort bladmassan nu är det svårare för den att skjuta nytt. Väntar man till våren har den samlat alla sina socker reserver i olika noder i ved och rot och har då mer energi att skjuta nytt.
 
Det är också bra att vänta till vårvintern innan man skär ner helt om man vill att den ska trycka upp mycket nya skott. Nu har växten precis använt sina vinterreserver för att skjuta ut blad och nya skott, skär du bort bladmassan nu är det svårare för den att skjuta nytt. Väntar man till våren har den samlat alla sina socker reserver i olika noder i ved och rot och har då mer energi att skjuta nytt.

Topp. Då gödslar jag emellanåt nu och tar ner det nästa år! :)
 
30222

Jag får gurka i kökslampan. Planterade eventuellt lite tidigt. Utomhus är det +5 grader.. :cautious: :laugh:
 
Växtloppis i helgen, ska försöka räkna ut vilka växter jag lovat bort, hur många ska till svärmor, vilka till mamma, sambons exfru ville ha någon, en kollega på jobbet önskade sig, sen var det den andra kollegan och ytterligare någon. Siste men inte minst vilka behöver jag själv :P...
 
Jag överlevde :banana: "Bara" 7 växter med hem... tack vare att jag hämtade junior från skolan först, bättre "angry plant slayer" finns inte :D Utan junior hade det aldrig gått vägen!

Däremot måste jag varna även för Biltema! Skulle köpa oskyldiga kompostgaller och vips hade en ny grävspade nästlat sig ner i vagnen :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 118
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
91 92 93
Svar
1 841
· Visningar
59 582
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp