Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
De tre största timjanplantorna. Även perenn rucola i bild plus någon tvåårig blomma som jag har glömt vad det är.

Äh, funkar inte. Jag återkommer.
 
Primrosorna (som blommade i februari/mars) har kommit in i andra andningen och försöker trängas med petuniorna i fönsterlådan. :D
66489077_2413754105510537_3141382824536309760_n.jpg

66330927_2413754158843865_9170847842409906176_n.jpg
 
Jag har anlagt en kulle i trädgården, ca 120 cm hög och 250x150. Kommer bli insynsskydd till uteplats jag ska fixa nästa år. Har tänkt plantera örter och kanske smultron
Jag tänker att det nog blir fint att lägga lite stora stenar och köpa örterna breda ut sig och blanda lite hejsan. Nån som har erfarenhet av att odla örter på detta vis, kommer det bli snyggt och smart eller borde jag hellre täcka kullen med några lite buskigare buskar? Vill slippa luka men vill inte täcka den med täckbark och få en bajsbrun hög som sambon är inne på.
 
Jag har i någon slags hippieanda skaffat mig en kolonilott. Det är fullt av ogräs på den. Ehum. Vad ska man så den här tiden på året? Är det bara att vänta till våren och pilla ned lite frön typ? Hur gör ni som är proffs?
 
Jag har i någon slags hippieanda skaffat mig en kolonilott. Det är fullt av ogräs på den. Ehum. Vad ska man så den här tiden på året? Är det bara att vänta till våren och pilla ned lite frön typ? Hur gör ni som är proffs?
Jag är inget proffs men tar mig friheten att svara ändå 🙈. Jag hade sått perenna örter tror jag! Typ timjan i alla fall! Mynta överlever nog också men den sprider sig okontrollerat så den får man nog så i något. Smultronplsntor borde väl gå också. De jag nämnde nu är det jag själv tänker plantera i sommar men som sagt inget proffs alls.
 
Jag har i någon slags hippieanda skaffat mig en kolonilott. Det är fullt av ogräs på den. Ehum. Vad ska man så den här tiden på året? Är det bara att vänta till våren och pilla ned lite frön typ? Hur gör ni som är proffs?

Vad är det för typ av ogräs? Jag hade satsat på att förbereda för kommande säsong och ev. höstplanterat lite perenner och bärbuskar. Om man har så pass lång tid att låta naturen jobba och inte är överdrivet förtjust i att gräva och rensa så är ett smidigt sätt att gräva/vända upp en kant runt blivande odlingsbäddar och täcka dem med t.ex. gamla tidningar eller kartonger samt något täckmaterial eller dubbel markduk och låta det ligga till våren och bli redo för plantering.
 
Jag har i någon slags hippieanda skaffat mig en kolonilott. Det är fullt av ogräs på den. Ehum. Vad ska man så den här tiden på året? Är det bara att vänta till våren och pilla ned lite frön typ? Hur gör ni som är proffs?
Sånt man kan så nu och hinna skörda i år är sockerärtor, dill, sallad, asiatiska blad (pakchoi mfl) och rädisor. Man kanske även kan testa att så grönkål men får vara bered att den inte blir så stor. Vill du ha blommor på din lott kan du så borstnejlika (tvåårig), kungsljus, fingerborgsblomma och stockros samt diverse perenna växter. Vallmo brukar fröa av sig och övervintra så här års med.
 
Sånt man kan så nu och hinna skörda i år är sockerärtor, dill, sallad, asiatiska blad (pakchoi mfl) och rädisor. Man kanske även kan testa att så grönkål men får vara bered att den inte blir så stor. Vill du ha blommor på din lott kan du så borstnejlika (tvåårig), kungsljus, fingerborgsblomma och stockros samt diverse perenna växter. Vallmo brukar fröa av sig och övervintra så här års med.
De tvååriga växterna gror alltså får men men får bara en bladrosett sedan blommar de nästa år :). I Augusti, september sätter du vitlök som du skördar nästa år och så sätter du alla blommande vårlökar du vill ha (tulpaner, påskliljor etc).När det börjar bli så kallt att inget gror kan man så inför nästa år så får man en tidig start på tex dill, sallad, kål, morötter osv. De ligger då och väntar i jorden och gror så fort jorden är redo på vårkanten.
 
Jag har i någon slags hippieanda skaffat mig en kolonilott. Det är fullt av ogräs på den. Ehum. Vad ska man så den här tiden på året? Är det bara att vänta till våren och pilla ned lite frön typ? Hur gör ni som är proffs?
Sådd har du redan fått tips på.

Jag vill barakomplettera med att det är alldeles utmärkt att rensa ogräset nu. Om du rensar och gräver om så är jorden klar till nästa vår. Dessutom hinner du ta bort en hel del ogräs som annnars fröar av sig till nästa år.
 
Jag har ett stort hallonland i min trädgård som är i kaos då det är översållat med kirschkål och nässlor. Det är dessutom placerat illa ur skötsel- och tillgänglighetssynpunkt så jag har länge klurat på hur jag ska komma till rätta med det hela. Nu har en grävmaskinist i närheten erbjudit sig att komma och ordna lite annat i trädgården så tanken på att skala bort hela hallonlandet har väckts. Kruxet är att jag vill inte förlora alla hallonplantor! De ger en underbar trogen skörd i juli varje år trots misskötsel och smakar fantastiskt :love:
Min första tanke var att gräva upp årsskott och spara till ett nytt land men jag är rädd för att flytta med rotogräset. Kan man ta sticklingar av årsskotten och rota dem? :confused: Någon som provat, eller har andra smarta förslag?
 
Jag sådde stockrosor i våras men de verkar inte trivas nå vidare. Precis planterat om dom så såhär ser de ut nu (ignorera elefantöronen, de hängde med på ett hörn då de skulle ner i jord nu):

2AB47D1B-AB95-4EC6-8F81-F0E9D89B3D87.jpeg


Vad är bäst för dom om de ska ha så bra förutsättningar som möjligt nästa år?
Låta dom stå kvar i kruka svalt?
Plantera ut dom till hösten där det är tänkt att dom ska va?
Något annat?
 
Sått lite fler morötter, rödbetor och brytbönor. Och passat på att ta sticklingar av jordgubbarna :d. Ska försöka få ett ordentligt jordgubbsland nästa år, i år är dom utspridda i flera små pallkragar.

Nån som vet vad de här gula blommorna är för nåt förresten?
 

Bifogade filer

  • IMG_20190711_173854.jpg
    IMG_20190711_173854.jpg
    230,2 KB · Visningar: 16
Jag har ett stort hallonland i min trädgård som är i kaos då det är översållat med kirschkål och nässlor. Det är dessutom placerat illa ur skötsel- och tillgänglighetssynpunkt så jag har länge klurat på hur jag ska komma till rätta med det hela. Nu har en grävmaskinist i närheten erbjudit sig att komma och ordna lite annat i trädgården så tanken på att skala bort hela hallonlandet har väckts. Kruxet är att jag vill inte förlora alla hallonplantor! De ger en underbar trogen skörd i juli varje år trots misskötsel och smakar fantastiskt :love:
Min första tanke var att gräva upp årsskott och spara till ett nytt land men jag är rädd för att flytta med rotogräset. Kan man ta sticklingar av årsskotten och rota dem? :confused: Någon som provat, eller har andra smarta förslag?
Rota sticklingar vet jag itne om det går.

Däremot att ta årsskott funkar utmärkt. Du kan ju rensa dem på jord och andra rötter innan du sätter ner dem! Toppa och vattna tills du ser att de är på gång. Ett par veckor kanske?

Hela mitt hallonbestånd är sådant jag fått från andra. Senaste tillskottet är ett par plantor gula hallon från en vän som rensade sitt land i veckan.

Det enda som fanns här när jag kom var vildhallon. Jag gillar STORA hallon :D
 
Jag har ett stort hallonland i min trädgård som är i kaos då det är översållat med kirschkål och nässlor. Det är dessutom placerat illa ur skötsel- och tillgänglighetssynpunkt så jag har länge klurat på hur jag ska komma till rätta med det hela. Nu har en grävmaskinist i närheten erbjudit sig att komma och ordna lite annat i trädgården så tanken på att skala bort hela hallonlandet har väckts. Kruxet är att jag vill inte förlora alla hallonplantor! De ger en underbar trogen skörd i juli varje år trots misskötsel och smakar fantastiskt :love:
Min första tanke var att gräva upp årsskott och spara till ett nytt land men jag är rädd för att flytta med rotogräset. Kan man ta sticklingar av årsskotten och rota dem? :confused: Någon som provat, eller har andra smarta förslag?
Jag grävde upp några hallon med årskort och de börjar sakteliga växa till sig nu (är ganska nyligen planterade, räknar med att de nästa år ska börja ge bär)
 
Sått lite fler morötter, rödbetor och brytbönor. Och passat på att ta sticklingar av jordgubbarna :d. Ska försöka få ett ordentligt jordgubbsland nästa år, i år är dom utspridda i flera små pallkragar.

Nån som vet vad de här gula blommorna är för nåt förresten?
Bra fråga! Har likadana och de är skitjobbiga i rabatten
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 816
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
46 027
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 274
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp