Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
33233

Sambons bror passade huset, plantorna och hönsen när vi var i Falsterbo. När vi kommer hem så har han byggt den här stentrappen!!!! Det var en slänt full med brännässlor ner till min vattentunna och vi sa väl typ "du kan lägga någon sten att gå på om du har lite att göra".
Han vinner priset för världens bästa husvakt. (Han har även klyvt drygt 1 kubik ved och gått stora ytor med trimmer)
 
Visa bifogad fil 33233
Sambons bror passade huset, plantorna och hönsen när vi var i Falsterbo. När vi kommer hem så har han byggt den här stentrappen!!!! Det var en slänt full med brännässlor ner till min vattentunna och vi sa väl typ "du kan lägga någon sten att gå på om du har lite att göra".
Han vinner priset för världens bästa husvakt. (Han har även klyvt drygt 1 kubik ved och gått stora ytor med trimmer)

Hälsa honom gärna från Lillgrådis att det finns en gård i nordvästra Skåne som skulle kunna behöva en husvakt ibland... :idea: :D Riktigt snygg trappa!
 
Visa bifogad fil 33233
Sambons bror passade huset, plantorna och hönsen när vi var i Falsterbo. När vi kommer hem så har han byggt den här stentrappen!!!! Det var en slänt full med brännässlor ner till min vattentunna och vi sa väl typ "du kan lägga någon sten att gå på om du har lite att göra".
Han vinner priset för världens bästa husvakt. (Han har även klyvt drygt 1 kubik ved och gått stora ytor med trimmer)


Behåll honom.
 
Visa bifogad fil 33233
Sambons bror passade huset, plantorna och hönsen när vi var i Falsterbo. När vi kommer hem så har han byggt den här stentrappen!!!! Det var en slänt full med brännässlor ner till min vattentunna och vi sa väl typ "du kan lägga någon sten att gå på om du har lite att göra".
Han vinner priset för världens bästa husvakt. (Han har även klyvt drygt 1 kubik ved och gått stora ytor med trimmer)
Jättesnyggt!
Men ser framför mig hur växtligheten kommer täcka över trappen i framtiden och det kanske inte är tanken?
 
Lite av dagens trädgårdshöjdpunkter hos mig:

1) Stockrosorna. :love: Som allting annat hos mig så är de ganska anarkistiskt lagda och gör som de själva känner för. Jag fick ett par små plantor från en stallkompis för många år sedan och efter det har de frösått sig på helt andra ställen, där de vill vara just då. Här "hittade" de en plats just där jag faktiskt grävt iordning en ny rabatt som visade sig vara ett jättebra val. Men nästa år kan de vara någon helt annanstans. :D

IMG_3236.JPG
 
2) Bolltisteln. Den är fådd från en snäll granne också för några år sedan men den är inte lika rymningsbenägen som stockrosorna. Svår att fånga på ett bra sätt på bild tyvärr. Den fick flytta med Rose de Recht till denna plats och har genomgått samma metamorfos i växtlighet och trivsel. Undrar vad det är med jorden på det här stället?! Den är inte riktigt blå ännu men de högsta bollarna svävar i år hela två meter upp i luften - så läckra!

IMG_3237.JPG
 
3) Majsen! Eller minimajsen om man ska vara korrekt. Ett nytt odlingsexperiment för mig och ännu inget klart att skörda. Men så jäkla vacker med de stora blanka bladen, och vilket underbart ljud när man är ute och grejar och hör hur vinden stryker bladen fram och tillbaka mot varandra. Ska LÄTT ingå i min köksträdgård alla år framöver! Värd att odla bara som ljud- och visuell effekt.

IMG_3241.JPG
 
4) Humlekarusellen. Det kan förvisso se rätt stökigt ut och det kunde nog både rensas lite mer ogräs så att kantstenen kunde staplas lite mer ordentligt. Men här växer i alla fall låg lagerhägg, stäppsalvia och så lammöronen som har gått mest bananas. Hade det bara handlat om synintrycket så hade jag gått hårdare åt lammöronen och klippt ner och rensat bort.

Men när jag än passerar på dygnets ljusa timmar så kretsar här minst tio humlor runt runt och bara festar konstant på lammöronens pyttesmå blommor med sina små små munnar. Och så länge de gör det, så rörs här ingenting. :heart

IMG_3243.JPG
 
Efter två veckors semester i bortistan trodde jag att trädgården skulle vara i fasansfullt skick, speciellt med tanke på att vädret här hemma ska ha varit varmt och hyffsat torrt. Hade inga större förväntningar på att kattvakterna skulle vattna.

Döm om min förvåning när trädgården är i riktigt bra skick och har exploderat ut i blom.

Lilla växthuset nästan sprängs sönder att de tomater och paprikor som trängs där. De hade gott om utrymme när vi åkte.

Jag har idag skördat krusbär, ärtor, potatis, smultron, körsbär och lök. Trodde fåglarna skulle ta körsbären, men jag fick ihop nån liter. Två krusbärsbuskar gav 4 liter bär...

IMG_20190716_212802.jpg


Vinbären är näst på tur att plockas.
Verkar dock bli dåligt med äpplen i år och i princip 1 päron.
 
Plommon verkar vi få många i år igen. Återstår att se hur många som innehåller larver. Hittade några frukter i gräsmattan som jag misstänker har lossnat på grund av larvboende.
_20190716_214942.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 787
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 350
· Visningar
44 441
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
928
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 252
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp