Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Liten skörd till dagens middag :). Fast äggen används nog inte idag.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190903_141603.jpg
    IMG_20190903_141603.jpg
    263,5 KB · Visningar: 13
Jag har hela tiden jag bott här haft problem med svampangrepp på mina växter, inte bara på sånt man generellt vet ofta drabbas som rosor och stockrosor utan även sånt som inte en själ utom jag verkar få det på typ solrosor och zinnia :meh: jag gissar att det är pga av att min trädgård håller mycket fukt, daggen ligger kvar till långt in på eftermiddagen. Är noga med att inte lägga angripna blad i komposten och inte vattna på bladen men det har inte hjälpt speciellt mycket, tänkte prova BINAB men har bara använt det till rosor innan, någon som provat och vet hur pass det hjälper på andra växter?
 
Jag har hela tiden jag bott här haft problem med svampangrepp på mina växter, inte bara på sånt man generellt vet ofta drabbas som rosor och stockrosor utan även sånt som inte en själ utom jag verkar få det på typ solrosor och zinnia :meh: jag gissar att det är pga av att min trädgård håller mycket fukt, daggen ligger kvar till långt in på eftermiddagen. Är noga med att inte lägga angripna blad i komposten och inte vattna på bladen men det har inte hjälpt speciellt mycket, tänkte prova BINAB men har bara använt det till rosor innan, någon som provat och vet hur pass det hjälper på andra växter?
Vad är det för typ av svampangrepp?
 
Plockar tomater tills jag :yuck: på dom,senaste dagarna har jag plockat runt 1 1/2- 2l körsbärstomater om dagen och ett gäng stora tomater.
Ätit,kokat pure,soppa,röra,fryst ner delade, ätit lite till.................o så börjat om igen :eek:🤪
Här plockas det 10 liter om dagen 🙈 mestadels körsbärstomater och miniminin 100&1000.

Påminn mig nästa år om att jag INTE ska ha 6 plantor med 100&1000.
 
Om man tar grova brädor och även målar dem (vill inte använda impregnerade), hur många år tror ni dem håller som rabattkant/trädgårdslandskant? VI har god avrinning så de kommer inte stå i vatten eller så.

Försöker komma på sätt att förbättra, förenkla och göra odlingen mer lättjobbad nästa år. Vill ha så lite jobb som möjligt och stor utdelning. Gör hellre ett stort jobb en gång, och slipper småpill hela tiden.

På samma ämne: förvaring av större mängder gödsel i trädgården? Vad tror ni är smidigast? Jag kan ju hämta när som helst men det gör jag inte. Att ta med en IKEA-påse i bilen räcker inte så långt. Gör hellre en stor insats med släpkärra och grep en gång, men jag vill inte heller ha en hög rätt på gräsmattan?
 
Om man tar grova brädor och även målar dem (vill inte använda impregnerade), hur många år tror ni dem håller som rabattkant/trädgårdslandskant? VI har god avrinning så de kommer inte stå i vatten eller så.

Försöker komma på sätt att förbättra, förenkla och göra odlingen mer lättjobbad nästa år. Vill ha så lite jobb som möjligt och stor utdelning. Gör hellre ett stort jobb en gång, och slipper småpill hela tiden.

På samma ämne: förvaring av större mängder gödsel i trädgården? Vad tror ni är smidigast? Jag kan ju hämta när som helst men det gör jag inte. Att ta med en IKEA-påse i bilen räcker inte så långt. Gör hellre en stor insats med släpkärra och grep en gång, men jag vill inte heller ha en hög rätt på gräsmattan?
5-10 år innan det rötar beroende på typ av virke och hur fuktigt det blir.
 
Om man tar grova brädor och även målar dem (vill inte använda impregnerade), hur många år tror ni dem håller som rabattkant/trädgårdslandskant? VI har god avrinning så de kommer inte stå i vatten eller så.

Försöker komma på sätt att förbättra, förenkla och göra odlingen mer lättjobbad nästa år. Vill ha så lite jobb som möjligt och stor utdelning. Gör hellre ett stort jobb en gång, och slipper småpill hela tiden.

På samma ämne: förvaring av större mängder gödsel i trädgården? Vad tror ni är smidigast? Jag kan ju hämta när som helst men det gör jag inte. Att ta med en IKEA-påse i bilen räcker inte så långt. Gör hellre en stor insats med släpkärra och grep en gång, men jag vill inte heller ha en hög rätt på gräsmattan?
Gödselhögen - kan du inte hämta den nu på hösten och täcka den med rejält med löv?

Vintertäckning med gödsel är också effektivt. När jag hade egen gödsel så täckte jag rabatter och grönsaksland med ett lger gödsel som jag myllade ner på våren.
 
Gödselhögen - kan du inte hämta den nu på hösten och täcka den med rejält med löv?

Vintertäckning med gödsel är också effektivt. När jag hade egen gödsel så täckte jag rabatter och grönsaksland med ett lger gödsel som jag myllade ner på våren.
Fast det känns ändå märkligt att ha en stor hög sådär? Vi har haft en massa jordhögar som nu äntligen är borta. Vill inte skapa en ny hög... Funderar på att bygga en stor låda och täcka med en presenning kanske. :)

Smart att vintertäcka med gödsel!
 
Är det någon som sitter inne på nåt fantastiskt recept med svartkål? Vi har inte rört den ännu nån av oss, ligger utanför komfortzone. O_o men plantorna är sjukt fina, inte ska de väl bara stå där som prydnader?!
 
Är det någon som sitter inne på nåt fantastiskt recept med svartkål? Vi har inte rört den ännu nån av oss, ligger utanför komfortzone. O_o men plantorna är sjukt fina, inte ska de väl bara stå där som prydnader?!

Jag använder svartkålen främst som tillbehör till maten. Strimlar i bitar (skär bort mittnerven), steker i smör och kryddar med örtsalt. Går åt massor med svartkål till en stekpanna, den formligen försvinner i pannan, på samma sätt som kantareller.

Också trevligt att göra scones och lägga med mängder med grönt, som strimlad svartkål, i degen.
 
Jag använder svartkålen främst som tillbehör till maten. Strimlar i bitar (skär bort mittnerven), steker i smör och kryddar med örtsalt. Går åt massor med svartkål till en stekpanna, den formligen försvinner i pannan, på samma sätt som kantareller.

Också trevligt att göra scones och lägga med mängder med grönt, som strimlad svartkål, i degen.
Smart med sconesen! Förr gjorde jag ofta grönsaksscones, det är så himla gott. Får testa att steka den till maten också. :) Ogillar när det blir att bara tugga tugga tugga, men vi får testa oss fram!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 864
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
85 86 87
Svar
1 728
· Visningar
56 345
Senast: Scata
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 451
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp