Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jahopp, jag har visst räknat lite fel på hur stor plats barnens rutschkana kommer ta så om inte ungarna ska landa i min stora rabatt med rosorna så för jag nog bygga om den lite 🙈
Tips på hur?
Visa bifogad fil 35674
Alltså min erfarenhet är att om man tänker att "om jag gör så här, så borde det funka", när det handlar om att bygga bort skaderisker för barn, är att det inte funkar. Finns det något för barnen att slå sig på, så gör de det.
Jag får magknip när jag ser din bild, jag personligen hade aldrig ens tänkt tanken att han en rabatt med en stålkant inom flera meter från en rutschkana av den modellen. Jag hade velat ha gräsmatta hela vägen där för att ge barnen utrymme för sina lekar.
 
20190828_145530.jpg
Fick lätt panik igår när jag upptäckte mystiska sprickor i min melon.
Insåg sen att det är så nätmeloner får sitt mönster. Den ska alltså spricka och jag hade ingen aning om det :D
 
Angående zucchini/squash - jag har flera små frukter som börjar ruttna på toppen och så går det inåt. Är det någon brist som gör att det blir så? Väldigt irriterande att bli av med fina grönsaker på det sättet.
 
Angående zucchini/squash - jag har flera små frukter som börjar ruttna på toppen och så går det inåt. Är det någon brist som gör att det blir så? Väldigt irriterande att bli av med fina grönsaker på det sättet.

Jag har haft två som blivit så. Min misstanke är dels dålig pollinering och dels näringsbrist. Efter den andra vräkte jag på mer näring och det har inte blivit någon mer.
 
Angående zucchini/squash - jag har flera små frukter som börjar ruttna på toppen och så går det inåt. Är det någon brist som gör att det blir så? Väldigt irriterande att bli av med fina grönsaker på det sättet.
Jag har samma problem med mina 😔 sett är många som tågar ut för det i år. Har hört näringsbrist och/ eller ojämn bevattning men vet inte on det stämmer
 
Jag har samma problem med mina 😔 sett är många som tågar ut för det i år. Har hört näringsbrist och/ eller ojämn bevattning men vet inte on det stämmer
Jag har samma problem också. Har zucchini i hink och ett gäng bortglömda i en slänt. Dom som får mer kärlek, i hink, är betydligt sämre ut.
 
Angående zucchini/squash - jag har flera små frukter som börjar ruttna på toppen och så går det inåt. Är det någon brist som gör att det blir så? Väldigt irriterande att bli av med fina grönsaker på det sättet.
Det har hänt mig ibland men inte ofta. Jag odlar mina i väldigt fet jord med massor av hästskit. Odlar på mark, aldrig i bäddar, lådeor eller hinkar.

Såg på ett trädgårdsforum att nån tog bort blomman så fort den börjar vissna och på det viset fått friskare frukter.
 
Nu kommer jag med fler dumma frågor om mina sockerärtor. De som jag tänkt spara för att så nästa år ser nu ut såhär:
6129A70D-FF1D-4AF1-86B1-A7A9C7148975.jpeg

De bruna, bra eller dåligt?

Och så lite glada nyheter, skördar tomater som sjutton nu! 😀😋
 
Den här busken köpte jag som en av 5 aronior. De andra 4 är aronia, men vad är detta tro? Någon som vågar gissa?

Flyttad till kruka då jag inte vet vart jag ska ha den... Om jag ska spara den...
 

Bifogade filer

  • 20190830_183803.jpg
    20190830_183803.jpg
    328 KB · Visningar: 46
Jag kom precis hem med en "chinese lantern".
Har flera vanliga physalisplantor som jag ska försöka övervintra men vill VERKLIGEN lyckas med den här! Är det någon som försökt och som rent av lyckats? Hur i så fall? Please help!
 
35887

Pumpan Rouge vif d'Etampes. :d Det var segt i början men nu har den vuxit som attans! Finns tre frukter till som är mycket mindre. Funderar på att ta bort den minsta så de hinner och orkar mogna. Den mest mogna minipumpan, Small sugar, börjar bli orange och kanske skördeklar snart. :d
 
Skördat lite idag. Nu börjar det bli kållarver här så jag räddade lite små broccolibuketter. Plantorna har levererat ganska länge nu efter att jag tog den stora första buketten. Men nu ryckte jag upp flera plantor som inte blivit något och som nu blivit födostation åt larverna. Kvar finns broccolin samt någon rödkål. Får se hur det går. Grönkålen förefaller inte så populär att mumsa på.

Ryckte upp vallmokapslarna som lagt sig på marken, får torka dem inomhus. Tog även lite frö till blåklint, klätt och vallmo, men får plocka mer lite längre fram.

Blir nog att baka en squashkaka idag. :d
35905
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 660
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
45 630
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp