Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte groddat själv men hittade lite roliga klipp på YT som jag länkade i akvarietråden. Där sattes sötpotatis så rötterna växte ner i akvariet och de sköt skott som akvaristen fick korta ner allt eftersom, så jag hade testa med att sätta så en lite del av potatisen är i vatten till att börja med. :idea:
Det har vi, och två varianter till :D
 
Jag har varmt i gästhuset - runt 25 grader. Dessutom täcker jag med plastfole. Det har inte hjälpt mig.

Jag har också en fråga om själva odlingen. De grenar sig ju häftigt. "Tjuvar" man dem?
Jag har haft bekymmer med att de sätter mängder av blommor i knippen och så blir det inte så mytcket riktiga gurkor.
Så - hur odlar man dem för bästa skörd? Jag vill ju ha massor!

Typiskt, jag tänkte att värme kunde vara nyckeln!
 
Jag har inte groddat själv men hittade lite roliga klipp på YT som jag länkade i akvarietråden. Där sattes sötpotatis så rötterna växte ner i akvariet och de sköt skott som akvaristen fick korta ner allt eftersom, så jag hade testa med att sätta så en lite del av potatisen är i vatten till att börja med. :idea:

Och @Ninnurur
Det gjorde jag efter att du delat det klippet. :) Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog men grodde gjorde de vackert!
 
Fast jag vill ju ha ner äppelträd, plommon och björnbär NU! 😁
Jag förstår otåligheten. :D
MEN det finns en stor poäng med att ta det rätt lugnt första året, särskilt om ni inte känner till trädgården alls sedan innan. Just träd och kanske framför allt fruktträd skulle jag verkligen vara försiktig med att ta ner. De går snabbt att såga ner men växer förbaskat långsamt om man ångrar sig... Vänta in lite och se vilka träd som ger behaglig skugga på sommaren, insynsskydd och om det är något som är svagt eller sjukdomsdrabbat. Kanske blir ett gammalt fruktträd det perfekta stödet till en enorm klätterros? Sånt är svårt att uppskatta nu när träden står nakna i februari, i juni kanske de fyller en helt annan funktion. :)

Beroende på var i landet du bor och hur invasiva just björnbär är i dina trakter så kan jag dock tycka att det är befogat att försöka rensa undan just björnbär så gott det går. Här hos mig tar de över stora arealer i våra beteshagar till exempel och har blivit till ett riktigt problem. I trädgården vill jag definitivt inte ha dem. Men annars, vänta ;)
 
Jag förstår otåligheten. :D
MEN det finns en stor poäng med att ta det rätt lugnt första året, särskilt om ni inte känner till trädgården alls sedan innan. Just träd och kanske framför allt fruktträd skulle jag verkligen vara försiktig med att ta ner. De går snabbt att såga ner men växer förbaskat långsamt om man ångrar sig... Vänta in lite och se vilka träd som ger behaglig skugga på sommaren, insynsskydd och om det är något som är svagt eller sjukdomsdrabbat. Kanske blir ett gammalt fruktträd det perfekta stödet till en enorm klätterros? Sånt är svårt att uppskatta nu när träden står nakna i februari, i juni kanske de fyller en helt annan funktion. :)

Beroende på var i landet du bor och hur invasiva just björnbär är i dina trakter så kan jag dock tycka att det är befogat att försöka rensa undan just björnbär så gott det går. Här hos mig tar de över stora arealer i våra beteshagar till exempel och har blivit till ett riktigt problem. I trädgården vill jag definitivt inte ha dem. Men annars, vänta ;)
Jag fattar det som att hon vill plantera och inte hugga ner. :)
 
Jag fattar det som att hon vill plantera och inte hugga ner. :)
Aha, jag tolkade ner = såga ner/ta bort. :)
Plantera lite nytt hade jag inte varit lika rädd för, särskilt inte om man har lite koll på vad som ser ut att redan finnas i trädgården och kan identifiera det som växer upp.
 
Är det någon mer än @Lillgrådis som groddar sötpotatis? Vilken metor används och hur lång tid tar det innan något händer?

Här är dagens status, en och en halv månad från start (det går inte jättefort, men hellre det än att de översvämmar huset långt innan de kan flytta ut)

IMG_4131.JPG

Fem sticklingar f n, kanske att en sjätte kan växa till sig också men fler än så blir det nog inte. Börjar bli lite sugen på att plantera den största i alla fall? De har ju skaffat sig lite rötter så det borde funka tycker jag.
 
Här är dagens status, en och en halv månad från start (det går inte jättefort, men hellre det än att de översvämmar huset långt innan de kan flytta ut)

Visa bifogad fil 45742

Fem sticklingar f n, kanske att en sjätte kan växa till sig också men fler än så blir det nog inte. Börjar bli lite sugen på att plantera den största i alla fall? De har ju skaffat sig lite rötter så det borde funka tycker jag.
Då kan jag nog sluta vara otålig efter typ 1,5-2 veckor :D
 
Sådde omgång 2 idag; squash, backtimjan, gul lök och fler tomater. Planterade om ärtor och de äldre tomaterna. Och tog in en murgröna.

Klippte en bit häck på baksidan och "hittade" en rabatt som ser helt tom ut. Funderar på att slänga dit nån insektsfröblandning, eller om jag ska avvakta... Hittade en söt liten stentrappa vid en rabatt också, dold under fjolårsgräs :) så vansinnigt peppad på att se vad som kommer upp i vår!

Krokusen blommar nu i alla fall, rådjuren har lämnat kvar några stycken.
 
Har i någon spenatfavorit som smakar riktigt gott? :) Jag odlar Nores för den ger enormt stora blad i början så det blir riktigt mycket spenat. Men blev nyfiken på om det finns någon annan rikgivande med riktigt god smak? :)

Konstaterar nu också att täckodling inte blir svårt i år med nästan en hel bal halm kategoriserad som äcklig av hästis. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 726
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 502
· Visningar
49 050
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp