Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rita in dom sakerna så du tydligt ser att de får plats.

Det är inga problem, utan jag tänker mer på proportionerna i själva trädgården. Men när utemöblerna plockas fram så är det nog ändå en bra idé att prova att ställa ut det jag vill ha på platsenNu filade jag på ett alternativ som jag nog känner mer nöjd med, där pionrabatten förlängs. Jag gillar idén att trädgården ska ha flera små rum, trots att den är liten. :)

6E04F389-132F-4280-8B8D-D3E612D69D17.jpeg


När träaltanen är uttjänt så tänkte vi att den ska bli något mindre och ev. stenlagd.
 
Haha, jag gjorde misstaget att inte märka mina krukor med text utan resonerade som så att "jag minns väl var jag satt dem" :idea::angel:
Det gör jag naturligtvis inte alls, så det är lite spännande nu. Jag menar, tomaterna och gurkan kan jag ju skilja från chilisarna och paprikan, men ungefär där tar det slut! Det är min mörka chili och eventuellt black knight-paprikan som står ut, och den senare bara för att jag minns från ifjol att den växer lite lustigt.
 
Haha, jag gjorde misstaget att inte märka mina krukor med text utan resonerade som så att "jag minns väl var jag satt dem" :idea::angel:
Det gör jag naturligtvis inte alls, så det är lite spännande nu. Jag menar, tomaterna och gurkan kan jag ju skilja från chilisarna och paprikan, men ungefär där tar det slut! Det är min mörka chili och eventuellt black knight-paprikan som står ut, och den senare bara för att jag minns från ifjol att den växer lite lustigt.
Så gjorde jag förra året med dom olika tomaterna o tänkte att jag vet var jag satte var,delade in den i 3 delar och sen vid något tillfälle så vände jag på den o då var det kört.
Men upp kom dom ju ändå,bara att jag inte hade en susning om vilken sort eller storlek dom skulle bli, men även det blev jag ju varse :banghead:
 
Så gjorde jag förra året med dom olika tomaterna o tänkte att jag vet var jag satte var,delade in den i 3 delar och sen vid något tillfälle så vände jag på den o då var det kört.
Men upp kom dom ju ändå,bara att jag inte hade en susning om vilken sort eller storlek dom skulle bli, men även det blev jag ju varse :banghead:

Precis så gjorde jag också! Självklara sektioner liksom, sedan behövde någon flyttas och.. well... 😅
 
Jag har köpt ett hus med en ngt eftersatt trädgård.
Jag flyttade in i december efter att ha sett trädgården på visningen i oktober och nu undrar jag vilka växter som kommer att dyka upp framöver.
Den är inte speciellt välskött och det finns inga tydliga rabatter eller planteringar. Jag planerar att anlägga ngt trädgårdsland, bärbuskar, fruktträd med mera men blir lite stressad av att jag inte vet vart jag ska börja.
Jag har tittat lite i böcker och på nätet men inte fått speciellt bra hjälp.
Det är ju ingen större brådska men en plan borde sättas ganska snart, tänkte jag....
Hur börjar man? 😬
 
Jag har köpt ett hus med en ngt eftersatt trädgård.
Jag flyttade in i december efter att ha sett trädgården på visningen i oktober och nu undrar jag vilka växter som kommer att dyka upp framöver.
Den är inte speciellt välskött och det finns inga tydliga rabatter eller planteringar. Jag planerar att anlägga ngt trädgårdsland, bärbuskar, fruktträd med mera men blir lite stressad av att jag inte vet vart jag ska börja.
Jag har tittat lite i böcker och på nätet men inte fått speciellt bra hjälp.
Det är ju ingen större brådska men en plan borde sättas ganska snart, tänkte jag....
Hur börjar man? 😬
Man börjar med att vänta ett år och ser hur trädgården ser ut på våren, sommaren och hösten, så känn lugnet!
 
Jag har köpt ett hus med en ngt eftersatt trädgård.
Jag flyttade in i december efter att ha sett trädgården på visningen i oktober och nu undrar jag vilka växter som kommer att dyka upp framöver.
Den är inte speciellt välskött och det finns inga tydliga rabatter eller planteringar. Jag planerar att anlägga ngt trädgårdsland, bärbuskar, fruktträd med mera men blir lite stressad av att jag inte vet vart jag ska börja.
Jag har tittat lite i böcker och på nätet men inte fått speciellt bra hjälp.
Det är ju ingen större brådska men en plan borde sättas ganska snart, tänkte jag....
Hur börjar man? 😬
Säger som andra. VÄNTA!

Talar av egen erfarenhet. Flyttade till ett hus med absolut noll blommor och lökväxter. Så jag köpte några pioner och sate vårlökar. Några år senare har jag fått fram minst tre olika pionsorter på ännu fler ställen. De visade sig när de fick en chans.
Det växer massor av scilla och mängder av pingstliljor.
Det kom upp stora röda vallmor och mängden gullvivor på våren är bedövande.

Förra ägaren hade rationaliserat, och kört över hela tomten med gräsklipparen. Rabatter och hela alltet.
 
Två gurkor har kommit upp men inga andra gurkkrukor visar tecken liv. Jag har förstås ingen aning om huruvida det är cucamelons eller äppelgurkor som har grott så jag har fått sätta en ny omgång av båda!
Papayan har åkt ned också. :) Den grodde förbaskat snabbt sist jag provade så det ska bli kul att se hur den gror nu, med lite värme och vettigt ljus.
 
Två gurkor har kommit upp men inga andra gurkkrukor visar tecken liv. Jag har förstås ingen aning om huruvida det är cucamelons eller äppelgurkor som har grott så jag har fått sätta en ny omgång av båda!
Papayan har åkt ned också. :) Den grodde förbaskat snabbt sist jag provade så det ska bli kul att se hur den gror nu, med lite värme och vettigt ljus.
Jag hr också haft problem med att få äppelgurka att gro.
Om nån har ett säkert tips för det så mottas det med tacksamhet :)

Tänker ju envisas och odla dem i år också.
 
Jag hr också haft problem med att få äppelgurka att gro.
Om nån har ett säkert tips för det så mottas det med tacksamhet :)

Tänker ju envisas och odla dem i år också.

Jag har ställt dem på en värmematta den här gången och lagt plast över lilla "växthuset". Få se om det hjälper.
 
Jag har ställt dem på en värmematta den här gången och lagt plast över lilla "växthuset". Få se om det hjälper.
Jag har varmt i gästhuset - runt 25 grader. Dessutom täcker jag med plastfole. Det har inte hjälpt mig.

Jag har också en fråga om själva odlingen. De grenar sig ju häftigt. "Tjuvar" man dem?
Jag har haft bekymmer med att de sätter mängder av blommor i knippen och så blir det inte så mytcket riktiga gurkor.
Så - hur odlar man dem för bästa skörd? Jag vill ju ha massor!
 
Är det någon mer än @Lillgrådis som groddar sötpotatis? Vilken metor används och hur lång tid tar det innan något händer?
Jag har inte groddat själv men hittade lite roliga klipp på YT som jag länkade i akvarietråden. Där sattes sötpotatis så rötterna växte ner i akvariet och de sköt skott som akvaristen fick korta ner allt eftersom, så jag hade testa med att sätta så en lite del av potatisen är i vatten till att börja med. :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 726
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 501
· Visningar
48 957
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp