Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
En fundering.
Tomater kan man sätta så att stjälken kommer ner under jorden och då bildas det nya rötter från stammen.
Kan man göra likadant med paprikor? Jag har på försök övervintrat några paprikor och de har tappat alla fjolårets blad men har ett knippe nya friska blad i toppen. Och jag funderade på om jag kanske kan sätta dem i botten av en större kruka och fylla upp med jord ovanför. Frågan är om de kommer dö av det eller om det kanske till och med blir bra? Nån som provat?
 
En fundering.
Tomater kan man sätta så att stjälken kommer ner under jorden och då bildas det nya rötter från stammen.
Kan man göra likadant med paprikor? Jag har på försök övervintrat några paprikor och de har tappat alla fjolårets blad men har ett knippe nya friska blad i toppen. Och jag funderade på om jag kanske kan sätta dem i botten av en större kruka och fylla upp med jord ovanför. Frågan är om de kommer dö av det eller om det kanske till och med blir bra? Nån som provat?

Japp, inga problem (de kommer att bli glada). Chili och paprika kan planteras ner sas men det är big no-no för tex gurka.
 
Japp, inga problem (de kommer att bli glada). Chili och paprika kan planteras ner sas men det är big no-no för tex gurka.
Tack!
Jo, att gurkan blir väldigt ledsen av det vet jag...
Men då ska de få större krukor lite längre fram i vår.
Och de som delar balkonglådor får egna krukor, på liknande sätt. :D
 
Har du planterat ner gurka? :( Deras rothalsar är känsliga för röta, det är därför man helst inte ska vattna direkt på dem och gärna lägga sand (i stil med sandlådesand) runt stammen för att minska risken för att det står vatten kvar där.
Nope! Men de är redan så rangliga så jag hade hoppats på att få ner dem lite. Men det får bli andra lösningar istället.

Första året jag odlar gurka och självklart satsar jag på långa sorter. :D

Tack för tipsen!
 
Nope! Men de är redan så rangliga så jag hade hoppats på att få ner dem lite. Men det får bli andra lösningar istället.

Första året jag odlar gurka och självklart satsar jag på långa sorter. :D

Tack för tipsen!
Förra året testade jag ett tips där man klipper sönder en liten plastkruka, gärna den man har förodlat dom i. Man tar helt enkelt bort hela botten och lite av väggen så att den inte blir så djup och planterar ut alltihop, sen vattnar man utanför plastkrukan. Då skyddar man den känsliga stammen extra mycket!
Jag kommer att göra så i år igen för det fungerade över förväntan :up: (trots att jag fick böka för att få ner plastkrukor efter att jag planterat ut dom förra året... det ska jag inte göra i år ;))
 
Förra året testade jag ett tips där man klipper sönder en liten plastkruka, gärna den man har förodlat dom i. Man tar helt enkelt bort hela botten och lite av väggen så att den inte blir så djup och planterar ut alltihop, sen vattnar man utanför plastkrukan. Då skyddar man den känsliga stammen extra mycket!
Jag kommer att göra så i år igen för det fungerade över förväntan :up: (trots att jag fick böka för att få ner plastkrukor efter att jag planterat ut dom förra året... det ska jag inte göra i år ;))
Jag har tillgång till sandlådesand att plantera i, men kanske gör nån mellanting av de två förslagen.
 
20200306_154733.jpg
Blev 3 blåbärstry, 1 jordgubbsrabarb, 2 vinbär vit och rosa, 2 hassel och korallsvampmysel och var inom det jag fick spendera, ja vill säga tills jag gick in på delimässan och smakade på havtorn i olika former så blev 3 att havtorn.

Hoppas jag kommer in på utbildning om skogsträdgård till hösten för är ju förberedd med växter både från årets mässa och förra. :rofl:
 
Äppelgurkans rötter börjar leta sig ut :up:

Bör de få egna krukor nu plus lite gödning eller kan de stå kvar lite till?
Kanske risk att skada rötterna om man väntar med omplantering?

993F3FF9-570A-4653-8436-6B8157180B18.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 703
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 404
· Visningar
46 414
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 370
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp