Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
5254A862-B16E-4F36-8467-4F71734679B1.jpeg

Från beige till grönt. Tänk vilken skillnad några månader kan göra!
 
Ogräs!? 😅 Haha, när jag googlade verkade det vara en marktäckande perenn som går att köpa på Blomsterlandet. Men oavsett ogräs eller ej får det gärna växa och frodas på vårt berg, mycket finare än mossan tex. Men jag tror inte det trivs där, vi har det i andra delar av trädgården där det är jättegrönt och vackert! Verkar breda ut sig alldeles precis lagom här, där det ser ut som att det är tänkt att vara! 😊
Gå ut nånstans i en skog nära lite villakvarter så kan du nog hitta en massa vintergröna att gräva upp... Till kommunens glädje. ;) Jag vet många platser där den växer i naturen och det är på sina ställen flera hundra kvadratmeter den täcker.
 
Ligger efter totalt i trädgården, det är hemskt. Har precis grävt ned Blåbärstry och det lilla päronspöt och sått lin runtom och grävt om komposten. Men morötterna kommer knappt, har inte sått någon mangold. Har inte satt ut chili i miniväxthuset. Nästan alla gurklingarna dog i rotskaftröta efter första utevistelsen :(. Har bara planterat om tre stycken kålplantor.

Och jag sådde precis lokförarens jätteärt under äppelträdet och fick lite ångest för det. Tre ynka ärtor i ett paket och om de inte gror har jag slösat bort dem för någon som kunde köpt dem och fått dem att gro :(
 
Ligger efter totalt i trädgården, det är hemskt. Har precis grävt ned Blåbärstry och det lilla päronspöt och sått lin runtom och grävt om komposten. Men morötterna kommer knappt, har inte sått någon mangold. Har inte satt ut chili i miniväxthuset. Nästan alla gurklingarna dog i rotskaftröta efter första utevistelsen :(. Har bara planterat om tre stycken kålplantor.

Och jag sådde precis lokförarens jätteärt under äppelträdet och fick lite ångest för det. Tre ynka ärtor i ett paket och om de inte gror har jag slösat bort dem för någon som kunde köpt dem och fått dem att gro :(
Jag känner också av trädgårdsstress i år. Har ju jätteproblem med mina tomater och sådde nytt, igen, i söndags. Man får fokusera på det man lyckas med istället. 1❤️
 
Ytterligare fråga om vår häckplantering!

Den levereras idag, alltså barrotade plantor av måbär. Där den ska sitta har det redan suttit en häck som vi nu grävt ett dike i för plantering. Hur mycket planteringsjord behöver vi fylla på med i befintlig jord för att det ska bli bra? Upplever inte jorden som sandig och inte heller särskilt lerig.
 
Hur är det med lökar? Mina narcissus har blommat helt färdigt, kan jag klippa ned dem eller borde även bladen få vissna? Jag vill gärna sätta ned mina dahlior i krukorna. :)
 
Hur är det med lökar? Mina narcissus har blommat helt färdigt, kan jag klippa ned dem eller borde även bladen få vissna? Jag vill gärna sätta ned mina dahlior i krukorna. :)
Kan du inte vräka dem och sätta dem i jorden någonstans, komma upp nästa år på friland? (det är vad jag borde gjort med mina i alla fall). Men de kanske skulle sambo med dahliorna?
 
Bra om bladen får vissna i egen takt så de hinner fylla löken med näring igen. :) Blomstängeln kan du klippa bort. Men du kan väl plocka upp dem och sätta dem i en annan kruka i skymundan?
Jag har undrat hur man ska göra med alla lökar. Ska man lämna dem kvar i backen där det finns möjlighet? Annars flytta och sätta ner i en kruka som du säger? Ställa mörkt under sommaren och sätta ner igen i höst?
 
Kan du inte vräka dem och sätta dem i jorden någonstans, komma upp nästa år på friland? (det är vad jag borde gjort med mina i alla fall). Men de kanske skulle sambo med dahliorna?
och @Bapelsin Jag har ingen frilandsjord, alla mina plantor bor i krukor. :) Jag låter lökarna övervintra där också och det går bra (orka gräva upp och jiddra liksom, det är det som gjort att jag avstått dahlior hittills också), men jag vill minnas att jag hört någonstans att man inte ska klippa ned det gröna innan det vissnat eftersom det ger näring till löken att växa nästa år... eller något ditåt. 😅
Dahliorna ska få dela plats, jag vill mest bli av med det fula gröna spretet.
 
och @Bapelsin Jag har ingen frilandsjord, alla mina plantor bor i krukor. :) Jag låter lökarna övervintra där också och det går bra (orka gräva upp och jiddra liksom, det är det som gjort att jag avstått dahlior hittills också), men jag vill minnas att jag hört någonstans att man inte ska klippa ned det gröna innan det vissnat eftersom det ger näring till löken att växa nästa år... eller något ditåt. 😅
Dahliorna ska få dela plats, jag vill mest bli av med det fula gröna spretet.

Nej, det är ju inte så snyggt. Lite som när det bara blir dill på rosenskäran 😅
 
och @Bapelsin Jag har ingen frilandsjord, alla mina plantor bor i krukor. :) Jag låter lökarna övervintra där också och det går bra (orka gräva upp och jiddra liksom, det är det som gjort att jag avstått dahlior hittills också), men jag vill minnas att jag hört någonstans att man inte ska klippa ned det gröna innan det vissnat eftersom det ger näring till löken att växa nästa år... eller något ditåt. 😅
Dahliorna ska få dela plats, jag vill mest bli av med det fula gröna spretet.
Ah, nej jag är ganska säker på att de tyvärr behöver det gröna spretet. Du tror inte Dahlian tar över efter ett tag?
 
Blir det en tulpan per lök även nästa säsong eller förökar de sig på något sätt?
Mvh, total tulpannovis :D
Jag är inte så haj på tulpaner men har uppfattat det som att det är lite hugget som stucket beroende på sort av tulpan.

Vissa dör efter första året, de modernaste (dessutom bara bra för försäljningen)

andra håller några år och får ungar men blir annorlunda (fulare? kanske, beror kanske på smak) :D (mina blir sådana, lite bleka och skrynkliga, ingen vits att byta för mig dessutom, rådjursmat, och de "fula" verkar inte lika goda oavsett.)

Några gamla sorter tror jag kommer likadana år efter år efter år, men hur hitta dessa?
vet inte om de lökar av sig dock. Om de sår sig ska det ta flera år innan det blir tulpaner av det.

Vildtulpaner ska bli fler och inte ätas heller. Men mina verkar inte sprida sig så snabbt som önskat.

Enligt ryktet försvinner även minipåskliljor efter ett tag (himla synd jag har en del) medan stora påskliljor är överlevare.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 898
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
46 033
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 908
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp