Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där har inte rådjävlarna som uppehåller sig i min trädgård hört :meh:
Åh nej, glufsar de i sig dina vildtulpaner också?

Jag har kompostgaller runt päronträdet och runt nya buskar också :arghh: ser sådär kul ut. Ska lyfta bort ett par i juni men mitt lilla lilla päronträd var de och slukade stora delar av mitt i juli ett år (vilket förklarar storleken antar jag..) så det får stå kvar runt det, tänker att det ska klättra ärtor på för att se lite normalt ut.
 
Blir det en tulpan per lök även nästa säsong eller förökar de sig på något sätt?
Mvh, total tulpannovis :D
Tulpaner förökar sig genom att löken delar sig i flera mindre. Många av de större och mer färgglada tulpanerna är hybrider, ihopkorsade för att få en spektakulär färg eller form. Dessa har en tendens att inte orka återkomma särskilt många år utan tillslut blir det bara blad eller så återgår de till sin ursprungsfärg som är gul eller röd. Botaniska tulpaner som alltså är en ren art återkommer om de trivs och kan föröka sig.
 
Förra året trodde jag mitt lilla fikon var dött men det kom igen. I år är jag tyvärr inte så hoppfull 😐
Men mtp att jag köpt ett litet körsbärsträd utan att helt veta var det skulle få plats så kanske det ändå är ok 😅🌱

Ska försöka få ner nått i jorden idag, om jag orkar. Hur kan tiden gå så fort som den gör 🤷 vill stoppa den, älskar denna tiden på året 😍
 
Förra året trodde jag mitt lilla fikon var dött men det kom igen. I år är jag tyvärr inte så hoppfull 😐
Men mtp att jag köpt ett litet körsbärsträd utan att helt veta var det skulle få plats så kanske det ändå är ok 😅🌱

Ska försöka få ner nått i jorden idag, om jag orkar. Hur kan tiden gå så fort som den gör 🤷 vill stoppa den, älskar denna tiden på året 😍
Mitt brukar ta lite tid på sig (och kan rent av ploppa upp nedifrån) så om du vet att du vill ha kvar det så kanske det är lite tidigt att ge upp gräva upp det inom några veckor.
 
Mitt brukar ta lite tid på sig (och kan rent av ploppa upp nedifrån) så om du vet att du vill ha kvar det så kanske det är lite tidigt att ge upp gräva upp det inom några veckor.
Så gjorde det ifjol, men den ser verkligen inte bra ut nu. Funderar på å sätta den i en kruka innan den "går vidare", får kanske göra det 👍
 
Ligger efter totalt i trädgården, det är hemskt. Har precis grävt ned Blåbärstry och det lilla päronspöt och sått lin runtom och grävt om komposten. Men morötterna kommer knappt, har inte sått någon mangold. Har inte satt ut chili i miniväxthuset. Nästan alla gurklingarna dog i rotskaftröta efter första utevistelsen :(. Har bara planterat om tre stycken kålplantor.

Och jag sådde precis lokförarens jätteärt under äppelträdet och fick lite ångest för det. Tre ynka ärtor i ett paket och om de inte gror har jag slösat bort dem för någon som kunde köpt dem och fått dem att gro :(

Jag känner också av trädgårdsstress i år. Har ju jätteproblem med mina tomater och sådde nytt, igen, i söndags. Man får fokusera på det man lyckas med istället. 1❤️
Svarar båda.

Vet inte om det är stress eller om det är något annat. Men håller fortfarande på att försöka få en ingefära att sätta gröna blad.
Än så länge hände inget först och sen har jag råkat vattna dom för mycket så de möglade.
Testar ny taktik nu för att se om det kan lyckas, tittat på lite olika tutorials på youtube, får se om det hjälper. 🙈
 
ÄNTLIGEN kan jag joina den här tråden! Vi har köpt hus med jätteträdgård (med stadsmått mätt då..) och ett ORANGERI. Är så pepp!

I orangeriet finns idag ett stort olivträd och vinrankor. I trädgården finns typ 5 aprikosträd (varav det äldsta gav 200 kg frukt förra året! I år dock frostnupet så oklart om det alls blir någon skörd), några äppelträd av olika sorter, två plommonträd (ett med blå plommon och ett med rödgula-lila) och ett svart mullbärsträd. Ett litet fläderträd också.

Vi får tillträde midsommarveckan. Vad kan man göra i trädgården då i zon 1? Är det för sent att plantera bärbuskar? Vill ympa in vännernas magiska Aroma och som jag förstått görs det bäst på våren? på ett av de mindre äppelträden. Vad kan man odla i grönsaksväg så sent? Anlägga sparrisland? Svartkål? Vad är bättre att spara till hösten eller nästa vår? Vad kan man sätta i orangeriet så sent? Det finns uppmurade jordbäddar som bara väntar på plantering!

Vi kan inte förodla något för vi tågluffar i 2,5 veckor precis innan tillträdet så det blir ingen vattning av plantor då. Känns tyvärr som att vi flyttar in i helt fel säsong även om vi såklart får hela sommaren att njuta i trädgården 😍

Har fått massa tips från förra ägarna på vilka platser i trädgården som mina odlingsidéer kan platsa, så även om man ska bo in sig och känna efter så finns det en del grejer jag vill få igång så fort som möjligt eftersom de kommer ta några år på sig att ge skörd.
 
Svarar båda.

Vet inte om det är stress eller om det är något annat. Men håller fortfarande på att försöka få en ingefära att sätta gröna blad.
Än så länge hände inget först och sen har jag råkat vattna dom för mycket så de möglade.
Testar ny taktik nu för att se om det kan lyckas, tittat på lite olika tutorials på youtube, får se om det hjälper. 🙈
Hoppas! jag hade verkligen funderat på att testa efter att ha sett en tutorial, den skulle liksom läggas ned, inte stoppas ned som jag trodde. Men jag har inte provat.

Däremot ploppade jag ned en pepparrot i en pallkrage där inget utom hallon vill växa ändå, håller tummarna! för att det blir en lagom mängd pepparrot i pallkragen men inte för mycket eller för lite.

Hade det som gott ogräs på en släktings sommarställe när jag var liten (jag odlade lite där)
 
ÄNTLIGEN kan jag joina den här tråden! Vi har köpt hus med jätteträdgård (med stadsmått mätt då..) och ett ORANGERI. Är så pepp!

I orangeriet finns idag ett stort olivträd och vinrankor. I trädgården finns typ 5 aprikosträd (varav det äldsta gav 200 kg frukt förra året! I år dock frostnupet så oklart om det alls blir någon skörd), några äppelträd av olika sorter, två plommonträd (ett med blå plommon och ett med rödgula-lila) och ett svart mullbärsträd. Ett litet fläderträd också.

Vi får tillträde midsommarveckan. Vad kan man göra i trädgården då i zon 1? Är det för sent att plantera bärbuskar? Vill ympa in vännernas magiska Aroma och som jag förstått görs det bäst på våren? på ett av de mindre äppelträden. Vad kan man odla i grönsaksväg så sent? Anlägga sparrisland? Svartkål? Vad är bättre att spara till hösten eller nästa vår? Vad kan man sätta i orangeriet så sent? Det finns uppmurade jordbäddar som bara väntar på plantering!

Vi kan inte förodla något för vi tågluffar i 2,5 veckor precis innan tillträdet så det blir ingen vattning av plantor då. Känns tyvärr som att vi flyttar in i helt fel säsong även om vi såklart får hela sommaren att njuta i trädgården 😍

Har fått massa tips från förra ägarna på vilka platser i trädgården som mina odlingsidéer kan platsa, så även om man ska bo in sig och känna efter så finns det en del grejer jag vill få igång så fort som möjligt eftersom de kommer ta några år på sig att ge skörd.
Åh! orangeri, min dröm.
 
ÄNTLIGEN kan jag joina den här tråden! Vi har köpt hus med jätteträdgård (med stadsmått mätt då..) och ett ORANGERI. Är så pepp!

I orangeriet finns idag ett stort olivträd och vinrankor. I trädgården finns typ 5 aprikosträd (varav det äldsta gav 200 kg frukt förra året! I år dock frostnupet så oklart om det alls blir någon skörd), några äppelträd av olika sorter, två plommonträd (ett med blå plommon och ett med rödgula-lila) och ett svart mullbärsträd. Ett litet fläderträd också.

Vi får tillträde midsommarveckan. Vad kan man göra i trädgården då i zon 1? Är det för sent att plantera bärbuskar? Vill ympa in vännernas magiska Aroma och som jag förstått görs det bäst på våren? på ett av de mindre äppelträden. Vad kan man odla i grönsaksväg så sent? Anlägga sparrisland? Svartkål? Vad är bättre att spara till hösten eller nästa vår? Vad kan man sätta i orangeriet så sent? Det finns uppmurade jordbäddar som bara väntar på plantering!

Vi kan inte förodla något för vi tågluffar i 2,5 veckor precis innan tillträdet så det blir ingen vattning av plantor då. Känns tyvärr som att vi flyttar in i helt fel säsong även om vi såklart får hela sommaren att njuta i trädgården 😍

Har fått massa tips från förra ägarna på vilka platser i trädgården som mina odlingsidéer kan platsa, så även om man ska bo in sig och känna efter så finns det en del grejer jag vill få igång så fort som möjligt eftersom de kommer ta några år på sig att ge skörd.
Jag hade definitivt planterat bärbuskar (om jag kunde vattna) har inte tänkt på om det är försent för krukodlade eller inte. Men har alltid antagit att det är som krukodlade rosor, att de går att sätta ned när som.

Ympa är för sent. Var inne och nosade på att få något ympat i våras och det är för sent redan nu. Fick mitt ympris ympat på grundstam 1 maj och redan det var dodgy.

Många plantskolor har förodlade saker att sälja, som purjo, kål, gurka, kanske squash. Tomater. Det kanske finns kvar runt midsommar.

Sparris har jag satt ned så sent, krukodlad, har satt ned det när det varit rea... vilket antagligen är fel tid då. Men tar ju några år innan man får äta den.

(Btw buskar och sådant är egentligen bättre att sätta på hösten eftersom det är blötare men men )
 
Nej, det är ju inte så snyggt. Lite som när det bara blir dill på rosenskäran 😅

Jag har klippt bort blomman när den vissnat sen har det gröna vara kvar ett tag till. När det ser visset ut kapar jag det så får de ligga kvar i marken till nästa år. Jag har sått annat mellan dem så förhoppningsvis fyller det ut. Om inte, köper jag några fina sommarblommor och sätter där.
 
Jag hade definitivt planterat bärbuskar (om jag kunde vattna) har inte tänkt på om det är försent för krukodlade eller inte. Men har alltid antagit att det är som krukodlade rosor, att de går att sätta ned när som.

Ympa är för sent. Var inne och nosade på att få något ympat i våras och det är för sent redan nu. Fick mitt ympris ympat på grundstam 1 maj och redan det var dodgy.

Många plantskolor har förodlade saker att sälja, som purjo, kål, gurka, kanske squash. Tomater. Det kanske finns kvar runt midsommar.

Sparris har jag satt ned så sent, krukodlad, har satt ned det när det varit rea... vilket antagligen är fel tid då. Men tar ju några år innan man får äta den.

(Btw buskar och sådant är egentligen bättre att sätta på hösten eftersom det är blötare men men )
Tack för bra svar! Tänker också att sparris borde gå att sätta lite hursom eftersom det ändå ska ta några år. Men vi tänkte nog så från frö.
Får reka lite på plantskolorna vad som finns kvar. Drömmer lite om aubergine och massa tomater i orangeriet.

Angående buskar kommer vi nog vara hemma resten av sommaren med undantag för någon vecka här eller där, så vattning borde funka. Annars får vi ta det i höst helt enkelt!
 
Har inte fått tillträde än. Och hemnet-annonsen är borta. Men här är en bild på orangeriet, avfotat från prospektet :D (fattar inte varför den blir sned)
 

Bifogade filer

  • 6B723AC8-157E-48F2-B4AD-B31854BE6B86.jpeg
    6B723AC8-157E-48F2-B4AD-B31854BE6B86.jpeg
    79 KB · Visningar: 64
ÄNTLIGEN kan jag joina den här tråden! Vi har köpt hus med jätteträdgård (med stadsmått mätt då..) och ett ORANGERI. Är så pepp!

I orangeriet finns idag ett stort olivträd och vinrankor. I trädgården finns typ 5 aprikosträd (varav det äldsta gav 200 kg frukt förra året! I år dock frostnupet så oklart om det alls blir någon skörd), några äppelträd av olika sorter, två plommonträd (ett med blå plommon och ett med rödgula-lila) och ett svart mullbärsträd. Ett litet fläderträd också.

Vi får tillträde midsommarveckan. Vad kan man göra i trädgården då i zon 1? Är det för sent att plantera bärbuskar? Vill ympa in vännernas magiska Aroma och som jag förstått görs det bäst på våren? på ett av de mindre äppelträden. Vad kan man odla i grönsaksväg så sent? Anlägga sparrisland? Svartkål? Vad är bättre att spara till hösten eller nästa vår? Vad kan man sätta i orangeriet så sent? Det finns uppmurade jordbäddar som bara väntar på plantering!

Vi kan inte förodla något för vi tågluffar i 2,5 veckor precis innan tillträdet så det blir ingen vattning av plantor då. Känns tyvärr som att vi flyttar in i helt fel säsong även om vi såklart får hela sommaren att njuta i trädgården 😍

Har fått massa tips från förra ägarna på vilka platser i trädgården som mina odlingsidéer kan platsa, så även om man ska bo in sig och känna efter så finns det en del grejer jag vill få igång så fort som möjligt eftersom de kommer ta några år på sig att ge skörd.
Det låter alldeles underbart!!
 
ÄNTLIGEN kan jag joina den här tråden! Vi har köpt hus med jätteträdgård (med stadsmått mätt då..) och ett ORANGERI. Är så pepp!

I orangeriet finns idag ett stort olivträd och vinrankor. I trädgården finns typ 5 aprikosträd (varav det äldsta gav 200 kg frukt förra året! I år dock frostnupet så oklart om det alls blir någon skörd), några äppelträd av olika sorter, två plommonträd (ett med blå plommon och ett med rödgula-lila) och ett svart mullbärsträd. Ett litet fläderträd också.

Vi får tillträde midsommarveckan. Vad kan man göra i trädgården då i zon 1? Är det för sent att plantera bärbuskar? Vill ympa in vännernas magiska Aroma och som jag förstått görs det bäst på våren? på ett av de mindre äppelträden. Vad kan man odla i grönsaksväg så sent? Anlägga sparrisland? Svartkål? Vad är bättre att spara till hösten eller nästa vår? Vad kan man sätta i orangeriet så sent? Det finns uppmurade jordbäddar som bara väntar på plantering!

Vi kan inte förodla något för vi tågluffar i 2,5 veckor precis innan tillträdet så det blir ingen vattning av plantor då. Känns tyvärr som att vi flyttar in i helt fel säsong även om vi såklart får hela sommaren att njuta i trädgården 😍

Har fått massa tips från förra ägarna på vilka platser i trädgården som mina odlingsidéer kan platsa, så även om man ska bo in sig och känna efter så finns det en del grejer jag vill få igång så fort som möjligt eftersom de kommer ta några år på sig att ge skörd.
Snabbväxande grönsaker går att sommarså, bara man är beredd att passa lite så dom inte torkar ut precis i början (iofs ingen skillnad mot den här våren 🙄). Försökte länka till en sida med tips men lyckas inte, men googla sommarsådd.
Buskar hade jag väntat med till hösten, för att slippa vattna så förtvivlat. Inte kul om det blir bevattningsförbud och man måste gå med kanna (och så tycker jag det är tråkigt att vattna, det kan vara en bidragande orsak)

Både trädgården med alla fruktträd orangeriet låter helt fantastiskt!
 
Snabbväxande grönsaker går att sommarså, bara man är beredd att passa lite så dom inte torkar ut precis i början (iofs ingen skillnad mot den här våren 🙄). Försökte länka till en sida med tips men lyckas inte, men googla sommarsådd.
Buskar hade jag väntat med till hösten, för att slippa vattna så förtvivlat. Inte kul om det blir bevattningsförbud och man måste gå med kanna (och så tycker jag det är tråkigt att vattna, det kan vara en bidragande orsak)

Både trädgården med alla fruktträd orangeriet låter helt fantastiskt!
Bra tips, tack! Googlar för fullt :D

Det finns faktiskt en egen brunn för bevattning också, den får man väl vattna med även om det är vattningsförbud? Men kanske bäst att vänta till hösten i alla fall, vi har ingen brådska just med bärbuskarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 898
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
46 051
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 914
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp