Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bra tips, tack! Googlar för fullt :D

Det finns faktiskt en egen brunn för bevattning också, den får man väl vattna med även om det är vattningsförbud? Men kanske bäst att vänta till hösten i alla fall, vi har ingen brådska just med bärbuskarna.

Tipsar om att det dessutom ofta är utförsäljning av perenner, bärbuskar, träd osv under sensommaren/hösten, så det kan ju vara ett guldläge att passa på då ändå! :)
 
Bra tips, tack! Googlar för fullt :D

Det finns faktiskt en egen brunn för bevattning också, den får man väl vattna med även om det är vattningsförbud? Men kanske bäst att vänta till hösten i alla fall, vi har ingen brådska just med bärbuskarna.
Det får du, men om grannarna också har egna brunnar i närheten är risken att du torkar ut även deras om du torrlägger din egen. Det är inte gratis att få igång en torrlagd brunn och kan vara lite besvärligt.
 
Bra tips, tack! Googlar för fullt :D

Det finns faktiskt en egen brunn för bevattning också, den får man väl vattna med även om det är vattningsförbud? Men kanske bäst att vänta till hösten i alla fall, vi har ingen brådska just med bärbuskarna.
Ja egen brunn bestämmer ni över helt själva. Vilken dröm att ha en bara för bevattning! Slippa ha ångest över om vattnet räcker. Det sägs att hösten är bästa tiden att plantera buskar och träd så det är nog klokt att vänta ändå (latmasken i mig tror stenhårt på detta argument)
 
Det får du, men om grannarna också har egna brunnar i närheten är risken att du torkar ut även deras om du torrlägger din egen. Det är inte gratis att få igång en torrlagd brunn och kan vara lite besvärligt.
Enligt brunnsarkivet är det den enda grävda på ganska långt avstånd. Men vi tänkte väl mest använda den om det verkligen behövs. Vi har ingen pump till den än, men den är så stor att det går att sänka ner hink med rep och hämta upp till en början.
 
Ja egen brunn bestämmer ni över helt själva. Vilken dröm att ha en bara för bevattning! Slippa ha ångest över om vattnet räcker. Det sägs att hösten är bästa tiden att plantera buskar och träd så det är nog klokt att vänta ändå (latmasken i mig tror stenhårt på detta argument)
Bara lite ångest över att ongen ska ramla i :nailbiting: Den är nästan 1 meter i diameter, med ett tungt trälock bara rakt över hålet som är helt i marknivå. Vi måste fixa något bättre.. Men det är en jättevacker brunn, uppteglad omlott liksom inuti. Och bra att ha brunn om krisen/kriget kommer ;)
Jag tar ditt latmaskord på höst-plantering för bärbuskarna helt enkelt :D
 
Enligt brunnsarkivet är det den enda grävda på ganska långt avstånd. Men vi tänkte väl mest använda den om det verkligen behövs. Vi har ingen pump till den än, men den är så stor att det går att sänka ner hink med rep och hämta upp till en början.
Det är ju väldigt romantiskt att sänka ned en hink. :) och älskar gårdspumpar i järn.
 
Bara lite ångest över att ongen ska ramla i :nailbiting: Den är nästan 1 meter i diameter, med ett tungt trälock bara rakt över hålet som är helt i marknivå. Vi måste fixa något bättre.. Men det är en jättevacker brunn, uppteglad omlott liksom inuti. Och bra att ha brunn om krisen/kriget kommer ;)
Jag tar ditt latmaskord på höst-plantering för bärbuskarna helt enkelt :D
Mura upp och ha en vinda :D?
 
Ligger efter totalt i trädgården, det är hemskt. Har precis grävt ned Blåbärstry och det lilla päronspöt och sått lin runtom och grävt om komposten. Men morötterna kommer knappt, har inte sått någon mangold. Har inte satt ut chili i miniväxthuset. Nästan alla gurklingarna dog i rotskaftröta efter första utevistelsen :(. Har bara planterat om tre stycken kålplantor.

Och jag sådde precis lokförarens jätteärt under äppelträdet och fick lite ångest för det. Tre ynka ärtor i ett paket och om de inte gror har jag slösat bort dem för någon som kunde köpt dem och fått dem att gro :(

Jag känner också av trädgårdsstress i år. Har ju jätteproblem med mina tomater och sådde nytt, igen, i söndags. Man får fokusera på det man lyckas med istället. 1❤️

Jag säger till er båda att andas :heart

Trädgård och odling ska vara roligt och inte en stress. Jag har inte ens hunnit orkat (i ärlighetens namn) med att förså hälften av vad jag tänkt... så det blev till att köpa en del plantor i år. Det är inte roligt men jag måste få känna att jag njuter av trädgården så då får det blir lite färre köpta plantor i år så får jag ta nya tag till nästa år. Trädgården är min trygghet och oas, jag vägrar låta den bli något annat (även om jag ibland vill gråta över sådant jag inte orkat fixa).
 
Åh nej, glufsar de i sig dina vildtulpaner också?

Jag har kompostgaller runt päronträdet och runt nya buskar också :arghh: ser sådär kul ut. Ska lyfta bort ett par i juni men mitt lilla lilla päronträd var de och slukade stora delar av mitt i juli ett år (vilket förklarar storleken antar jag..) så det får stå kvar runt det, tänker att det ska klättra ärtor på för att se lite normalt ut.

De som springer runt här äter f-n allt :cautious: Det som funkar är rå fårull, de har inte gått i närheten av de nyplanterade fruktträden vi hade ner förra året. Jag har haft fast ull med en häftpistol på stödpinnarna (den måste fyllas på... det finns ett antal fågelbon här som lär vara väl ombonade ;)).

Ett av årets projekt är att fixa pinnar som är målade i lämplig färg och sprida ut dem i trädgården så jag kan häfta fast ull på flera ställen. Jag tänkte att om jag målar dem efter hur det ser ut där de ska vara (sol - skugga, nära röd byggnad osv) så kommer det inte att se för fult ut.
 
Jag har just grävt upp o omplanterat jordgubbar i 3 pallkragar, dom var inte vackra innan o efter förra sommaren som mestadels spenderades i Skåne så såg dom nu förjävliga ut.
Har inte försått ett enda frö, inte köpt en enda planta :eek: ,måste betyda att jag varit i fel affärer :D
Men jag ska köpa tomat tiny tim (tror jag den heter) och chili på torget på torsdag om dom har.
Har satt 6 potatisar, 3 här o 3 i skåne och just sått dill o persilja här hemma.
Tror inte jag varken orkar eller vill ha mera arbete.
 
Jag säger till er båda att andas :heart

Trädgård och odling ska vara roligt och inte en stress. Jag har inte ens hunnit orkat (i ärlighetens namn) med att förså hälften av vad jag tänkt... så det blev till att köpa en del plantor i år. Det är inte roligt men jag måste få känna att jag njuter av trädgården så då får det blir lite färre köpta plantor i år så får jag ta nya tag till nästa år. Trädgården är min trygghet och oas, jag vägrar låta den bli något annat (även om jag ibland vill gråta över sådant jag inte orkat fixa).

Kan också tillägga att jag drar runt en STOR fastighet mer eller mindre ensam (särbon är ju inte här så ofta)... och blir inte yngre, dvs jag har fått acceptera att ork finns inte till allt.
 
Ja egen brunn bestämmer ni över helt själva. Vilken dröm att ha en bara för bevattning! Slippa ha ångest över om vattnet räcker. Det sägs att hösten är bästa tiden att plantera buskar och träd så det är nog klokt att vänta ändå (latmasken i mig tror stenhårt på detta argument)
Eftersom man ska vattna växter 2-3 säsonger efter plantering så spelar det ingen roll för själva vattningen om man planterat på hösten eller på våren. Däremot om man har en fuktig och lång höst kan det vara lättare och mindre stressigt att plantera då, men man får vara desto mer vaksam på vårkanten och vattna när växten börjar vakna. Oavsett om du planterar på hösten eller våren ska du alltså vattna minst 2 somrar efter plantering.
 
De som springer runt här äter f-n allt :cautious: Det som funkar är rå fårull, de har inte gått i närheten av de nyplanterade fruktträden vi hade ner förra året. Jag har haft fast ull med en häftpistol på stödpinnarna (den måste fyllas på... det finns ett antal fågelbon här som lär vara väl ombonade ;)).

Ett av årets projekt är att fixa pinnar som är målade i lämplig färg och sprida ut dem i trädgården så jag kan häfta fast ull på flera ställen. Jag tänkte att om jag målar dem efter hur det ser ut där de ska vara (sol - skugga, nära röd byggnad osv) så kommer det inte att se för fult ut.
Ah! jag har faktiskt köpt trädgårdsull i år, tänkte ha den under kålen för att undvika jordloppor, det kanske håller undan rådjur lite också! (inte för att de brukar sluka just kålen förrän i december :( men mangolden ska vara bredvid.)
 
Eftersom man ska vattna växter 2-3 säsonger efter plantering så spelar det ingen roll för själva vattningen om man planterat på hösten eller på våren. Däremot om man har en fuktig och lång höst kan det vara lättare och mindre stressigt att plantera då, men man får vara desto mer vaksam på vårkanten och vattna när växten börjar vakna. Oavsett om du planterar på hösten eller våren ska du alltså vattna minst 2 somrar efter plantering.
Har du även tips på hur mycket? Jag brukar vara lite väl snål tror jag.
 
Har du även tips på hur mycket? Jag brukar vara lite väl snål tror jag.

Jag undrar också det! :)

Generellt är det bäst att vattna ordentligt när en vattnar och inte smådutta och det gäller de flesta växter. Jag brukar lägga slangen vid busken/trädet/planteringen som ska vattnas och låta den ligga där mellan en halvtimme och en timme (beroende på om jag kommer ihåg den :o). Småduttar gör att rötterna blir för grunda, vattnet behöver sjunka ner ordentligt för att rötterna ska gå djupare.

Att använda spridare gör att för mycket dunstar och bla rosor tycker inte om att bli blöta ovan jord.

Edit: Jag har mer eller mindre slutat vattna gräsmattan om det inte är fråga om nyanläggning. Det är i mina ögon slöseri med vatten (trots att jag har sjövatten).
 
Generellt är det bäst att vattna ordentligt när en vattnar och inte smådutta och det gäller de flesta växter. Jag brukar lägga slangen vid busken/trädet/planteringen som ska vattnas och låta den ligga där mellan en halvtimme och en timme (beroende på om jag kommer ihåg den :o).

Att använda spridare gör att för mycket dunstar och bla rosor tycker inte om att bli blöta ovan jord.
Jag har ju en tendens att vattna med vattenkanna och häller typ tio liter på en ny buske i veckan (eller borde). Jag är lite osäker på hur mycket vatten som kommer ur en slang på en halvtimma eller en minut (vilket är så länge som man orkar stå med slangen och som jag tror är betydligt under tio liter) eller vad det kan vara.

Så frågan är om tio liter i veckan duger och hur mycket vatten man får ur slangen på en halvtimma :)

Använt spridare bara när jag vill vattna barnet också.
 
Jag har ju en tendens att vattna med vattenkanna och häller typ tio liter på en ny buske i veckan (eller borde). Jag är lite osäker på hur mycket vatten som kommer ur en slang på en halvtimma eller en minut eller vad det kan vara.

Så frågan är om tio liter i veckan duger och hur mycket vatten man får ur slangen på en halvtimma :)

Jag hade inte använt kanna, 10 liter är ingenting i sammanhanget.. Jag vet inte flödet i min slang (det är inte jättehårt tryck i den) men jag tycker jag ser på jorden och hur växterna frodas hur mycket vatten som krävs. Jag har vattnat på det här sättet i många år och bevisligen fungerar det.

Edit: En extremt grov uppfattning (baserat på mängden en borriggspump ger och mitt extremt grova ögonmått :D) är att min slang ger mellan 4 och 8 minutliter.
 
Jag har ju en tendens att vattna med vattenkanna och häller typ tio liter på en ny buske i veckan (eller borde). Jag är lite osäker på hur mycket vatten som kommer ur en slang på en halvtimma eller en minut (vilket är så länge som man orkar stå med slangen och som jag tror är betydligt under tio liter) eller vad det kan vara.

Så frågan är om tio liter i veckan duger och hur mycket vatten man får ur slangen på en halvtimma :)

Använt spridare bara när jag vill vattna barnet också.
Tio liter om dagen om du ska vattna med kanna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 932
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
91 92 93
Svar
1 841
· Visningar
59 537
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 286
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp