Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle åkt till en marknad i morgon och köpt växter som inte går att få tag i på vanliga handelsträdgårdar. Nyss fick jag veta att de som skulle sälja växterna har ställt in :( . Så jäkla tråkigt. Min chans att få tag i de där växterna är alltså att åka till dem när de har öppet på sitt ställe några gånger per säsong. Och för att kunna göra det behöver jag sällskap. Var fan ska jag få tag i det sällskapet?
 
Jag skulle åkt till en marknad i morgon och köpt växter som inte går att få tag i på vanliga handelsträdgårdar. Nyss fick jag veta att de som skulle sälja växterna har ställt in :( . Så jäkla tråkigt. Min chans att få tag i de där växterna är alltså att åka till dem när de har öppet på sitt ställe några gånger per säsong. Och för att kunna göra det behöver jag sällskap. Var fan ska jag få tag i det sällskapet?
Släng ut ett ett inlägg om önskan om sällskap till sagda säljare i en lokal trädgårdsgrupp så får du kanske napp?
 
Utav de utlovade 5 mm regn som skulle komma i går blev det 0,01 typ :crazy:
Det blev prickigt i dammet ungefär
Nu lovas det regn på lördag och snälla snälla snälla låt det nu vara sant jag vill ha regn jag behöver regn vi behöver regn här också
1653130147369.png

Så här mycket fick vi...

Idag har vi faktiskt fått lite mer regn. Just nu ca 5 mm. Jag har varit ute och förflyttat regnvatten från tunnorna under stuprören till de snustorra pallkragelådor där jag inte planterat ut något än. Blir bra att få ut plantor där nu när jag lyckats blöta igenom det ordentligt och sen täcka med hösilage (som jag har i överflöd).
 
Visa bifogad fil 91290
Så här mycket fick vi...

Idag har vi faktiskt fått lite mer regn. Just nu ca 5 mm. Jag har varit ute och förflyttat regnvatten från tunnorna under stuprören till de snustorra pallkragelådor där jag inte planterat ut något än. Blir bra att få ut plantor där nu när jag lyckats blöta igenom det ordentligt och sen täcka med hösilage (som jag har i överflöd).
Jag har nog fått tre fyra idag :crazy:
 
Visa bifogad fil 91290
Så här mycket fick vi...

Idag har vi faktiskt fått lite mer regn. Just nu ca 5 mm. Jag har varit ute och förflyttat regnvatten från tunnorna under stuprören till de snustorra pallkragelådor där jag inte planterat ut något än. Blir bra att få ut plantor där nu när jag lyckats blöta igenom det ordentligt och sen täcka med hösilage (som jag har i överflöd).
Tänk så olika det slår, här ösregnar det. Ska se va regnmätaren stannar på när det slutat regna. Var 10mm när jag kollade sist.
 
Mitt persikoträd 'Riga' är äntligen planterat. Men en sak jag aldrig riktigt fått kläm på är det där med att man ska blanda upp befintlig jord med planteringsjord i gropen. Då får man ju mer jord att fylla gropen med än vad som får plats. 'Riga' har inte fått planteringsjord. Kanske jag borde försöka mylla ner sånt runt trädet?
 
Jaaa! Såklart. :love: Lite myskmadra och strutbräken när du ändå är i farten.



Ehm, jag är gärna behjälplig i att eskal…jag menar utveckla idén ännu mer. :angel::sneaky: Gardening by proxy.

Vi fick 17 mm igår! :banana:

Myskmadra hade jag tänkt mig men jag känner inte att strutbräken passar in just där (den har jag på ett annat ställe och den har stått där i ett antal evigheter, sedan innan jag föddes).
 
Mitt persikoträd 'Riga' är äntligen planterat. Men en sak jag aldrig riktigt fått kläm på är det där med att man ska blanda upp befintlig jord med planteringsjord i gropen. Då får man ju mer jord att fylla gropen med än vad som får plats. 'Riga' har inte fått planteringsjord. Kanske jag borde försöka mylla ner sånt runt trädet?
Jag tänker att du lika väl kan täcka med rejält med finfördelat organiskt (grönt) material så du får rikt makro-och mikroliv där, för då kommer de ta hand om myllandet åt dig.
 
Den måste vara rejäl vid det här laget!

Dels tänkte jag på den för att jag tycker den är snygg, men framför allt tycker jag det är kul med perenna grönsaker. Vad jag hajjat går den att särskilja på att den har sporangieblad och därmed inga sporer på bladens baksidor. En vill nog vara rätt säker på att det är rätt eftersom många ormbunkar innehåller carcinogena ämnen.
 
Mitt persikoträd 'Riga' är äntligen planterat. Men en sak jag aldrig riktigt fått kläm på är det där med att man ska blanda upp befintlig jord med planteringsjord i gropen. Då får man ju mer jord att fylla gropen med än vad som får plats. 'Riga' har inte fått planteringsjord. Kanske jag borde försöka mylla ner sånt runt trädet?
En tar helt enkelt bort hälften av jorden och använder någon annanstans.
 
Mitt persikoträd 'Riga' är äntligen planterat. Men en sak jag aldrig riktigt fått kläm på är det där med att man ska blanda upp befintlig jord med planteringsjord i gropen. Då får man ju mer jord att fylla gropen med än vad som får plats. 'Riga' har inte fått planteringsjord. Kanske jag borde försöka mylla ner sånt runt trädet?
Och tillägg till vad jag nyss skrev: ur mitt perspektiv är det att föredra att inte blanda med köpejord som inte har något mikroliv. Använder du befintlig jord så drar sig dessutom inte trädet för att växa ut med rötterna utanför gropen. Är jorden mycket kompakt så går det alltid att täcka rejält med organiskt material ett halvår innan utplantering för att skapa bättre förutsättningar.

Men det jag menar i slutändan är bara att jag också skulle skippa blanda med torvbaserad, död, köpejord.
 
Snöbollen och jag bor (ganska nära varandra) i sydosthörnet av småland och regnvädren brukar missa oss här.
Vi befinner oss i västra änden av Småland, nu har det slutat regna här. Ska kolla regnmätaren och se vad den landat på. Vet att ibland får vi inget regn alls medan det öser ner på höglandet t ex.
 
En tar helt enkelt bort hälften av jorden och använder någon annanstans.
Var det där "någon annan stans" är, vet jag inte.
Och tillägg till vad jag nyss skrev: ur mitt perspektiv är det att föredra att inte blanda med köpejord som inte har något mikroliv. Använder du befintlig jord så drar sig dessutom inte trädet för att växa ut med rötterna utanför gropen. Är jorden mycket kompakt så går det alltid att täcka rejält med organiskt material ett halvår innan utplantering för att skapa bättre förutsättningar.

Men det jag menar i slutändan är bara att jag också skulle skippa blanda med torvbaserad, död, köpejord.
Jag har porös, torr, näringsfattig sandjord. Jag skulle gärna vilja göra egen planteringsjord av lövkompost, men saknar kompost för endast löv. Behöver fixa det. Jag håller med om att det vore bra att skippa den torvbaserade köpejorden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 930
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
87 88 89
Svar
1 774
· Visningar
57 605
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 234
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp