Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åkte för att köpa jord och kom hem med ett par hosta, julrosor och bronsrodgersia. :angel:
Har en rabatt som behöver utfyllnad i den mest skuggiga delen. Idag växer bla ett gäng hosta, ormöga, jätterams, stjärnflocka, en katsura och lite strutbräken och allt är så... jämngrönt! Vill ha mer kontraster i bladverken men tycker det är svårt i skuggiga lägen, så hoppas hostan (en variegerad sort i lime och mörkgrön) kan göra jobbet lite. Ska försöka få tag i någon riktigt storbladig blågrön också. Har en klätterhortensia som vantrivs på annan plats som kanske vill ha det lite fuktigare...
 
Åkte för att köpa jord och kom hem med ett par hosta, julrosor och bronsrodgersia. :angel:
Har en rabatt som behöver utfyllnad i den mest skuggiga delen. Idag växer bla ett gäng hosta, ormöga, jätterams, stjärnflocka, en katsura och lite strutbräken och allt är så... jämngrönt! Vill ha mer kontraster i bladverken men tycker det är svårt i skuggiga lägen, så hoppas hostan (en variegerad sort i lime och mörkgrön) kan göra jobbet lite. Ska försöka få tag i någon riktigt storbladig blågrön också. Har en klätterhortensia som vantrivs på annan plats som kanske vill ha det lite fuktigare...
Mycket bra jordinköp!

Jag kollade växter till liknande plats och blev sugen på sallatsaralia (sun king) för att den dels är väldigt ljus, lite limefärgad nästan, dels är ätbar.
 
Idag blev det sådd av ett gäng kryddor!
Bråda tider i maj månad för en som försöker sig på självhushållning.

20220523_183912.jpg
 
Hur hade ni gjort om ni skulle sätta stolpar och armeringsnät mellan stolparna, skulle ni ha en bräda ovanpå stolparna och över armeringsnätet eller bara låta det vara öppet utan bräda?

Funderar lite på hur man ska göra till murgrönan, på ett sätt tänker jag att brädan ger mer stabilitet, men samtidigt vet jag inte om den behövs egentligen. 🤔
 
Hur hade ni gjort om ni skulle sätta stolpar och armeringsnät mellan stolparna, skulle ni ha en bräda ovanpå stolparna och över armeringsnätet eller bara låta det vara öppet utan bräda?

Funderar lite på hur man ska göra till murgrönan, på ett sätt tänker jag att brädan ger mer stabilitet, men samtidigt vet jag inte om den behövs egentligen. 🤔
Armeringsnät är ju stabila så kan inte tänka mig att en bräda behövs.
Vet inte hur ni tänkt göra i backen men om ni tänkt slå ner stolparna i jorden så gör inte det utan sätt jordankare som ni sätter ner stolparna i. Onödigt att fler gör samma misstag som jag gjorde när jag byggde en fristående spaljé.
 
Armeringsnät är ju stabila så kan inte tänka mig att en bräda behövs.
Vet inte hur ni tänkt göra i backen men om ni tänkt slå ner stolparna i jorden så gör inte det utan sätt jordankare som ni sätter ner stolparna i. Onödigt att fler gör samma misstag som jag gjorde när jag byggde en fristående spaljé.
Jag vet inte hur vi ska fästa stolparna, vi byggde staketet till framsidan förra året då användes gamla plattor som stolpskon eller vad rätt benämning är för det i själva plattan, sen när staketet var på plats så blandade han betong/cement och la över, så de kommer ingenstans nu.

Har också sett att t ex. byggmax säljer färdiga "stenar" som man gräver ner och kan fästa stolpen i.

IMG_0930.JPG
 
Jag vet inte hur vi ska fästa stolparna, vi byggde staketet till framsidan förra året då användes gamla plattor som stolpskon eller vad rätt benämning är för det i själva plattan, sen när staketet var på plats så blandade han betong/cement och la över, så de kommer ingenstans nu.

Har också sett att t ex. byggmax säljer färdiga "stenar" som man gräver ner och kan fästa stolpen i.

Visa bifogad fil 91437
Så här gjorde vi då.

IMG_0996.JPG
 
Hur hade ni gjort om ni skulle sätta stolpar och armeringsnät mellan stolparna, skulle ni ha en bräda ovanpå stolparna och över armeringsnätet eller bara låta det vara öppet utan bräda?

Funderar lite på hur man ska göra till murgrönan, på ett sätt tänker jag att brädan ger mer stabilitet, men samtidigt vet jag inte om den behövs egentligen. 🤔
Vi har inte någon överliggande bräda, går utmärkt.
 
Jag vet inte hur vi ska fästa stolparna, vi byggde staketet till framsidan förra året då användes gamla plattor som stolpskon eller vad rätt benämning är för det i själva plattan, sen när staketet var på plats så blandade han betong/cement och la över, så de kommer ingenstans nu.

Har också sett att t ex. byggmax säljer färdiga "stenar" som man gräver ner och kan fästa stolpen i.

Visa bifogad fil 91437
Ja alltså jag gjorde det mycket pinsamma misstaget att ta en stolpslägga och banka ner stolparna i marken som man gör med stängselstolp. Helt urkorkat att göra så för jag VET ju att det ruttnar i sammanhanget rätt snabbt. Får skylla på att jag byggt häststaket många många fler timmar än spaljéer :idea:
 
Hur hade ni gjort om ni skulle sätta stolpar och armeringsnät mellan stolparna, skulle ni ha en bräda ovanpå stolparna och över armeringsnätet eller bara låta det vara öppet utan bräda?

Funderar lite på hur man ska göra till murgrönan, på ett sätt tänker jag att brädan ger mer stabilitet, men samtidigt vet jag inte om den behövs egentligen. 🤔

Jag har brädor till mina stora spaljéer, det kändes rangligt annars.

IMG_20210519_181407_197.jpg
 
Behöver lite småsnabbt råd. Det handlar om gurka
Jag har sått gurka och vill ha 4 plantor. Minns inte riktigt när jag petade ner fröna men det är några dagar sedan. Tyvärr är fröna några år för gamla, typ 5 år eller så, och jag är därmed osäker på grobarheten. För säkerhetsskull petade jag ner 16 frön 🙈 och jag ser nu att ett håller på att gro. Vad tror ni ska jag ha lite is i magen eller ska jag köpa nya frön. Ska jag köpa nytt så måste det ske vid resa till intilliggande stad då man bara kan köpa frön till växthusgurkor där jag bor.
Jag hade väntat liiite till.
Eller köpt fler. Kan man ha för många? Wller kan du köpa färdiga plantor?
 
Ja alltså jag gjorde det mycket pinsamma misstaget att ta en stolpslägga och banka ner stolparna i marken som man gör med stängselstolp. Helt urkorkat att göra så för jag VET ju att det ruttnar i sammanhanget rätt snabbt. Får skylla på att jag byggt häststaket många många fler timmar än spaljéer :idea:
misstag måste man få göra, så länge man lär sig på dom och inte gör om samma misstag (så länge det inte handlar om något livshotande förstås, men det tror jag inte det kommer göra i den här tråden och sammanhanget :p )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 898
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
46 033
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 908
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp