Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min myskmadra är ledsen :cry:
Planterade två förra året undrar om de kommer sig :confused:
Vad tråkigt! Min har skött sig helt själv. I stort sett utan vattning utöver första månaden. Sedan fick jag typ 10 plantor till av en vän som grävde upp dem mitt i blomningen pga flytt. De har också tagit sig helt utan extrapyssel men var kanske inte jättespänstiga första månaden.

Alla mina är dock rätt skuggigt och i humusrik jord, om det kan vara något sådant som gör din ledsen?
 
Vad tråkigt! Min har skött sig helt själv. I stort sett utan vattning utöver första månaden. Sedan fick jag typ 10 plantor till av en vän som grävde upp dem mitt i blomningen pga flytt. De har också tagit sig helt utan extrapyssel men var kanske inte jättespänstiga första månaden.

Alla mina är dock rätt skuggigt och i humusrik jord, om det kan vara något sådant som gör din ledsen?
Skuggigt är det men jorden är nog kanske väl kompakt
 
Liljekonvalj, doften :love: Så glad i vår lilla trädgård, den ger så mycket till hela familjen.

Vi har fått gjort en del av våra planer men har fortfarande mycket kvar. Ligger fortfarande efter med och få planterat ner lite av mina inköp, men inget som inte kan göras sen. Tror liksom aldrig man blir färdig och det är en del av charmen, att få kunna få fixa och dona i sin egen täppa 🌱 och som tjuren Ferdinand, att få kunna sitta och bara lukta på blommorna.
 
Kvällsrunda i ficklampans sken. :) De senaste sådderna blev äntligen flyttade till tunneln där allt också fick vatten. Kikade i min nyfixade rabatt i en cementring. Såg the mother of all daggmaskar. O_o Till och med jag blev chockad av dess längd. Letade knoppar på några plantor och skrämdes av en purpurlöpare som gömde sig under ett blad. :laugh: I mörker och lampans starka sken ser man ju inte saker förrän det är för sent i princip. Så härligt ändå när man är ute på natten i trädgården när allt kommer till liv, man är verkligen inne på naturens revir då.
 
Igår var jag på odlingslotten med kompis halva dagen :D Hon tyckte det var riktigt kul att gräva och drog igång att röja bort allt torkat hö och kvistar på den del jag inte tänkt börja med ännu, perfekt! Underlättar mycket när det är så mycket tungt nu och vi kompletterar varandra så bra, kom på nya idéer tillsammans som jag tror blir bättre än mina var!

Vi grävde hela grönsakslandet inklusive gång i mitten där jag la markduk och sådde + satte 4 hallonplantor vi fick av en annan på området. Hennes hade fått för sig att sprida sig runt vattentunnan och blivit lite väl stora så vi fick gräva upp dem och flytta dem. Kraftiga, stora plantor så med lite tur kanske det blir bär i år redan :D Ska bättra på grävningen runt och fylla på mer jord idag, vi var på hemväg när frågan kom så blev ett hastjobb men huvudsaken de kom i jord och fick mycket vatten. Ska gräva ut runt plantorna (är gräsmatta på den biten) så det ser lite snyggare ut.

En fundering, tar sig hallonskott igenom täckbark? Funderar på att lägga det runt hallonen men kanske blir bäst lägga det en bit ut? Gräsmattan ska bort helt nämligen o vill inte ha massa ogräs, är mycket kvickrot i jorden tyvärr.
 
Igår var jag på odlingslotten med kompis halva dagen :D Hon tyckte det var riktigt kul att gräva och drog igång att röja bort allt torkat hö och kvistar på den del jag inte tänkt börja med ännu, perfekt! Underlättar mycket när det är så mycket tungt nu och vi kompletterar varandra så bra, kom på nya idéer tillsammans som jag tror blir bättre än mina var!

Vi grävde hela grönsakslandet inklusive gång i mitten där jag la markduk och sådde + satte 4 hallonplantor vi fick av en annan på området. Hennes hade fått för sig att sprida sig runt vattentunnan och blivit lite väl stora så vi fick gräva upp dem och flytta dem. Kraftiga, stora plantor så med lite tur kanske det blir bär i år redan :D Ska bättra på grävningen runt och fylla på mer jord idag, vi var på hemväg när frågan kom så blev ett hastjobb men huvudsaken de kom i jord och fick mycket vatten. Ska gräva ut runt plantorna (är gräsmatta på den biten) så det ser lite snyggare ut.

En fundering, tar sig hallonskott igenom täckbark? Funderar på att lägga det runt hallonen men kanske blir bäst lägga det en bit ut? Gräsmattan ska bort helt nämligen o vill inte ha massa ogräs, är mycket kvickrot i jorden tyvärr.

Hallon tar sig igenom praktiskt taget allt...
 
Kikade i odlingslådan idag och såg några späda gröningar tittat upp. Morötter, sockerärtor och salladen. Löken lyser med sin frånvaro än, men ingen ko på isen, kul att det börjar hända något.

Solrosorna har poppat upp några stycken, långt ifrån alla än i den ena rabatten, i den andra där jag sådde syns inga livstecken alls, men tänker att de kanske behöver mer tid då det inte är lika mycket sol där, men va vet jag bara vänta å se.

Kul oavsett och följa resan på de små liven. 🥰
 
Kikade i odlingslådan idag och såg några späda gröningar tittat upp. Morötter, sockerärtor och salladen. Löken lyser med sin frånvaro än, men ingen ko på isen, kul att det börjar hända något.

Solrosorna har poppat upp några stycken, långt ifrån alla än i den ena rabatten, i den andra där jag sådde syns inga livstecken alls, men tänker att de kanske behöver mer tid då det inte är lika mycket sol där, men va vet jag bara vänta å se.

Kul oavsett och följa resan på de små liven. 🥰
Kollade i lådan igen och jodå löken är på G också, men väldigt väldigt späd och har inte tittar fram så mycket än, men den är där.
 
Jag hittade den här fina pensén på handelsträdgården igår :love: Det är en stor pensé med förmodligen orange blomma och det var den enda med variegering.

Kruxet nu är ju att jag skulle vilja ha fler, och gärna kunna behålla den mer än bara över sommaren. Jag antar att chansen att få fler via frön från den här är liten när det var den enda? Hur lätt brukar det vara att pyssla med sticklingar på stor tagetes? Jag vill föröka den på något vis men vill inte råka döda den heller :p
 

Bifogade filer

  • 20220521_123234.jpg
    20220521_123234.jpg
    323,1 KB · Visningar: 41
Jag har satt potatis idag. La dem bara på marken och täckte med hö. Men det var en utmaning att få ut höbalarna på åkern. Så tunga jävla as. 14 kilo styck skulle de väga, men måste varit mer. Behövde få dem över ett dike också och välte så klart med skottkärran.

Sen har jag planterat ett gäng chilisar och gyllenbär i krukor. Nu har jag bara 7 chiliplantor och en gyllenbär som jag inte vet vad jag ska göra med.
 
Klippt gräsmattan på ett snäpp kortare idag för att komma åt mossan lite samt klippa ner det lite. Det gick riktigt tungt, både dels av mossan och dels av att gräset var blött efter regn (skulle eg inte regna här idag men prognosen hade fel 🤪).

Även kört med trimmern första gången den här säsongen och den startade. Nästa helg ska den med till svärfar då gräset ska klippas där och går endast att klippa med trimmer. Så bra att den funkar klockrent. 👍🏻
 
7F40F986-5619-4A32-8B34-2739FEE48750.jpeg

Hortensia som kommit upp såhär, går den att flytta? Den står så himla dumt. Den planterades i höstas, köpt som inomhuskrukväxt.
 
Kollade det andra landet och dra på trissor en av solrosorna har tittat upp, ser inga tecken på någon av de andra än. Kul ändå att en av dom är på G. 🤩

Bara försöka sitta lugnt i båten och vänta in dom andra om de bestämmer sig för att titta fram.

Visa bifogad fil 91368
Kul! Mina solrosor har haft väldigt utspridd grotid så de kan definitivt fortfarande komma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 898
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
46 008
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 891
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp