Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sått ärtor i min sista pallkrage, rensat lite i en rabatt och barnet har sått sallat.

Typ alla tomater blommar och en har till och med fått små tomater :) går bra för mig hittills!

Solrosorna har överlevt utplanteringen i den nygrävda rabatten också. Den stora rosenrabatten kommer jag vaska i år, den kommer få härja fritt. Målet är att hålla efter mina odlingar och på framsidan hos pionerna.
 
Squashen är på G
20220526_170934.jpg
 
Projekt 2022: gör klart allt, börja inte på något nytt.
Också jag: "åh kolla en DAMM! Jag lägger in ett bud. 🤷
Visa bifogad fil 91624
Fortsättning på denna historia. Jag berättar för sambon att jag köpt en damm och han ska hämta den. Han frågar om storlek. Jag svarar att jag inte vet. Han inser att den är 3x3 meter och omöjlig att ta på ett vanligt släp. Han får ta traktor och traktorsläp och köra det igenom staden. 🤷
 
Fin! :love: (Det gjorde bara lite ont i hjärtat.. :cry::D

Detta barn har mer eller mindre fri tillgång till både sekatörer, grensågar, -saxar mm. Dels skulle han tveklöst få tag på dem själv även om vi hängde högt, gömde etc (plus, orka själv leta efter ett verktyg när man snabbt vill klippa något :D ) och dels vill jag ändå försöka hålla liv i trädgårdsglädjen han faktiskt har. Även om det betyder att pionblomning eller några träd blir lidande på kuppen. :p

Han ser ju dessutom mig och sin pappa beskära, klippa, gräva och fixa i trädgården, så det är egentligen bara rimligt att han vill göra likadant :)
Jag tycker d t är fantastiskt att ni låter honom utforska och upptäcka.
Här får alla vara med, men bara jag hantera sekatörer m m. Maken får inte heller hjälpa till. :angel:
 
Glömt att skriva här men det har hänt lite mer i trädgården senaste veckan. Har bland annat monterat en hylla på uteplatsen, den ska agera drivhus till jordgubbar, chili, mangold och plocksallat. Den sistnämnda börjar redan spira så smått så de svala nätterna har nog gjort susen. :up: Jag har också frön till polkabetor och ett gäng sättpotatisar som jag ska försöka odla i krukor. Det kan eventuellt bli ännu mer ätbart, det beror helt på utbudet nästa gång jag har vägarna förbi en handelsträdgård.

Min ena kaprifol ser ledsen ut men det kommer nya skott längst ner så den lever åtminstone. Jag tror att jag var lite för snäll med trimningen så det ska jag ta itu med till veckan. Vildkaprifol är ju nästan odödlig på gott och ont men ibland behöver den sågas vid fotknölarna för att komma igång ordentligt.

Idag mår jag verkligen skunk så förväntade mig inte att åstadkomma något, men jag gjorde ett ryck när jag ändå var ut och vattnade, och fick ner en Lidl-fyndad klematis i marken vid en av husknutarna. Håller tummarna för att den ska trivas.
 
Rensat ur tre tunnor som jag odlar tomater i. Det blev 5 liter svinmålla att käka upp.
Eftersom de står under den utskjutande delen av taket så var jorden kruttorr hoppas på att jag lyckades blöta den tillräckligt och sedan blev det hönsgödsel som gödning. Nu är tomaterna satta OCH jag inser att det går att klämma ner minst 7 salladshuvuden i tunnorna (hittills är grobarheten i den salladsbytta som grott 80%, den andra bredsådde jag :nailbiting: )
Har även lyckats fylla upp 11 säckar (halva torvbalssäckar) med gödsel som står i transporten som ska köras hem så snart jag får tummen ur och samlar ihop allt ris som ska till ÅVCn.
 
Jag fick lite (o)frivilligt trädgårdsarbete ikväll. Vi var och öppnade upp stugan för säsongen och jag grävde upp lite randgräs och daggkåpor som förökar sig vilt där, här hemma ska dom få täcka upp tråkig skuggdel av trädgården.

MEN när jag rensade ur bondpionen i stugan så råkade jag dra upp fyra rotklumpar som det börjat gro ur O_o oups!
Dom fick följa med hem, så nu har jag dels hittat en plats åt dom och dels grävt en ny liten rabatt där jag hoppas att dom ska trivas :up:
 
Simbadusa tror jag sidan hette. Hade massa fina fröer som jag inte sett någon annanstans men jag lyckades sitta på fingrarna tillräckligt för att ”bara” klicka hem olika zinnior :angel:
Den känner jag till! Drivs på orten jag arbetar. Har handlat lite där i år efter att jag hade bestämt mig för att det är värt det pga de låga priserna trots att jag tycker att namnet är så bedrövligt att jag inte vill 😂
 
Då är ett litet staket beställt till lotten, blev ett rabattstaket 65 cm högt, sånt där man bara sticker ner i marken. Väldigt smidigt :D Möjligen det behövs lite stöd men smidigt oavsett, o framförallt snyggt! Vill som inte ha något jättehögt så det känns instängt o allt lägre lär rådjursflocken knata över ändå... som tur är verkar de föredra lotterna i andra änden av området, hoppas de håller sig där, även om det är synd för de som har lotterna :angel:😅
 
Skulle bara frisera rabarberbestånden lite och stod sedan med 2 kg :eek: när de var hackade och klara. Sylt med kardemumma enligt ICA (kort hållbarhet) en paj och en påse i frysen.

Satte precis ut gulbetorna och hoppas de inte tycker 6 grader på nätterna är för kallt.

Petade ned ett pelarpäron som typ garanterat inte överlever vintern. Och såg lite lin titta upp, men inga ärtor eller bönor. Slängde ut tre av grannen köpta vitkål bredvid linet och gissar på att någon kommer äta upp dem snart.

Gurkorna gör typ ingenting i sina små krukor, undrans om jag borde omskola dem. Hittade ett helt brätte sått med någonting som höll på att ploppa upp och kom ihåg att jag hade sått mangold i det. Håller tummarna för att min Pak Choi inte ska börja blomma, den måste växa ilsnabbt nu om den inte ska börja blomma.

Var är regnet!? :arghh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 901
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 508
· Visningar
49 493
Senast: ameo
·
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 001
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp