Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hittade andra sorteringens pallkragar på blomsterlandet och köpte 4 stycken, dom är grånade och har nog stått ute tidigare.

Hur behandlar ni pallkragarna? Behöver man göra något med insida?

Jag tycker det är snyggt med svarta pallkragar men det är en del jobb och det naturligt gråa kommer smälta in bättre med resten av gården så jag får se hur jag gör. Dom ska stå två och två på varandra så att de kommer upp lite i höjd.

Jag vill ha en typ av spaljé i någon av dem och funderar på hur jag ska fixa till det, eventuellt kompost galler men det känns lite för lågt. Jag har sett andra som har väldigt snygga hemmabyggen men det känns inte som något jag hinner fixa i år.
 
Jag har räfsat löv och gammalt gräs.

Note to self: Gör detta på hösten när det inte finns en ziljon andra saker att göra.

20220515_144017.jpg
 
Jag har räfsat löv och gammalt gräs.

Note to self: Gör detta på hösten när det inte finns en ziljon andra saker att göra.

Visa bifogad fil 90954

Massa härligt material att göra bädd med kanske till plätten på ditt foto 😀 . Jag skulle ha kartong underst där du inte har gångar, på med detta och varva det med något organiskt som gödsel eller kompost. Sedan sätta plantor i lite jord och sist täcka med färskare material (gräsklipp eller annat tex bortrensat ogräs utan rötter, eller som fått som fått torka ihjäl) .
 
Konstaterar att både mina gula och rosa pioner överlevt vintern :up:
Har inte blivit så mycket utepyssel i helgen due to instabilt väder och blåst (sånt skit är jag ute ute i om jag kan undvika) men jag har planterat om lite diverse tomater iaf 😁
 
Den här gången. Den blir överväxt av mossa på nolltid..
IMG_20220515_164152.jpg

Och givetvis gräs i springorna.

Ska jag nöja mig med att hålla undan mossan från kanterna och låta det vara gräs i mitten? Riva upp hela gången och göra om den?
Det funkar liksom inte att rensa den varje vecka, det har jag inte tid med. Samtidigt vill jag att det ska vara fint.
Tips?
 
Den här gången. Den blir överväxt av mossa på nolltid.. Visa bifogad fil 90961
Och givetvis gräs i springorna.

Ska jag nöja mig med att hålla undan mossan från kanterna och låta det vara gräs i mitten? Riva upp hela gången och göra om den?
Det funkar liksom inte att rensa den varje vecka, det har jag inte tid med. Samtidigt vill jag att det ska vara fint.
Tips?
Jag tycker praktiskt nog det är superfint med gräs i springorna.

Om jag vore ambitiös skulle jag nog föröka upp rejält med backtimjan, rensa bort gräset ordentligt en gång och plantera ut backtimjan i alla springor.
 
Eh... det där är ett ogräs, om än vackert. Fråga @tanten vad hon tycker om dem :angel:

Frågan är om de verkligen mår så dåligt där eller om de bara är torra och i början av säsongen? Mina ser lite trista ut just nu men jag vet ju att de kommer att ta sig. Jag har mina där de får bre ut sig (lite typ halvkompost där så det är bara trevligt med något grönt som blommar) och håller dem stången med gräsklippare och röjsåg (med trimmer).

Ogräs!? 😅 Haha, när jag googlade verkade det vara en marktäckande perenn som går att köpa på Blomsterlandet. Men oavsett ogräs eller ej får det gärna växa och frodas på vårt berg, mycket finare än mossan tex. Men jag tror inte det trivs där, vi har det i andra delar av trädgården där det är jättegrönt och vackert! Verkar breda ut sig alldeles precis lagom här, där det ser ut som att det är tänkt att vara! 😊
 
Den här gången. Den blir överväxt av mossa på nolltid.. Visa bifogad fil 90961
Och givetvis gräs i springorna.

Ska jag nöja mig med att hålla undan mossan från kanterna och låta det vara gräs i mitten? Riva upp hela gången och göra om den?
Det funkar liksom inte att rensa den varje vecka, det har jag inte tid med. Samtidigt vill jag att det ska vara fint.
Tips?

Vilken fin! Inga tips men tycker också gräset i mitten är fint.
 
Ogräs!? 😅 Haha, när jag googlade verkade det vara en marktäckande perenn som går att köpa på Blomsterlandet. Men oavsett ogräs eller ej får det gärna växa och frodas på vårt berg, mycket finare än mossan tex. Men jag tror inte det trivs där, vi har det i andra delar av trädgården där det är jättegrönt och vackert! Verkar breda ut sig alldeles precis lagom här, där det ser ut som att det är tänkt att vara! 😊
Ogräs är ju en ganska subjektiv bedömning av oftast invasiva och/eller spridningsbenägna växter. ;) Vintergröna är absolut en fin och marktäckande perenn, men kan också lätt ta över stora partier om den trivs :)
 
Ogräs!? 😅 Haha, när jag googlade verkade det vara en marktäckande perenn som går att köpa på Blomsterlandet. Men oavsett ogräs eller ej får det gärna växa och frodas på vårt berg, mycket finare än mossan tex. Men jag tror inte det trivs där, vi har det i andra delar av trädgården där det är jättegrönt och vackert! Verkar breda ut sig alldeles precis lagom här, där det ser ut som att det är tänkt att vara! 😊

Jag skrattar alltid lite inombords när jag ser dem dyrt på en plantskola :D De jag har slängde @tanten mer eller mindre efter mig :rofl:
 
Fick ett ryck och rensade i den andra "skuggrabatten". Hann med 2 avsnitt av Pernilla och Johns trädgårdspodd under tiden. Lyssnar alltid på trädgårdspoddar när jag pysslar i trädgården, känns som att jag har sällskap då.

Planterade också en Kameliaschersmin som jag köpte på rea i höstas men i övrigt är det ganska tomt 🤣
20220515_191025.jpg


Ska beställa lite sticklingar till den samt till den lilla rabatten nu ikväll som belöning
 
Ogräs!? 😅 Haha, när jag googlade verkade det vara en marktäckande perenn som går att köpa på Blomsterlandet. Men oavsett ogräs eller ej får det gärna växa och frodas på vårt berg, mycket finare än mossan tex. Men jag tror inte det trivs där, vi har det i andra delar av trädgården där det är jättegrönt och vackert! Verkar breda ut sig alldeles precis lagom här, där det ser ut som att det är tänkt att vara! 😊
Definitionen på ogräs är "det som växer"
Definitionen på "gräs" är "det som inte växer":cautious:
 
Vad tror ni? Är det för sent att sätta majs? Satte för sent förra året, men minns inte när, och fick ingen skörd alls. Står att man kan sätta till mitten på maj men....? Bor i Värmland Zon 4 tror jag men i södra delen av zonen.
Har tyvärr glömt köpa frön tidigare och kom äntligen ihåg det igår men då utan att tänka på såtid.
 
Den här gången. Den blir överväxt av mossa på nolltid.. Visa bifogad fil 90961
Och givetvis gräs i springorna.

Ska jag nöja mig med att hålla undan mossan från kanterna och låta det vara gräs i mitten? Riva upp hela gången och göra om den?
Det funkar liksom inte att rensa den varje vecka, det har jag inte tid med. Samtidigt vill jag att det ska vara fint.
Tips?
Att den växer över så fort är för att den av ålder har sjunkit ner i gräsmattan.
OM du vill ha den riktigt fin och lättskött så får du nog planera in den som ett större arbete där du tar upp den, lägger på nytt/mer underlag och lägger om den igen - *sorry för att jag är en partypooper* :o

Jag hade en sådan gång i stugan och den var mer nersjunken än din, den lät jag faktiskt växa igen ;) men då var stenarna väldigt fula gjutna fyrkanter.
Du å andra sidan verkar ju ha väldigt fina naturstenar och är det det så skulle jag inte låta den växa igen utan att ta rätt på stenarna. Jag är väldigt förtjust i gammal natursten :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 898
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 408
· Visningar
46 552
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 935
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp