Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här är så vackert... :heart
IMG_20220702_194112_0.jpg

Bakgrund: Var inställd på att all kål skulle antingen dö eller inte växa. All pak choi, broccoli, salladskål och nästan all grönkål har antingen gått i blom eller blivit uppätet av sniglar. Så därför är dessa stora, pigga blad extra vackra.




(Ja, jag odlar trångt.)
 
En oturlig dag för slemsniglarna idag också. Ca 230 individer massakrerade på kanske 20 minuter (slutade räkna efter 200 men var tvungen att ta några som var ute på grusvägen också) efter att gräset klippts i eftermiddags medan det var torrt.

Och sedan ett kvällsregn som lockade fram dem, ganska väl synliga pga det korta gräset - oj då vilken otur! 😜- för att undersöka vilka nya delikatesser människan planterat efter sina trädgårdsutflykter. Och så var det bara saxen som människan kom med! 👹 Men de har sig själva att skylla. De har haft (och har) stora fält av gräs att slemma runt i, så länge inte allt för många slemmar sig in i hösilagebalarna så hade de fått hållas.

Men efter den oerhört omdömeslösa idén att bre ut sig i trädgården, och framför allt efter dahliamassakern, så är det definitivt slut på att samexistera på ett fredligt sätt. War is on.
 
En oturlig dag för slemsniglarna idag också. Ca 230 individer massakrerade på kanske 20 minuter (slutade räkna efter 200 men var tvungen att ta några som var ute på grusvägen också) efter att gräset klippts i eftermiddags medan det var torrt.

Och sedan ett kvällsregn som lockade fram dem, ganska väl synliga pga det korta gräset - oj då vilken otur! 😜- för att undersöka vilka nya delikatesser människan planterat efter sina trädgårdsutflykter. Och så var det bara saxen som människan kom med! 👹 Men de har sig själva att skylla. De har haft (och har) stora fält av gräs att slemma runt i, så länge inte allt för många slemmar sig in i hösilagebalarna så hade de fått hållas.

Men efter den oerhört omdömeslösa idén att bre ut sig i trädgården, och framför allt efter dahliamassakern, så är det definitivt slut på att samexistera på ett fredligt sätt. War is on.
Även om det såklart är bäst att döda dem på kvällen redan innan de har ätit på mina grejer, är det något särskilt tillfredsställande att döda dem på morgonen, när de mätta och belåtna glider mot skogen och tror att de har klarat sig. HA!
 
För övrigt. Rosor! Jag borde sluta lusläsa Flora Linnéa, för det kommer aldrig sluta bra :D

Jag har lite för nära dit för att det ska vara riktigt hälsosamt. Men är ändå stolt över att ha visat god ståndaktighet länge, det måste vara minst tre år sedan jag handlade där senast före igår!

Men nu går jag och gullar med mina nya kompisar, och jag tyckte precis att A Shropshire Lad sa att han kände sig lite ensam i sitt nya hem - men att kanske sällskap av Lady of Shalott skulle vara ett lämpligt sätt att avhjälpa det? (visst syns det att det är det han säger, och att han liksom hänger lite med huvudet? Man vill ju inte att ens rosor ska vara deprimerade, liksom!)

7AE60048-1DDB-41CF-8027-93B43E8B9404.jpeg
 
Oj, annonser på fb är för tokiga. Närmsta plantskola hade 50% på allt. Frågade maken om han ville med på utflykt. 4 hängpelargoner, 3 kärlekspelargoner, 2 lobelia, 4 fuschior. 550 kr. Och vi som inte skulle ha något i amplarna i år för vi skulle inte ta på oss en massa måsten. Jag slet mig från bordet med vanliga pelargoner i allafall. Hade ju mängder för några år sedan som jag övervintrade i flera år och som var överdådiga på sommaren, hästskit gillar dom. Men sen kom den tappade orken. Nästa år igen kanske.
 
Vi käkar smultron och jordgubbar och blåbärstry dagligen här :). Ungarna är överlyckliga.

Dock undrar jag, vad äter upp våra krusbär?

Förra året var det på andra krusbären, i andra änden av tomten. Dom ger massa bär i år.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220704_192454_HDR.jpg
    IMG_20220704_192454_HDR.jpg
    269,7 KB · Visningar: 33
Vi käkar smultron och jordgubbar och blåbärstry dagligen här :). Ungarna är överlyckliga.

Dock undrar jag, vad äter upp våra krusbär?

Förra året var det på andra krusbären, i andra änden av tomten. Dom ger massa bär i år.

Sannolikt krusbärsstekel, jag har två buskar som båda är misshandlade men inte fullt så mycket som din. Båda står också dumt och lite undanskymt till så min plan är att försöka flytta dem till något bättre ställe, och i bästa fall kunna hålla koll på bladätarna lite tidigare dvs innan de hinner sluka så mycket.
 
Sannolikt krusbärsstekel, jag har två buskar som båda är misshandlade men inte fullt så mycket som din. Båda står också dumt och lite undanskymt till så min plan är att försöka flytta dem till något bättre ställe, och i bästa fall kunna hålla koll på bladätarna lite tidigare dvs innan de hinner sluka så mycket.
Vi har samma fast på vinbärsbuskarna, nu verkar de dock försvunnit. Flera blad kvar och kan inte se några larver på något blad när jag kollade sist.
 
Funderar på att ha något högt "torn" här i hörnet med en klätterväxt. Funderade först på en hel spaljevägg mot trädäcket, men lillan älskar att hoppa därifrån så vill inte täcka för hela den sidan...

Vad finns det för trevliga klätterväxter som blir stora ändå relativt fort (trist vänta hur många år som helst tycker jag) och som inte kräver så mycket skötsel? Något som blommar (och gärna länge) hade ju varit väldigt trevligt, men tex klematis verkar ju vara väldigt svårt att få igång. Klätterros hade kanske varit fint men lite rädd för taggarna då vi rör oss här en del.

Är lite vandrade skugga här över dagen, men mycket sol också.
 

Bifogade filer

  • PXL_20220704_181201616.MP~3.jpg
    PXL_20220704_181201616.MP~3.jpg
    553,4 KB · Visningar: 27
Även här skulle jag vilja ha en klätterväxt, en spaljevägg bredvid badet. Försöker jobba lite med grönska på höjden eftersom denna del av trädgården med det stora trädäcket är så platt.

Detta är lite soligare läge, har sol så gott som hela dagen och blir riktigt gassigt.
 

Bifogade filer

  • PXL_20220704_181245553~2.jpg
    PXL_20220704_181245553~2.jpg
    517,2 KB · Visningar: 17
Funderar på att ha något högt "torn" här i hörnet med en klätterväxt. Funderade först på en hel spaljevägg mot trädäcket, men lillan älskar att hoppa därifrån så vill inte täcka för hela den sidan...

Vad finns det för trevliga klätterväxter som blir stora ändå relativt fort (trist vänta hur många år som helst tycker jag) och som inte kräver så mycket skötsel? Något som blommar (och gärna länge) hade ju varit väldigt trevligt, men tex klematis verkar ju vara väldigt svårt att få igång. Klätterros hade kanske varit fint men lite rädd för taggarna då vi rör oss här en del.

Är halvskugga men ganska soligt.

Rosenvial är väldigt lättskött, man behöver mest se till att dom inte tar över resten av tomten
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 513
· Visningar
49 660
Senast: Kilauea
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 903
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 810
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 951
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp