Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta är säkert helt tokig fråga, men... Vilka verktyg behöver man liksom för att underlätta när man ska "anlägga" rabatt och man liksom vill riva bort det övre skiktet med gräs, ogräs eller vad det nu finns där? Är det spade och gräva som gäller bara eller hur gör ni? Både större och mindre ytor.
 
Detta är säkert helt tokig fråga, men... Vilka verktyg behöver man liksom för att underlätta när man ska "anlägga" rabatt och man liksom vill riva bort det övre skiktet med gräs, ogräs eller vad det nu finns där? Är det spade och gräva som gäller bara eller hur gör ni? Både större och mindre ytor.

Jag föredrar en rejäl grep faktiskt. Kanske är det mest för att jag har lerjord men här är det mycket lättare att få upp gräset med en grep än med en spade.
 
Första felmärkta dahlian för i år. Tror jag fått en Dahlegria Bicolor istället för Tricolor, jag tycker den är så ful att jag knappt står ut
 

Bifogade filer

  • IMG_20220703_122444.jpg
    IMG_20220703_122444.jpg
    147,9 KB · Visningar: 53
Detta är säkert helt tokig fråga, men... Vilka verktyg behöver man liksom för att underlätta när man ska "anlägga" rabatt och man liksom vill riva bort det övre skiktet med gräs, ogräs eller vad det nu finns där? Är det spade och gräva som gäller bara eller hur gör ni? Både större och mindre ytor.
Det allra bästa är två små grisar :D
Kräver dock ett stängsel
 
Jag föredrar en rejäl grep faktiskt. Kanske är det mest för att jag har lerjord men här är det mycket lättare att få upp gräset med en grep än med en spade.

Ja, de kanske vore nåt att komplettera redskapen med! Tack för tips. Vi har förvisso inte lerjord men känns ändå enklare med fler spetsiga saker som åker ner i jorden och fäster sig runt grästuvorna och rötterna liksom. Vi har stenigt och bergigt...
 
Detta är säkert helt tokig fråga, men... Vilka verktyg behöver man liksom för att underlätta när man ska "anlägga" rabatt och man liksom vill riva bort det övre skiktet med gräs, ogräs eller vad det nu finns där? Är det spade och gräva som gäller bara eller hur gör ni? Både större och mindre ytor.
Jag har anammat no dig-metoden. För jag hatar att gräva 😂 Jag lägger alltså papp direkt på ytan som ska bli rabatt, sedan lite kompostbös och pinnar och sånt, sedan gödsel och sist toppar jag med jord. Finns andra sätt också, och mycket att läsa om det på nätet. Jag är dessutom lite lat så förra året åkte jag till Staples och köpte papp på rulle 😂 Visst, man kan få massa kartong gratis, men jag orkade inte hålla på 😁 När jag ändå behöver gräva föredrar jag också grävgrep, om det inte är en massa rötter som behöver grävas av för då är en (vass) spade bättre.
 
Detta är säkert helt tokig fråga, men... Vilka verktyg behöver man liksom för att underlätta när man ska "anlägga" rabatt och man liksom vill riva bort det övre skiktet med gräs, ogräs eller vad det nu finns där? Är det spade och gräva som gäller bara eller hur gör ni? Både större och mindre ytor.
Jag använder spade. Jag har ren sandjord och inga stenar.
 
Jag har anammat no dig-metoden. För jag hatar att gräva 😂 Jag lägger alltså papp direkt på ytan som ska bli rabatt, sedan lite kompostbös och pinnar och sånt, sedan gödsel och sist toppar jag med jord. Finns andra sätt också, och mycket att läsa om det på nätet. Jag är dessutom lite lat så förra året åkte jag till Staples och köpte papp på rulle 😂 Visst, man kan få massa kartong gratis, men jag orkade inte hålla på 😁 När jag ändå behöver gräva föredrar jag också grävgrep, om det inte är en massa rötter som behöver grävas av för då är en (vass) spade bättre.

0680B452-BDA8-4EF9-9FED-E7522C80FF25.jpeg

No dig är det bästa som hänt mig och min trädgård. Kommer aldrig mer gräva för att odla. Däremot kommer jag fixa till kanterna lite snyggare till nästa gång.
 
Bra trädgårdsinspiration idag också! Besökte två öppna trädgårdar i cottage garden-stil i mysiga Laholm. Den sista var en av platserna som ingick i den missade utflykten med trädgårdsföreningen. Och på hemvägen la jag in en tur förbi ännu ett av utflyktens besöksmål, Horsabäcks perenner, så det blev en alldeles lagom runda med god lunch vid rökeriet invid Lagan.

Men trädgårdsbesöken väcker nya tvångstankar på detta med en liten liten damm någonstans i den egna trädgården, det fanns på båda ställena och det ger onekligen ett extra lyft till omgivningarna.

Här är den minsta versionen, söt den också:

20CD21A3-7F42-4755-8DF7-908E48102404.jpeg
 
Men trädgårdsbesöken väcker nya tvångstankar på detta med en liten liten damm någonstans i den egna trädgården, det fanns på båda ställena och det ger onekligen ett extra lyft till omgivningarna.

Här är den minsta versionen, söt den också:

Visa bifogad fil 94337
Ja, jag måste absolut ha någon typ av vatten i trädgården! Precis som vanligt när jag har semester tvångstittar jag på alldeles för mycket trädgårdstv. I år är det samtliga avsnitt av Trädgårdsmästarna på Tv4 :D Oerhört mycket olika snygga vatteninstallationer där! För övrigt är ju många av de engelska trädgårdarna oerhört märkliga. Väldigt underhållande när de kommer till en lite större inmurad/inplankad fyrkant och säger att det är en stor trädgård. Undrar vad de skulle säga om de kom hit :D
 
Suck, har nu identifierat att det är slån som växer rotskott på av berget. Känns som vi omöjligt kan få bukt på dem 🙃🙃 De växer enorma buskar precis på andra sidan staketet.

Roligare är att jag köpt lite stenpartiväxter att plantera i en stor skreva på berget. Blev japansk kärleksört, blodnäva Ballerina och hängslöja denna gång. Har även köpt flocknäva att plantera under rosenbuskarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 514
· Visningar
49 703
Senast: Kilauea
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 904
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 825
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 951
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp