Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas på regn snart. Allt ser helt dött ut i trädgården. Vattnar det viktigaste från vattentunnan, som börjar ta slut. Har en ganska grund grävd brunn så har lite hjärtat i halsgropen varje gång jag öppnar kranen. 🥲 inte tvättat på en och en halv vecka. Duschar i jobbet och på gymmet. Men visst, det är varmt och trevligt att sitta i skuggan med en bok
 
Jag vill klippa ner en massa saker i trädgården.
SyrenHortensia, rosor, schersmin, äpplen, järnek, en hel hög med andra buskar. Det är väl bättre att göra på våren, men jag vill nu!
 
20220814_173704.jpg

Min älskade kaprifol har börjat slå ut :love: Stickling från i år jag satte i kruka. När den blommat klart ska den få flytta till odlingslotten och slingra sig runt ett träd vid uteplatsen :love:
 
Jag har gått och sneglat länge på små träd som man kan ploppa ner lite här och var. Ön så länge har jag bara tänkt ätbart men kanske jag vill ha lite bara prydnad med. Har tittat lite på hängalm och hängande blodbok. Finns det något annat spännande litet träd jag borde se på?

Borde kanske inte köpa in så mycket mer, har iaf 4 olika plantor jag ska hitta platser till, uhm kanske en eeller två till... Också vill jag beställa lökar snart och jag har börjat snegla lite på dahlior till nästa år 🙈🙈

Ändå lite lustigt, i fjol tyckte jag inte om orange i trädgården. I år har jag älskat det, speciellt i kombination med lila. Så nu är jag osäker, ska jag satsa mer på det jag tycker om nu till nästa år eller kommer jag att vilja något helt annat då, så jag borde testa något helt nytt? 🤔
 
Jag har gått och sneglat länge på små träd som man kan ploppa ner lite här och var. Ön så länge har jag bara tänkt ätbart men kanske jag vill ha lite bara prydnad med. Har tittat lite på hängalm och hängande blodbok. Finns det något annat spännande litet träd jag borde se på?

Borde kanske inte köpa in så mycket mer, har iaf 4 olika plantor jag ska hitta platser till, uhm kanske en eeller två till... Också vill jag beställa lökar snart och jag har börjat snegla lite på dahlior till nästa år 🙈🙈

Ändå lite lustigt, i fjol tyckte jag inte om orange i trädgården. I år har jag älskat det, speciellt i kombination med lila. Så nu är jag osäker, ska jag satsa mer på det jag tycker om nu till nästa år eller kommer jag att vilja något helt annat då, så jag borde testa något helt nytt? 🤔
Trädgårdsångesten i full blomning :angel:
 
Jag vill klippa ner en massa saker i trädgården.
SyrenHortensia, rosor, schersmin, äpplen, järnek, en hel hög med andra buskar. Det är väl bättre att göra på våren, men jag vill nu!

Äpplena är väl perfekta att beskära nu, det är ju JAS. Rosorna rör jag inte så här års (om de inte är angripna av något) för vintern brukar ta sin beskärda del ändå...
 
Jag vill klippa ner en massa saker i trädgården.
SyrenHortensia, rosor, schersmin, äpplen, järnek, en hel hög med andra buskar. Det är väl bättre att göra på våren, men jag vill nu!
Samma här! Vill beskära, rensa, röja... men värmeböljan håller mig lite stången i alla fall. Fortsätter långsamt gräva upp övervuxna rabatter, nu med timjan som en stäpp i stora delar av rabatterna..

KL
Håller bland annat på att gräva upp rabatten kring de två aprikosträd som ger frukt. Det är mycket växtlighet/ogräs under dem, allt från timjan och oregano till stockros, lavendel och en gran (!). Så fort en aprikos ramlat ned har snigelsnäckorna varit på den. Kan jag täcka rabatten kring aprikosträden med något som gör det mindre snäckvänligt att hänga där när min uppgrävning är klar? Inför nästa år alltså. Täckbark? Gräsklipp? Inte närmast stammen då men kring resten. Vill inte kväva träden heller utan bara ha nedfallna aprikoser ifred några timmar tills jag hittar dem själv :D Görs det bäst på våren i så fall? Kväva det ytliga med kartong och gräsklipp eller är det bara för odlingsbäddar?
 
Jag har klippt rosor på jobbet, men de har varit enormt övervuxna med 2 meter långa tentakler som kastades ut desperat. Men de jag tog mest på står mot söderväggar i tegel så de bör hinna växa på sig igen innan vintern.
Jag har en enorm honungsros som jag har klippt i för några veckor sen och kommer behöva klippa igen innan vintern. Men iofs är en honungsros ingen "vanlig" ros, det är en ros på steroider 🤪
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
79 80 81
Svar
1 605
· Visningar
53 228
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 929
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 295
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 038
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp