Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
20220815_201401.jpg


Ett hav av rosenskära och luktärt.
 
20220815_201513.jpg


Jag vet inte riktigt vad som hände här, men ett exemplar av solros 'Claret' bestämde sig för att bli mer än metern högre än sina kompisar. Närmar sig nu 3 meter. :) En av fyra olika sorter av solrosor som odlats i år.
 
20220815_201752.jpg


Lin var roligt att odla! De små, skira blåa blommorna lyste upp i odlingen tidigt under sommaren då inte mycket annat hunnit komma igång. I år sparas det enbart till utsäde. Nu ska jag bara fundera ut hur jag ska tröska den... :cautious:
 
När brukar man börja plantera ljung och "höstplanteringar" i krukor? Några av mina planteringar börjar se väldigt överblommade, vissna och tråkiga ut men det känns inte så värt att köra en ny omgång med sommarblommor nu.
 
Blev också lite mer blancherade ärtskidor till frysen och efter en tekopp så ska jag koka upp den rena krusbärssaften med socker och hälla upp på flaskor :up:

Även om odlingsåret kom av sig rejält pga sjukdom och skador, så blir det ju ändå en hel del ätbart till vinterförrådet 🤗
 
Försöker räkna på hur mkt jag har att lägga på lökar och annat kul. Tydligen var den lilla klungan av vårens tulpaner ändå, enligt min man som räknat, 30 stycken. Min vision för nästa vår ger utrymme för..uhm en del fler 😅🙈
 
Jag tänkte att jag var klar gällande anläggande av nya rabatter. Sen köpte jag tre perenner och insåg att jag hade en buske i kruka.. så jag måste smygbörja på ny "rabatt"/park-liknande gång till mitt växthus. Vet dock inte riktigt hur jag ska placera min potentiellt stora buske för att inte skymma min nya damm? :laugh:

Bjuder på en väldigt sned bild från altanen på dammen :D
IMG20220816175447.jpg
 
Jag tänkte att jag var klar gällande anläggande av nya rabatter. Sen köpte jag tre perenner och insåg att jag hade en buske i kruka.. så jag måste smygbörja på ny "rabatt"/park-liknande gång till mitt växthus. Vet dock inte riktigt hur jag ska placera min potentiellt stora buske för att inte skymma min nya damm? :laugh:

Bjuder på en väldigt sned bild från altanen på dammen :D
Visa bifogad fil 97974
Tycker definitivt den dammen tål en formklippt buske. Helt ovetande om ifall busken tål formklippning, eller bara att hållas liten…

Så fint i skymningen med ljuset i vattnet! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
44 885
Senast: Gnist
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 875
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 487
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 877
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp