Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har klippt rosor på jobbet, men de har varit enormt övervuxna med 2 meter långa tentakler som kastades ut desperat. Men de jag tog mest på står mot söderväggar i tegel så de bör hinna växa på sig igen innan vintern.
Ja, det är nåt sånt här med. En helt galen ros som skickar ut långa spröt överallt. Men jag kanske bara ska tukta den lite, inte klippa ner helt.
 
Nu har jag krattat upp massa jordblottor på en del av den magra jorden uppe på berget. Sått ut massa ängsblommor. Får se vad/om nåt tar sig till nästa år. Gjorde enklast möjliga, tiden finns det inte mkt av i år men frön är ju inte dyra tänker jag. Passade på nu när det skulle komma ett lågtryck med lite regn kommande vecka så jorden hålls fuktig.
 
Jag har klippt rosor på jobbet, men de har varit enormt övervuxna med 2 meter långa tentakler som kastades ut desperat. Men de jag tog mest på står mot söderväggar i tegel så de bör hinna växa på sig igen innan vintern.

Sedan har ju ni en annan zon än vad jag har... det brukar alltid bli lite frysskador på dem här.
 
Hur doftar dom? Kom och tänka på den låten där de sjunger om kaprifol, men tror inte jag kan dra mig till minnes hur de doftar. Går det att förklara?
Kaprifol har en söt, lätt doft. Märks tydligast på kvällstid. Inte som många rosor som luktar tungt o sött. Som skillnaden mellan kardemumma o kanelbullar. Bägge doftar gott men kardemumman lite diskretare. Jag är känslig för dofter och tycker kaprifolen är perfekt även på nära håll.
 
Ursäkta dum fråga, men hur beskär man äppelträdet när det är fullt med äpplen?
Tar utanför där äpplena sitter. Så äpplena hinner få sol på sig på samma sätt som till exempel vindruvor. Man klipper strax utanför klasarna. Men vi har inga problem att beskära våra tre äppelträd. Det är typ totalt 10 frukter kanske.
 
Krusbären har börjat mogna, så nu ligger 5 kg i majan 🤗

20220815_110900.jpg
 
Kaprifol har en söt, lätt doft. Märks tydligast på kvällstid. Inte som många rosor som luktar tungt o sött. Som skillnaden mellan kardemumma o kanelbullar. Bägge doftar gott men kardemumman lite diskretare. Jag är känslig för dofter och tycker kaprifolen är perfekt även på nära håll.
Vilken fin liknelse :)
 
Jag är med i en trädgårdsgrupp på fb och idag var det en som visade bild på sina svenskodlade avokado. De var odlade i ett nergrävt växthus, en så kallad walipini. Trodde inte att sådant funkade på våra breddgrader. Men jäklar vad taggad jag blev på att göra en sådan nu. Attans att min slänt är upptagen redan så i så fall får jag bygga den någon annanstans.
Jeppa S? Deras stora växthus är jättestort och fullt med exotiska växter som ger ätbart. Skithäftigt! Dom säljer en del fruktträd också. Har öppet en gång/v har jag för mig, väl värt ett besök (och kommer bli ännu mer värt det om ett antal år då deras flera hundra rhododendron vuxit till sig). Ligger utanför Osby, Skåne.
 
Jeppa S? Deras stora växthus är jättestort och fullt med exotiska växter som ger ätbart. Skithäftigt! Dom säljer en del fruktträd också. Har öppet en gång/v har jag för mig, väl värt ett besök (och kommer bli ännu mer värt det om ett antal år då deras flera hundra rhododendron vuxit till sig). Ligger utanför Osby, Skåne.
Ja, precis. Kanske det inte går att göra samma sak här. Jag bor ju inte i Skåne.
 
Ja, precis. Kanske det inte går att göra samma sak här. Jag bor ju inte i Skåne.
Det tror jag nog att det gör, vet iofs inte var du bor, men Osby ligger precis på gränsen mellan zon 2/3, så inte den där lyxiga zon 0 precis. Om jag förstått rätt så påverkar höjd under marken (djup under marken?) effekten, så ju kallare desto djupare behöver man gräva för att inte få minusgrader.
 
Kaprifol har en söt, lätt doft. Märks tydligast på kvällstid. Inte som många rosor som luktar tungt o sött. Som skillnaden mellan kardemumma o kanelbullar. Bägge doftar gott men kardemumman lite diskretare. Jag är känslig för dofter och tycker kaprifolen är perfekt även på nära håll.
Låter helt klart som jag måste hitta en kaprifol och lukta på för att bedöma själv va jag tycker. Känns som jag kan ha känt doften innan, men inget jag kan dra mig till minnes om. Får bli lite utforskning på den. :)
 
Det tror jag nog att det gör, vet iofs inte var du bor, men Osby ligger precis på gränsen mellan zon 2/3, så inte den där lyxiga zon 0 precis. Om jag förstått rätt så påverkar höjd under marken (djup under marken?) effekten, så ju kallare desto djupare behöver man gräva för att inte få minusgrader.
Jag bor betydligt längre norrut i zon 4. Vintern är mörkare här. Och ljusbristen under den mörkare årstiden kan nog bli ett problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
44 838
Senast: Gnist
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 875
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 487
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 874
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp