Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har kommit fram till att vatten är för tungt och balkongdjungeln ska bort. :down: Vän hjälper på lördag. Får odla min ådra som pelargontant eller något. Men växterna finns ju kvar och går att dela sedan när jag är i bättre odlartag igen. Ser mest fram att min pimpernötstickling ska få bo vid kyrkan. Den (nöt och ved) har tydligen använts till radband i stora delar av Europa förr i tiden. Snart börjar väl kyrkan med radbandsknytarkurser…:p
Nu har du säkert tänkt på detta ändå, men du kan inte vattna med vattenslang?
 
Jag rekommenderar skaffa en eller 3, lättskötta och växer kopiöst + oslagbar doft :D Hade jag bott närmare hade du kunnat få lukta på min :)
Jag planterade två kaprifoler förra sommaren.. Den ena var död i våras (vintern tog kål på många, i vanliga fall, tåliga plantor av någon anledning). Den andra levde, men var mycket klen och det är högst oklart hur den mår just nu.. Köpte en tredje i början av sommaren. Även den verkar växa ytterst lite, så jag har små förhoppningar om att den kommer överleva vintern :(
Förstår inte vad jag gör för fel. De står soligt, utan att det är direkt gassande, i lätt lerjord, det är sorter som ska klara de här nodligare breddgraderna och jag har inte lyckats hitta någon ohyra på dem. Alla tre inköpta på samma ställe, ångrar så att jag inte sparat kvitto! Känns som nåt är fel, eller så är det inte tänkt att vi ska ha nån kaprifol på den här gården
 
Nu har du säkert tänkt på detta ändå, men du kan inte vattna med vattenslang?
Jo, jag har tänkt på det och har tom en slang och en kökskranskoppling! Det blir kanske ett bra alternativ sedan. eller med lite hjälp att lägga den utefter väggarna så den kan vara utrullad hela tiden kan det kanske bli tillräckligt lätt utan att bli vansinnigt fult. Där fick du mig att tänka något jag inte tänkt förut. Det kanske vore något. Har bara tänkt på vattenslang i hela lägenheten och pysslet med att koppla in och dra den varje gång. Tack!
 
Jag planterade två kaprifoler förra sommaren.. Den ena var död i våras (vintern tog kål på många, i vanliga fall, tåliga plantor av någon anledning). Den andra levde, men var mycket klen och det är högst oklart hur den mår just nu.. Köpte en tredje i början av sommaren. Även den verkar växa ytterst lite, så jag har små förhoppningar om att den kommer överleva vintern :(
Förstår inte vad jag gör för fel. De står soligt, utan att det är direkt gassande, i lätt lerjord, det är sorter som ska klara de här nodligare breddgraderna och jag har inte lyckats hitta någon ohyra på dem. Alla tre inköpta på samma ställe, ångrar så att jag inte sparat kvitto! Känns som nåt är fel, eller så är det inte tänkt att vi ska ha nån kaprifol på den här gården
Det är inte så att de torkar bort i solen då? Kaprifoler har i naturen fötterna i skuggan, så klättrar de upp i ett träd eller något till solen. Min erfarenhet är att det absolut går att ta kål på dem med för lite vatten.
 
Jo, jag har tänkt på det och har tom en slang och en kökskranskoppling! Det blir kanske ett bra alternativ sedan. eller med lite hjälp att lägga den utefter väggarna så den kan vara utrullad hela tiden kan det kanske bli tillräckligt lätt utan att bli vansinnigt fult. Där fick du mig att tänka något jag inte tänkt förut. Det kanske vore något. Har bara tänkt på vattenslang i hela lägenheten och pysslet med att koppla in och dra den varje gång. Tack!
☺️☺️ Tycker absolut man kan ha den framme . Mina föräldrar har vattenslang till sin balkong. På sommaren, när dom vattnar hela tiden, går den genom hela lägenheten. Säkert lite finare att ha den längs väggarna 😁👌 Dom gömmer bara undan den om dom får fin besök. Om vi är där ligger den kvar ^^ och på vintern bor den i källaren ☺️
 
☺️☺️ Tycker absolut man kan ha den framme . Mina föräldrar har vattenslang till sin balkong. På sommaren, när dom vattnar hela tiden, går den genom hela lägenheten. Säkert lite finare att ha den längs väggarna 😁👌 Dom gömmer bara undan den om dom får fin besök. Om vi är där ligger den kvar ^^ och på vintern bor den i källaren ☺️
Jag tror helt enkelt nu när jag tänkt lite att jag hoppats på att fixa land och få ner alla perennerna från balkongen där nu till hösten men det går inte kroppen med på. Kräver lite omorientering och visst är det sant att det inte faller på vattnet.
 
Jag tror helt enkelt nu när jag tänkt lite att jag hoppats på att fixa land och få ner alla perennerna från balkongen där nu till hösten men det går inte kroppen med på. Kräver lite omorientering och visst är det sant att det inte faller på vattnet.
Åh, låter vettigt. Hoppas du kan få hjälp att få ner allt. Kan ju bli en del i vikt att flytta runt på 🙈😅 ändå kul att få möjlighet att odla så nära sin lägenhet ☺️☺️
 
Det är inte så att de torkar bort i solen då? Kaprifoler har i naturen fötterna i skuggan, så klättrar de upp i ett träd eller något till solen. Min erfarenhet är att det absolut går att ta kål på dem med för lite vatten.
Det var lite min tanke också först, men har täck marken runt om med kartong och bark för att hålla fukten bättre och vattnat lite extra om det inte regnat på ett tag.. Men ja, det kanske mycket möjligt är orsaken ändå :(
 
303188F5-65E5-427C-A4A9-277CE1E909A8.jpeg

Förra veckans regnoväder knäckte flera av mina dahlior, så nu har jag varit ute och plockat av det mesta inför kvällens stundande regnoväder. Det sägs att det lokalt kan komma upp till 70mm! :nailbiting:
De gör sig betydligt bättre inne än knäckta ute i trädgården 🥰
 
IMG20220819151614.jpg

Såhär blev rabatten! Jag ska sätta metallkant mellan grus och jord, men hinner kanske inte i år. På kanten mellan gräs och jord till vänster tänker jag mig någon låg kantväxt, eventuellt bröts, den är ju så lätt att så från frö, jag behöver ett antal plantor. Till höger, där det är tomt, visade det sig att det var ett berg under. :laugh: jag har iofs lite taklök över, jag hämtar nog den! Det var ändå 20-30 cm djupt med jord. :) på höger sida ska jag jobba vidare flera meter så småningom, så där blir det ingen kant just nu.

Nu måste jag bara hönssäkra hela skiten också...
 
Well, här ser ni då en detalj från min nyanlagda så kallade paradrabatt.

I framkanten kan det anas en grön pinne som under andra omständigheter kunde ha varit en vit blomstertobak. (En av flera som *kunde ha varit* en blomstertobak, men som istället har fungerat som snask till objudna gäster, ev sniglar men frigående höns har seglat upp som stark utmanare bland the usual suspects)

På en del ställen finns det kratrar i jorden, dessa har anlagts helt spontant och lika oombett av så kallade hönshjärnor. Frigående hönshjärnor. På andra ställen sticker det upp pinnar (inte blomstertobakpinnar) för att markera var dahliorna nu skulle ha frodats, OM det inte var för 2 000 000 mördarsniglar då dvs.

Och slutligen, för att ytterligare förhöja det allmänna paradintrycket, så har det över hela eländet rasat ner vissna löv från träd i ökentorkan och lagt sig som ett dödens jävla täcke över skapelsen.

Jag ger fan i detta och åker till Sofiero i stället.

CD773608-5A07-4E48-8144-DE4FD3F00680.jpeg
 
Jag planterade två kaprifoler förra sommaren.. Den ena var död i våras (vintern tog kål på många, i vanliga fall, tåliga plantor av någon anledning). Den andra levde, men var mycket klen och det är högst oklart hur den mår just nu.. Köpte en tredje i början av sommaren. Även den verkar växa ytterst lite, så jag har små förhoppningar om att den kommer överleva vintern :(
Förstår inte vad jag gör för fel. De står soligt, utan att det är direkt gassande, i lätt lerjord, det är sorter som ska klara de här nodligare breddgraderna och jag har inte lyckats hitta någon ohyra på dem. Alla tre inköpta på samma ställe, ångrar så att jag inte sparat kvitto! Känns som nåt är fel, eller så är det inte tänkt att vi ska ha nån kaprifol på den här gården
Det är tråkigt att höra :( den av mina som tog sig bäst var i vanlig blomjord i kruka, stod i skugga med lite sol. Är den som ska planteras ut.

De andra står på friland i gassande sol och de tog sig rätt bra men inte på långa vägar lika bra som den i krukan. Överlag upplever jag att de gillar skugga men ändå lite sol och skyddat 🤔 zon 3/4 här dock.
 
Jag tror inte löken kommer växa något mer i år. Vad kan man göra med den?

Jag misstänker att de är pyttesmå. Går det att spara på nått sätt å plantera om och få de att fortsätta växa eller är det bara att börja om nästa år kanske?

Newbie på detta område. 🙈

53F7EBD7-F6AF-4AD2-9C8B-8916D3FA1708.jpeg
 
Alltså vad kostar egentligen fruktträd nuförtiden. Var inne på en butik idag och de skulle ha 1158 spänn för ett äppelträd. Jag höll på att sätta i halsen.

Låter som inflation i den branschen också, jag brukar bara köpa när de säljer ut till halva priset på hösten men har för mig att de har legat runt 300 då? Dvs ett normalpris på 600 eller strax över.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
44 905
Senast: Gnist
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 875
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 490
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 882
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp