Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bor ju norr om dig och har haft svalare än vanligt hemma (vem har inte den här vintern?), så verkligen inte chilivänligt. Igår har paprika-fröerna tittat upp, nästan 3,5 veckor efter sådd, padrones kom tidigare den här veckan. Förstår om du vill så en ny omgång för säkerhets skull, men kasta inte det du sått för snabbt heller :)
Det låter betryggande! Jag låter dem stå kvar ett tag till, men ska peta ner lite frön i nya pluggar i helgen ändå.
Tillräckligt med värme?
Paprika och chili kan ju ha väldigt lång grotid, drygt två veckor har jag för mig. Har de stått så länge? Om inte, ge inte upp än!
De har stått i lite mer än två veckor vid element, just på grund av kylan. Tidigare år har de stått lite hur som helst, men i år har vi något kallare inomhus, så jag har haft sådderna vid element av just den anledningen (ca 20-23 grader där skulle jag tippa)
 
Det låter betryggande! Jag låter dem stå kvar ett tag till, men ska peta ner lite frön i nya pluggar i helgen ändå.


De har stått i lite mer än två veckor vid element, just på grund av kylan. Tidigare år har de stått lite hur som helst, men i år har vi något kallare inomhus, så jag har haft sådderna vid element av just den anledningen (ca 20-23 grader där skulle jag tippa)

Och det drar inte kallt från fönstret? Jag har värmematta under mina sådder såhär års eftersom vi har kallt inomhus. Med värmematta blir sådden och jorden cirka 26-28 grader. Har även lock över för att "kapsla in" värmen.
 
Har ni fröbibliotek i er närhet? Vårt bibliotek ska precis börja med det så jag tog tag i att skörda tagetesfrön. Det blir ett antal påsar... :laugh:
1674401796242.png
 
Jag tänkte ta med alla mina "hemmagjorda" fröer och ställa i en skål på jobbet. Börjar bli dags nu. Får skria en liten skylt och ta med imorgon.

Funderar på att skaffa en kompost till min bokashi. Nu förvarar jag jorden i garaget men det är rätt opraktiskt. En kompost på baksidan där jag kan ha jordfabrik vore perfekt. Hittat en billig på facebook men den verkar inte ha någon lucka nertill. Kanske blir opraktiskt att tömma då. Fast å andra sidan är den billig.
 
Åh, nu såg jag att det finns en kakisort som ska tåla temperaturer ner mot -24. Den är ovanlig och heter 'Dar Sofievky'. Så sjukt sugen jag blev på den. Haken är att jag inte direkt har vägarna förbi Skåne där den finns till salu. Det kommer bara att finnas 7 exemplar till salu när plantskolan öppnar 22 april.

Måste fan fixa till mig själv så jag kan åka till Skåne nästa år och köpa plantor.
 
Vi har en rejäl, väletablerad och färdigvuxen bokhäck runt stora delar av trädgården. Vi hann inte klippa den i somras. Bok är ju en "blödare" har jag förstått. Måste vi ändå vänta till JAS med att klippa den? Den behöver tas in en halvmeter på bredden och toppas på höjden. Kan man inte göra det tidig vår innan det blir så satans mycket biomassa? :laugh: Har förstått efter lite googlingar att här i södra Sverige är det många som beskär på vårvintern ändå. Med en så pass etablerad häck borde väl det gå?
 
Till er med tröga fröer: Jag har faktiskt investerat i värmematta för sådderna i år, mest eftersom jag inte har några element och rätt allmänt kallt inomhus nu för tiden. Chili och paprika har varit trööööga men börjar kika upp nu efter 2-3 veckor :) Många tomatplantor grodde på ett dygn eller två, så värmemattan gör nog susen :D
 
Till er med tröga fröer: Jag har faktiskt investerat i värmematta för sådderna i år, mest eftersom jag inte har några element och rätt allmänt kallt inomhus nu för tiden. Chili och paprika har varit trööööga men börjar kika upp nu efter 2-3 veckor :) Många tomatplantor grodde på ett dygn eller två, så värmemattan gör nog susen :D

Jag älskar mina värmemattor! Har gjort stor skillnad. :)
 
Jag har bara en värmematta och den är just nu upptagen av purjofrön.

Kan jag redan nu så mer som då inte får tillgång till värmemattan förrän purjon tittat upp eller är det bättre att vänta helt och hållet?
 
Jag har bara en värmematta och den är just nu upptagen av purjofrön.

Kan jag redan nu så mer som då inte får tillgång till värmemattan förrän purjon tittat upp eller är det bättre att vänta helt och hållet?

Det beror på vad du har tänkt att så och hur varmt du har det där fröna står, tänker jag. Samt ljus, förstås. Purjo gror snabbt och jag hade nog inte ödslat värmemattan på de fröna om jag har andra frön som har bättre användning för mattan. :)
 
Jag har bara en värmematta och den är just nu upptagen av purjofrön.

Kan jag redan nu så mer som då inte får tillgång till värmemattan förrän purjon tittat upp eller är det bättre att vänta helt och hållet?
Vad vill du odla mer? :) Paprika, chili, tomat vill ha varmt när de gror, de hade jag prioriterat på värmematta. Purjo tänkte jag inte så förrän i slutet av feb, och den är inte lika känslig för kyla vid groddningen.
 
Vad vill du odla mer? :) Paprika, chili, tomat vill ha varmt när de gror, de hade jag prioriterat på värmematta. Purjo tänkte jag inte så förrän i slutet av feb, och den är inte lika känslig för kyla vid groddningen.
Det beror på vad du har tänkt att så och hur varmt du har det där fröna står, tänker jag. Samt ljus, förstås. Purjo gror snabbt och jag hade nog inte ödslat värmemattan på de fröna om jag har andra frön som har bättre användning för mattan. :)

Paprika och chili blir det inte i år utan där är det tomat och inte förrän i slutet av februari tänkte jag.

Det är 18 grader i det rum som håller på att bli mitt odlingsrum. Källare, så inga fönster utan allt hammar under växtbelysning sedan.

Jag tänkte så en hel massa sommarblommor i år och några av dem ska ju sås väldigt tidigt så det är ffa dessa jag funderar på just nu.

Blivande rummet nedan. Har 4 växtlysrör som ska på plats, ett med ställning så det kan jag sätta upp direkt om det skulle behövas.
20230121_193713.jpg
 
Paprika och chili blir det inte i år utan där är det tomat och inte förrän i slutet av februari tänkte jag.

Det är 18 grader i det rum som håller på att bli mitt odlingsrum. Källare, så inga fönster utan allt hammar under växtbelysning sedan.

Jag tänkte så en hel massa sommarblommor i år och några av dem ska ju sås väldigt tidigt så det är ffa dessa jag funderar på just nu.

Blivande rummet nedan. Har 4 växtlysrör som ska på plats, ett med ställning så det kan jag sätta upp direkt om det skulle behövas.
Visa bifogad fil 111314
Härligt med ett eget rum för det!
Det mesta gror utmärkt i 18 grader, förutom de jag nämnde. Så fort dina frön grott kan du ta bort dem från värmemattan, 18 grader är väl toppen med bra belysning för att få starka och inte för rangliga plantor. Alltså, som svar på din ursprunliga fråga, jag hade låtit purjon gro utan värmematta och gett värmemattan till mer känsliga växter. Sommarblommor vet jag inget om men det mesta börjar väl gro i april-maj redan, och då är det inte ens 18 i jorden. Så sålänge "jorden reder sig" heter det och det gör den ju i din källare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 351
· Visningar
44 480
Senast: VLMF
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 787
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 942
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 141
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp