Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag såg Seeds of profit i helgen och kan varmt rekommendera den. Den finns på youtube. Man blir väldigt sporrad att fröodla och att odla mer av sin egen mat!

Jag har gjort klar min första bokashi-jordfabrik inne nu. Så fint att ha gjort alldeles egen jord på fyra veckor! Svart, "fet" jord med mycket textur. Jag begriper dock inte hur man får till det utan köpejord. Det känns ju inte helt hundra att ta in utejord och blanda med, då följer ju maskar och kryp med. Är det någon som vet hur man gör? Jag vill ju gärna undvika köpejord.

Jag läste ett bra tips om hur man kan göra för att gräva ner bokashi på vintern - man kan gräva ur på lite olika ställen i pallkragar t.ex på hösten och spara jorden i hinkar och tina efter behov. Då kan man bara ösa ner bokashi i hålet, blanda med lite av jorden och lägga resten ovanpå. Så blir man av med det direkt hinken är klar. Det ska jag testa nästa vinter. :)
 
Jag KAN ha råkat klicka hem 17 olika tomatfröer... :cautious::love::banana:
Det har ballat ur här med... Förra året odlade jag Tiny Tim. Detta år har jag fröer till vesuvio Giallo, Kenneths piennolo, outdoor girl, candy sweet icicle, Mongolian dwarf, jochalos, rosy Finch, health kick, ponderosa, black opal, mexican honey... Tror jag sitter med sjutton sorter. Hur kunde det bli så här?

Jag efterlyste tomatfröer i en grupp och en person svarade att hon hade alla utom en sort. Jag frågade om hon hade en lista över sina fröer ifall jag skulle spontanköpa något. Hon skickade en lista på sina sorter. Drygt 900 stycken. 😆 Så jag känner nu att sjutton sorter, inte är väl det så himla mycket?
 
Det har ballat ur här med... Förra året odlade jag Tiny Tim. Detta år har jag fröer till vesuvio Giallo, Kenneths piennolo, outdoor girl, candy sweet icicle, Mongolian dwarf, jochalos, rosy Finch, health kick, ponderosa, black opal, mexican honey... Tror jag sitter med sjutton sorter. Hur kunde det bli så här?

Jag efterlyste tomatfröer i en grupp och en person svarade att hon hade alla utom en sort. Jag frågade om hon hade en lista över sina fröer ifall jag skulle spontanköpa något. Hon skickade en lista på sina sorter. Drygt 900 stycken. 😆 Så jag känner nu att sjutton sorter, inte är väl det så himla mycket?
Och @Nixehen - hur bor ni egentligen? Har ni växthus typ kommersiell storlek??
 
Satte chillifröna i januari ... och tyckte igår att några av småplantorna såg ovanliga ut. Naturligtvis - de var tomatplantor!! Jag hade missat att några av de små bruna påsarna från Örtagården innehöll tomatfröer.....

Är det kört nu? Kan jag hålla dem vid liv till våren?? Jag har två små växtbelysningar och ett fönster ... Men räcker det?
 
Satte chillifröna i januari ... och tyckte igår att några av småplantorna såg ovanliga ut. Naturligtvis - de var tomatplantor!! Jag hade missat att några av de små bruna påsarna från Örtagården innehöll tomatfröer.....

Är det kört nu? Kan jag hålla dem vid liv till våren?? Jag har två små växtbelysningar och ett fönster ... Men räcker det?
Kan du ge dem växtbelysning och ställa dem kallt så kan de gå ändå. Jag har 6 tomatplantor på min ouppvärmda övervåning som bara får spillvärme nerifrån. De såddes i början av december. Förvisso blir plantorna aldrig så stora, men de är verkligen väldigt små fortfarande.
 
Kan du ge dem växtbelysning och ställa dem kallt så kan de gå ändå. Jag har 6 tomatplantor på min ouppvärmda övervåning som bara får spillvärme nerifrån. De såddes i början av december. Förvisso blir plantorna aldrig så stora, men de är verkligen väldigt små fortfarande.
Tack!! Då kör jag vidare med dem.
 
Och @Nixehen - hur bor ni egentligen? Har ni växthus typ kommersiell storlek??
Jag har två söderväggar (på lada +hus) så där tänkte jag ha dem, plus någon tålig sort i pallkrage. Jag tänkte fröodla tre sorter och då tänkte jag så sex frön av varje för att bibehålla variationen... Vi får se hur det går ihop. Resten blir det nog en planta var av. Jag ska använda min mammas trädgård också 😅 Några är dvärgbusktomater så de får bo inne.

Eventuellt har jag tagit mig vatten över huvudet.
 
Uppdatering av mina 'Vilma'-tomater.
20230206_115011.jpg

De såddes 4 december.
 
Jo. Jag ska nog försöka mig på det i år! Mitt växthus invaderades av myror ifjol, som flyttade in i krukorna och sen var det kört.

Men innan de får flytta ut blir det trångt med så många...!

Jag har nog som mest dragit upp ca 200 plantor, och använder växthuset redan i april/maj med frostvakt på nätterna. Så slipper man drunkna i tomatplantor inomhus! :D
 
Flyttat upp min odling från källaren till vardagsrummet (av högst egoistiska skäl, jag vill kunna titta på mina odlingar typ hela tiden).

Igår var jag på föreläsning om bokashi, och nu vill jag bara göra jord och odla en hel massa saker!
Men först måste jag ha plats för allt. Det vill säga, växthuset måste köpas in och byggas (min bygganmälan gick äntligen igenom 🥳). För att kunna bygga det måste vi gräva ur en hel del där det ska stå, jag vill ha bort grässvålen och lägga grus. Det ska möbleras lite och då kom vi fram till att grus nog blir bäst.

Så nu får det banne mig bli vår så jag kan sätta igång på riktigt!
 
Börjar bli dax attt anlägga varmbänk. Jag vill gärna göra det men har liksom inga bra ideer om vad jag ska ha i den...
Vad odlar NI i varmbänk?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
77 78 79
Svar
1 568
· Visningar
51 501
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 896
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 988
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 188
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp