Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Börjar bli dax attt anlägga varmbänk. Jag vill gärna göra det men har liksom inga bra ideer om vad jag ska ha i den...
Vad odlar NI i varmbänk?
Utöver kortdagsväxter som redan nämnt är de super för purjo, rotselleri (tomat om den står skyddat) och annat som tar lång tid på sig.

Älskar att odla majrova (och andra rovor) riktigt tidigt i varmbänk! Lika snabb som rädisa men matigare.
 
Februarisådden gjord! :)

20230212_114636.jpg


Idag fick bifftomatena komma i jorden, tillsammans med lite gurka. Totalt 36 tomatfrön, 12 olika sorter. Resterande tomatsådd får vänta till mars!

Sått idag:
"Ananas Noir"
"Lithium Sunset"
"Black Brandywine"
"Blue Beauty"
"Taiga"
"Black Krim"
"Summer of Love"
"Sart Roloise"
"Glacial Zebra"
"Phantom du Laos"
"Amethyst Jewel"
"Zoloti Samorodok"
"Deltastar", växthusminigurka

I växthuset:
"Winterreuzen", spenat
Vinterportlak
Machésallat

Sått igår:
"Herbstwald", sommarrudbeckia
"Cherokee Sunset", sommarrudbeckia
"Incredible! Swirl", tigeröga
"Black Boy", blåklint
"Black Ball", blåklint
"Snow Princess", ringblomma
"White Glitter", rysk martorn
"Mystica", fingerborgshatt
"Strawberry Blonde", sammetstagetes
"Queen Red Lime", zinnia
"Albus", isop
"Lemonade", rosenskära
"Sunny Reggae", sommardahlia
"Majorette Double Champagne", stockros
Jättevädd
Edelweiss
Romersk kamomill
Vinterkyndel
Jätteverbena

Gillar att jag fick lite feeling och spontanstädade och sådde i växthuset!
 
Här har frösådderna fått sällskap av en liten thaibasilika :) Håller tummar och tår att den ska trivas och växa. Har dragit upp några krukor från frö också, men hade inte hjärta att bara slänga den här på komposten efter att den gjort sitt i matlagningen.

20230211224453_IMG_1134.JPG


Sitter på händerna för att inte dra igång tomatsådden än :angel: Vet att det bara skulle ta upp onödigt mycket plats, på tok för tidigt. Men det är svåååårt att låta bli
 
Idag har vi haft nästan 10 plusgrader så jag fick rensat ogräs i vår ligusterhäck. I somras var där ett handbollsstort getingbo, så kvickroten fick härja bäst den ville.

Jätteverbenafröna jag plockade in från trädgården i början av veckan bredsådde jag i ett tråg. Hoppas att några tar sig. Jag lär ha massor av självsådda i rabatterna i vår, men de hinner inte bli så värst stora på en säsong tyvärr.

Igår fick vi skruvat upp två fågelholkar som jag och barnen snickrat ihop. Hoppas att det bosätter sig några fåglar i dem i vår. Det var så mysigt när blåmesarna häckade i en holk vid vårt gamla hus.
 
Jag funderar angående denna paprikaplanta. Är den körd? De första karaktärsbladen är ihopvuxna och den har sett ut likadant länge, den blir bara lite större men inget mer händer. Inga fler blad verkar komma för den har ju inte "klyftan" som de nya bladen kommer från, antar jag? Någon som vet hur det kommer bli?
 

Bifogade filer

  • IMG_20230213_103256_927.jpg
    IMG_20230213_103256_927.jpg
    239,8 KB · Visningar: 30
Idag är en sorgens dag. Min hängsälj har gått hädan. Tyckte att den såg lite sned ut och gått helt av. Fult av små insektshål i stammen. Ska jag ge upp hoppet, gräva upp och plantera en ny, eller ska jag vårda ett av skotten som brukar komma upp från stammen vid marken?
4E9249D0-6762-4986-9B6C-908249CCD59C.jpeg
 
Idag är en sorgens dag. Min hängsälj har gått hädan. Tyckte att den såg lite sned ut och gått helt av. Fult av små insektshål i stammen. Ska jag ge upp hoppet, gräva upp och plantera en ny, eller ska jag vårda ett av skotten som brukar komma upp från stammen vid marken? Visa bifogad fil 112577
Du kan klippa av kvistar från trädet och stoppa ner i marken. De rotar sig lätt. Jag har av misstag satt ner sådana kvistar som växtstöd och de har då rotat sig.
 
Du kan klippa av kvistar från trädet och stoppa ner i marken. De rotar sig lätt. Jag har av misstag satt ner sådana kvistar som växtstöd och de har då rotat sig.
Gjorde en liten googling, den är med all säkerhet stamympad. Så kronan är av snabbväxande sort och stammen är av långsamväxande. Så får nog köpa en ny. Synd på ett gammalt och fint trär med karaktär. Men stammen var bara fnöske när man kände på den. Undra vad det är för insekt som tagit död på den

EDIT!:
MYSKBOCK! har sett såna i trädgården och jag har bara haft en Sälg. Frågade på facebook om det var vän eller fiende. nu vet jag, fiende 😡
 
Senast ändrad:
20230215_142246.jpg


Ledig dag = omplantering av chili, paprika, rotselleri och några tidiga tomatplantor. :) Mycket av de blomster jag satte häromdagen har börjat kika upp. Älskar när odlingshyllorna börjar fyllas på! :love:
 
Jag sitter och kikar på vackert väders såkalender och den tycker att jag ska så tomater den 24 mars. Det låter ju jättesent? 😅 Men det kanske är vettigt. När brukar ni som bor i zon 5/6 så tomaterna?
 
Jag sitter och kikar på vackert väders såkalender och den tycker att jag ska så tomater den 24 mars. Det låter ju jättesent? 😅 Men det kanske är vettigt. När brukar ni som bor i zon 5/6 så tomaterna?

Tycker den odlingskalendern verkar långt ifrån helt hundra. Jag bor i zon 2 och den tycker jag ska så tomater den 6 april :p
 
Tycker den odlingskalendern verkar långt ifrån helt hundra. Jag bor i zon 2 och den tycker jag ska så tomater den 6 april :p
Det lät ju verkligen lite galet. Så senare i zon 2 mot zon 6? Vad bor du i för kallhål? 😄

Samtidigt blir jag nojig över att så för tidigt i år, för nu är denna tomatodling på allvar, haha. Ska sätta upp en extra fönsterbräda imorgon men det kommer inte hjälpa så mycket när jag tydligen ska ha 40 krukor tomater + paprikorna + lite annat i två fönster. Jag inser ju redan nu att detta kommer att bli kaos. Kanske är sådd i slutet på mars min bästa chans.
 
Det lät ju verkligen lite galet. Så senare i zon 2 mot zon 6? Vad bor du i för kallhål? 😄

Samtidigt blir jag nojig över att så för tidigt i år, för nu är denna tomatodling på allvar, haha. Ska sätta upp en extra fönsterbräda imorgon men det kommer inte hjälpa så mycket när jag tydligen ska ha 40 krukor tomater + paprikorna + lite annat i två fönster. Jag inser ju redan nu att detta kommer att bli kaos. Kanske är sådd i slutet på mars min bästa chans.

Ska du så utan extraljus hade jag väntat så länge som möjligt. :)
 
Blomstertips tack - vad for blomster ska jag sa eller plantera i soderlutande fonsterlador? Vill garna ha ett vackert "hang" av blomster som hanger ner och framat?
Nagot som jag ocksa kan satta pa norrostsidan som bara far en del morgonsol?
 
Blomstertips tack - vad for blomster ska jag sa eller plantera i soderlutande fonsterlador? Vill garna ha ett vackert "hang" av blomster som hanger ner och framat?
Nagot som jag ocksa kan satta pa norrostsidan som bara far en del morgonsol?
Hängande tänker jag Amarant på en gång. Det finns ju flera olika färger och är så vackra! Lobelia eller krasse funkar ju också. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 557
· Visningar
51 230
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 891
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 987
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 188
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp