Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har just sått mina sista frön till det som ska förodlas och kallsås. Rödbetan och sockerärten sås på friland. Är lite orolig att jag är ute för tidigt med vissa saker (mangomelon och sommarblommor) och för sent med annat (kronärtskocka). Men det ser ut som hos @Daff utanför mitt fönster så jag har inte riktigt vågat än. Orken och tentor spelade in till viss del också.

Funderar på att göra en blomsterlänga med lite högt och lågt i trädgården. Men granskogen är helt in på tomtgränsen så det är svårt att veta vad som klarar den skuggan och jag tänker att markens pH borde påverkas. Fast aspskotten trivs...:grin:
 
När jag ser alla andras tomater är de robusta o större. Fast de sått de flera veckor efter mig… Så anar att jag gjort något fel.

Det kan ju också bero på sort. Hur har du dragit upp dem? Ljus, värme? Är de inte så "robusta" anar jag att de dragit iväg i längd, vilket de gör om man har för varmt i kombination med för lite ljus.
 
Vilken trädgårdshelg! Har beskurit träd, skolat om tomater, gurka och broccoli inne och svartkålen ute i orangeriet. En av mina lila kronärtskockor har äntligen grott. De första aprikosblommorna har slagit ut (och det är fortfarande enstaka minusgrader på nätterna 😬)
EAB0C7C9-F290-4843-B7A1-943563B6F2C9.jpeg
 
PXL_20230404_161012304.jpg

Vad kul att komma hem till gurkan efter att ha varit bortrest 🙃 Bladen får vita fläckar, det sprider sig nedifrån och upp. Någon slags svamp? Ser inga skadedjur i alla fall.
Bladen är avlägsnade efter att bilden togs, finns det något mer jag kan göra? Är det värt att försöka ta en stickling från toppen eller kommer den också duka under? Lite högre upp växer flera gurkor :(
 
Visa bifogad fil 115981
Vad kul att komma hem till gurkan efter att ha varit bortrest 🙃 Bladen får vita fläckar, det sprider sig nedifrån och upp. Någon slags svamp? Ser inga skadedjur i alla fall.
Bladen är avlägsnade efter att bilden togs, finns det något mer jag kan göra? Är det värt att försöka ta en stickling från toppen eller kommer den också duka under? Lite högre upp växer flera gurkor :(
Solbränd?
 
Har sått spenat och sallad och ärtor (tre färger som vanligt, det är en jätterolig påse att köpa.) ute idag, skolar om chiliplantor i köket. Jag hade tänkt sätta max nio... det blev tjugosju. 😅
Tomat tänkerjag fuska och köpa.

Råkade också beställa hem tre "white feather" hostas och några vita trailing begonias. :angel: Jag har provat White feather förut och det gick inte jättebra, men vi ger dem en chans till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
91 92 93
Svar
1 840
· Visningar
59 490
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 118
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 184
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 354
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp