Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har just packat ner mina odlingar för att köra dom på kollo över påsk. Dom får bo hos mamma medans vi är borta, har jag fått dom så här långt vore det ju trist om dom dog nu. :laugh:

Tomat, (5 olika sorter), paprika, chili 6 olika) och aubergine. Och några nysatta palettblad som behöver lite extra omvårdnad fortfarande.

20230405_093154.jpg
 
Nu är vi i april och jag som suttit på händerna för att inte plantera för tidigt börjar stressa över att allt inte är sått. Samtidigt som jag inte riktigt vet när vissa saker bör sås:rofl:
Jag läste ditt inlägg vid lunchtid och konstaterade att jag har suttit på händerna väldigt bra i år! Men blev ändå lite stressad, så jag gick ut och nu har jag sått 3 sorters kål, vintersallat och aklejor :up:
Hoppas det går lika bra som förra året när jag satte frön och ställde ut i kall-växthuset. Alla plantor som kom upp då överlevde och dessutom slipper jag mecket med omplantering och avhärdning ;):D
 
Idag hämtade jag ut ett paket med lökar/knölar av pion, ranunkel och gladiol. Jag kan inte plantera ut i krukorna än, så hur gör jag så länge? Kan jag förvara i kylen några dagar och sen krukor svalt? Eller måste de i jord snarast?
 
Idag hämtade jag ut ett paket med lökar/knölar av pion, ranunkel och gladiol. Jag kan inte plantera ut i krukorna än, så hur gör jag så länge? Kan jag förvara i kylen några dagar och sen krukor svalt? Eller måste de i jord snarast?
pionen är väl det enda jag kanske hade försökt sätta i jord relativt snart, resten kan lätt vänta
 
Tänker ni på nåt särskilt sätt när det gäller gödsel och pyralider? Om man lyckas få tag på gödsel, kan man bli glad och tacka och ta emot då, eller ska man vara rädd för pyralider? 🤔
 
Tänker ni på nåt särskilt sätt när det gäller gödsel och pyralider? Om man lyckas få tag på gödsel, kan man bli glad och tacka och ta emot då, eller ska man vara rädd för pyralider? 🤔

Jag har fått ett helt års tomatodlande förstört av pyralider från egen gödselhög så jag kommer aldrig någonsin naturgödsla just tomater igen.
Alla andra grödor kör jag på. Har inte råd att fylla upp alla odlingar med bara påsjord, så behöver kunna förlita mig på att hämta gödsel och brunnen gödsel också. Men ja, jag tror risken att få in pyralider via (gödselstacks)gödsel är rätt överhängande om jag ska vara ärlig.
 
Jag har fått ett helt års tomatodlande förstört av pyralider från egen gödselhög så jag kommer aldrig någonsin naturgödsla just tomater igen.
Alla andra grödor kör jag på. Har inte råd att fylla upp alla odlingar med bara påsjord, så behöver kunna förlita mig på att hämta gödsel och brunnen gödsel också. Men ja, jag tror risken att få in pyralider via (gödselstacks)gödsel är rätt överhängande om jag ska vara ärlig.
Oj! Då ska jag nog inte hämta hästgödsel från stallet för tomaterna iallafall.
 
Nu ska jag gå ut och såga i den ena rododendronen, så vi kommer förbi med grävaren på söndag. Tar emot att såga ner den innan den blommat, men det finns inte mycket att välja på.

Doftschersmin, klippa nu? Den är så ful och skulle må bra av en rejäl föryngring.
 
Nu ska jag gå ut och såga i den ena rododendronen, så vi kommer förbi med grävaren på söndag. Tar emot att såga ner den innan den blommat, men det finns inte mycket att välja på.

Doftschersmin, klippa nu? Den är så ful och skulle må bra av en rejäl föryngring.
Schersminen kan du klippa nu.
 
Mina tomater finns på den ouppvärmda övervåningen som bara får spillvärme nerifrån. Jag tycker det är perfekt för då drar de inte iväg på höjden.
Mina står i en ouppvärmd gång med stora fönster men det händer ingenting... Eller är jag bara otålig? Det är typ 8 grader där förutom när solen ligger på (eftermiddag) då kan det bli 20...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 553
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 359
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 373
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 528
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp