Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ekollonproduktion? :confused: Jag visste inte ens att man kunde vilja ha ekollon så jag var tvungen att googla. Tack för tips och för att jag fick lära mig något nytt! :up: Jag bor i eklandskap och har flera stora gamla ekar på min tomt och har mest kliat mig i huvudet över vad jag ska göra med alla eklöv...
 
Ekollonproduktion? :confused: Jag visste inte ens att man kunde vilja ha ekollon så jag var tvungen att googla. Tack för tips och för att jag fick lära mig något nytt! :up: Jag bor i eklandskap och har flera stora gamla ekar på min tomt och har mest kliat mig i huvudet över vad jag ska göra med alla eklöv...
Som hästmänniska ryser jag mest när jag hör ordet ekollon.... :nailbiting: Tack och lov har vi ingen ek här som når hagen!
 
L;kar och tulpander liksom det växer skott av någon form i vår stora plantering på baksidan. Med placeringen av skotten är det inget jag planterat så blir spännande att se vad det blir av dem även om det nu är den 29 december och inte direkt vår än 🤣
 
Ekollonproduktion? :confused: Jag visste inte ens att man kunde vilja ha ekollon så jag var tvungen att googla. Tack för tips och för att jag fick lära mig något nytt! :up: Jag bor i eklandskap och har flera stora gamla ekar på min tomt och har mest kliat mig i huvudet över vad jag ska göra med alla eklöv...
Eklöv borde vara bra som marktäckning mellan växter. De förmultnar ju inte så snabbt,men för att hålla markfukt och minska ogräsförekomst borde de funka bra. Eftersom de inte förmultnar så snabbt tänker jag att de också borde kunna fungera som marktäckning i gångar i trädgården.

Hm, jag tror du får köra hit alla eklöven.
 
Jag fick växtbelysning i julklapp! Ett långt lysrör som täcker ett helt fönster. Och nu har jag ingen aning om vad jag ska göra. Jag har satt upp den i mitt sämsta fönster, är det smart? Då har jag tre fönster att odla i nu, ett med belysning och två med mycket sol.

Jag har tänkt odla paprika, tomat, gurka och en jättepumpa. (Och purjo, lavendel, blodpropp, majs...) Men hur ska jag tänka, ska jag bara sätta paprika under lysröret så får tomaterna och det andra vänta till mars när solen kommer? Och när kan jag så paprika under lysröret, redan i januari? Eller är det bara onödigt?

Ja ni hör ju, jag är helt lost. Vill ju utnyttja min lampa på bästa sätt nu men vet inte hur.
 
Jag fick växtbelysning i julklapp! Ett långt lysrör som täcker ett helt fönster. Och nu har jag ingen aning om vad jag ska göra. Jag har satt upp den i mitt sämsta fönster, är det smart? Då har jag tre fönster att odla i nu, ett med belysning och två med mycket sol.

Jag har tänkt odla paprika, tomat, gurka och en jättepumpa. (Och purjo, lavendel, blodpropp, majs...) Men hur ska jag tänka, ska jag bara sätta paprika under lysröret så får tomaterna och det andra vänta till mars när solen kommer? Och när kan jag så paprika under lysröret, redan i januari? Eller är det bara onödigt?

Ja ni hör ju, jag är helt lost. Vill ju utnyttja min lampa på bästa sätt nu men vet inte hur.

Paprika har lång utvecklingstid, så det sår jag redan i januari. Ska absolut vara under lampa.
 
Så då är det en bra ide att använda lampan till bara paprikorna då? :)

Är det generellt så man använder lampa - till paprika och chili samt om man vill odla annat inne i rummet där ljuset inte når?

Generellt sett så har vi inte tillräckligt med soltimmar här i Sverige för att kunna fönsterodla särskilt framgångsrikt förrän i möjligen april/maj i välplacerade fönster. Utan tillräckligt med solljus får du bara gängliga och svaga plantor som ödslar energi på att nå ljus. :) Jag förodlar allt under lampa från januari-cirka april/maj beroende på väder. När minusgraderna ger upp nattetid så får allt stå på tillväxt i växthuset.
 
Jaha, jag har tydligen planterat mina valnötter fel. Ympstället skulle ner 5 cm under jorden. Om de överlever vintern får jag väl plantera om dem, eller fylla på med mer jord.
 
Jag tänkte vara ute i god tid i år så inte alla paprikafröer på Blomsterlandet/Vanliga mataffärer tar slut. Minns inte alls vilka jag tänkte förra året men är ute efter en lägre sort som kan stå i ett fönster, möjligtvis ute men inte växthus och har röda ( inte omöjlig på gula) frukter. Vanlig inte spets. Några förslag?

Plus vem lurar jag, det blir tradera all the way om ingen av er har något att bli av med:rofl:
;)
 
Generellt sett så har vi inte tillräckligt med soltimmar här i Sverige för att kunna fönsterodla särskilt framgångsrikt förrän i möjligen april/maj i välplacerade fönster. Utan tillräckligt med solljus får du bara gängliga och svaga plantor som ödslar energi på att nå ljus. :) Jag förodlar allt under lampa från januari-cirka april/maj beroende på väder. När minusgraderna ger upp nattetid så får allt stå på tillväxt i växthuset.
Jag har odlat lite i tre-fyra år eller så, bara i fönster. Varit ivrig och satt för tidigt varje år och dessutom för många så att de har fått slåss om plats i fönstret. Jag vet nog inte hur en planta som inte är gänglig ser ut 😅 Ska bli kul att se vilken skillnad en lampa gör!
O_o? Fuchsia/bloddroppe?

Funderar på om det är blodtopp som avses?
Blodpropp låter oroväckande att odla... :D
Ja, blodtopp skulle det ju stå! Ska göra mitt bästa för att inte odla blodpropp 😬
 
Jag har odlat lite i tre-fyra år eller så, bara i fönster. Varit ivrig och satt för tidigt varje år och dessutom för många så att de har fått slåss om plats i fönstret. Jag vet nog inte hur en planta som inte är gänglig ser ut 😅 Ska bli kul att se vilken skillnad en lampa gör!

Det gör en jätteskillnad. Se bara till att lampan är tillräcklig nära (ca 10 cm ifrån) och att det inte är ett element under.
 
Mig: ska absolut inte ha mer frön,... speciellt inte tomat fröer...

Också mig: hmmm... Men dom tre tomat sorterna verkar såååå spännande, handlekurv...oooch bekreft 🤦 :bag:

Till mitt försvar, fick också lampa i julklapp och vill testa odla microbuskar inne på köket. Ena plantan står det kan börja blomma och sätta frukt vid 5cm!! det kan man väl inte motstå. Osäker på smak, men låter på beskrivningarna som att dom är helt ok 😁🍅
 
Mig: ska absolut inte ha mer frön,... speciellt inte tomat fröer...

Också mig: hmmm... Men dom tre tomat sorterna verkar såååå spännande, handlekurv...oooch bekreft 🤦 :bag:

Till mitt försvar, fick också lampa i julklapp och vill testa odla microbuskar inne på köket. Ena plantan står det kan börja blomma och sätta frukt vid 5cm!! det kan man väl inte motstå. Osäker på smak, men låter på beskrivningarna som att dom är helt ok 😁🍅
Wow, vill gärna se bild sedan på minibuskarna sedan!

Jag har tidigare bara odlat tiny Tim, men nu köpte jag en microdwarfmix med banana toes, Mongolian dwarf, jochalos och rosy Finch. Ska bli kul att prova nya tomater!

Förlåt att jag typ spammar tråden, detta är ungefär det enda roliga i livet just nu. 😅 Lite himla hopp om varmare, trevligare tider.
 
Wow, vill gärna se bild sedan på minibuskarna sedan!

Jag har tidigare bara odlat tiny Tim, men nu köpte jag en microdwarfmix med banana toes, Mongolian dwarf, jochalos och rosy Finch. Ska bli kul att prova nya tomater!

Förlåt att jag typ spammar tråden, detta är ungefär det enda roliga i livet just nu. 😅 Lite himla hopp om varmare, trevligare tider.
Borde kunna få till en bild sen :) Jag beställde Bonsai , Micro Tom och en gul Mikron. Rosy Finch kollade jag lite extra på ^^ kul ☺️
 
Ungarna älskar tomater (och andra grönsaker man kan äta råa) så är riktigt sugen på att börja så snart. Men känns som det kommer bli för fullt inne innan det är temperatur nog att flytta ut dom i tunneln (som dessutom behöver tömmas och typ högtryckstvättas pga spinn två år i rad (rovkvalster hjälpte ej :( ).
Får väl börja med att kolla lite olika sorter och planera vad vi ska ha.
 
Yes, odlingstråd, jag som tänkte jag kanske var lite väl tidigt ute när jag kikade efter det :D familjen påstår det :cautious:

Väntar spänt hur rosorna klarat sig över vintern, nog för de är tåliga men ändå :nailbiting: Fick ett gäng pionrötter i höstas också, spännande om de tar sig upp!
Fick hem impectas frökatalog för några veckor sedan :love: så vill ha på tok för mycket :angel: frånsett det redan planerade plommonträdet, fler bärbuskar och rosor så är planen potatis, kryddor, isbergssallad, jordmandel(är det någon här som testat det nån gång?) och ett försök med stockrosor. Behöver fler blommor med lite höjd och aldrig sett stockrosor här så gör väl ett försök :) o förstås massa blommor! Också större jordgubbs- och smultronland, mycket viktigt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 543
· Visningar
50 601
Senast: ameo
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 887
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 984
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 180
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp