Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kollade lite på bilder från årets säsong. Fuchsiorna som jag köpte som små sticklingar blev riktigt fina. Så lätta att lyckas med.
20220812_170525.jpg


Hoppas att de klarar vintern inomhus och bjuder på en till blomning kommande säsong.
 
Angående dahliorna, förresten. Knölarna är ju inte så dyra. Där jag beställer kostar de 39:-. Så vill man kan man ju köpa och testa och sen kan man ju bara strunta i dem på hösten om man vill. Alternativt gräva upp dem och sälja dem om man inte har lust eller möjlighet att förvara dem. Risken är förstås att man blir lite besatt, men det går att leva med :)
Jag gör så, blir inte mkt dyrare än sommarblommor. Tycker väldigt om dahlior, när dom väl kommer upp behöver dom inte mkt vatten också blommar dom länge,väldigt länge i Skåne ^^ jag planterar in dom bland mina perenner i rabatten samt har några i kruka. Dom finaste knölarna kommer min mamma och gräver upp på hösten och sparar till sig själv 😄
 
Kollade lite på bilder från årets säsong. Fuchsiorna som jag köpte som små sticklingar blev riktigt fina. Så lätta att lyckas med.
Visa bifogad fil 109319

Hoppas att de klarar vintern inomhus och bjuder på en till blomning kommande säsong.
Jättefin! Jag misslyckas alltid med fuchsia.. De bara vill inte i min ägo. En gång hade jag en ganska stor och fin, men då kom rådjuren och nallade på den..

Och en åsikt om dahlior.
De är bara för mycket, för pråliga, för överdrivna liksom.
Akleja däremot. Där snackar vi blomma!

Och krollilja. Älskar krolliljor! Borde sätta ett gäng runt om i trädgården men jag inte kommit så långt än.
 
För mig är dahlior gratis. Köper dom för 39kr/styck plus frakt och säljer dom på hösten för typ 50 kr/st. Orkar inte vinterförvara och har dåligt med plats att driva upp enorma knölar till våren. Så jag ska beställa ungefär 20 i år. Driva upp dom i påsarna de kommer i och sätta ut. Mina planteras i välgödslad rabatt och får inget mer än vatten på hela sommaren. Jag tycker de är lättskötta!
 
Jag såg att man kunde förbeställa sättpotatis och jag undrar om ni har tips på sorter? Jag har bara odlat potatis i en säsong. Jag hade tänkt mig två stycken sorter. Treåringen tycker om mos så minst en mjölig sort. Jag hade tänkt förvara dem i jordkällaren i höst. Vilka är era favoriter? :)

Rocket. :) Ger bra avkastning och är god både som färskpotatis tidigt på säsongen och vanlig matpotatis senare!
 
Nån som kan detta med vintertomater? Provade detta första gången i år och de hänger nu i skafferiet. Funderar på detta med mognad; de har fått alltmer färg, men ska jag ta fram dem till ett soligt fönster eller så för den sista mognaden? Börjar bli sugen på att smaka. :p

Jag hade inte hängt i fönster (risk för uttorkning) men däremot lagt dem i en låda med ett äpple om jag ville skynda på mognaden!
 
Jag ska få en skranglig vinbärsbuske året som kommer, och börja forma min numera torftiga tomt efter eget tycke. Men när bör jag plantera den och ska jag tänka på något när jag gräver upp den? @Wille kanske?

Sen har jag planer på ett bigarråträd och krusbär om orken räcker till!
 
Jag ska få en skranglig vinbärsbuske året som kommer, och börja forma min numera torftiga tomt efter eget tycke. Men när bör jag plantera den och ska jag tänka på något när jag gräver upp den? @Wille kanske?

Sen har jag planer på ett bigarråträd och krusbär om orken räcker till!
Ta med så mycket rötter som är rimligt. Jord är astungt så du lär ändå kapa en del rötter. Jag skulle satsa på plantering så tidigt som möjligt innan busken börjar grönska.
 
Jag ska få en skranglig vinbärsbuske året som kommer, och börja forma min numera torftiga tomt efter eget tycke. Men när bör jag plantera den och ska jag tänka på något när jag gräver upp den? @Wille kanske?

Sen har jag planer på ett bigarråträd och krusbär om orken räcker till!

Vinbär tål extrem misshandel så gör det när det passar dig.

Som exempel grävde vi upp ett antal svarta vinbär hos särbon (varav en visade sig vara röd) mitt i stekheta sommaren utan att få med så himla mycket rötter. Dessa blev stående på en släpvagn i en vecka eftersom jag var på jobb. De kom heller inte ner i backen direkt när jag kom hem :angel: Allihopa överlevde och mår nu extremt prima några år senare och ger bär som f-n.
 
Vinbär tål extrem misshandel så gör det när det passar dig.

Som exempel grävde vi upp ett antal svarta vinbär hos särbon (varav en visade sig vara röd) mitt i stekheta sommaren utan att få med så himla mycket rötter. Dessa blev stående på en släpvagn i en vecka eftersom jag var på jobb. De kom heller inte ner i backen direkt när jag kom hem :angel: Allihopa överlevde och mår nu extremt prima några år senare och ger bär som f-n.

Så sas det om hallonen också men om de där skrumpna pinnarna grönskar till våren ska jag cykla ett varv runt huset på barncykeln med lucha libre-mask och handdukscape. :cautious:
 
Jag sitter och läser i nötodlarens handbok om ekar. Vår vanliga skogsek ger ekollon först efter 40-50 år. Jo men hejsan. Då hinner man ju dö innan man får skörd om man planterar en sådan nu. Men som tur är så finns det ekar som kan ge skörd av ekollon betydligt tidigare än så. Intressant läsning faktiskt.
 
Nu börjar jag hänga i tråden igen. Han aldrig få upp dahliorna ur rabatten innan vi fick minusgrader så det återstår att se om de överlever. 🙈 skulle iofs bara behålla 2 av dem men ändå 🙄 Får väl vara glad att de i kruka hann komma in iaf
 
Jag sitter och läser i nötodlarens handbok om ekar. Vår vanliga skogsek ger ekollon först efter 40-50 år. Jo men hejsan. Då hinner man ju dö innan man får skörd om man planterar en sådan nu. Men som tur är så finns det ekar som kan ge skörd av ekollon betydligt tidigare än så. Intressant läsning faktiskt.
Inte för inte som det sägs att bästa tillfället att plantera träd är för tjugo år sedan och näst bästa idag.

Jag skulle hemskt gärna ha en cembratall för pinjenötter, men de tar (i sammanhanget bara) 20 år på sig. Och det finns dvärgvarianter som ger frukt efter bara fem år.

Är det någon särskild namnsort av ek som är snabbare? Jag bor nära ekskog där ägaren är ok med att vi plockar men blir nyfiken ändå. 🤓
 
Inte för inte som det sägs att bästa tillfället att plantera träd är för tjugo år sedan och näst bästa idag.

Jag skulle hemskt gärna ha en cembratall för pinjenötter, men de tar (i sammanhanget bara) 20 år på sig. Och det finns dvärgvarianter som ger frukt efter bara fem år.

Är det någon särskild namnsort av ek som är snabbare? Jag bor nära ekskog där ägaren är ok med att vi plockar men blir nyfiken ändå. 🤓
Nej, det finns inte direkt några namnsorter för ekollonproduktion att välja på. I boken nämns bara 'Green Dwarf' som är en Q. palustris. Men boken tar upp Turkisk ek, Scharlakansek, Nordkärrek, Buskek, Kärrek, Bergek, Dvärgchinkapin-ek, Skogsek, Hybridek och Rödek som möjliga för ekollonproduktion. Buskek nämns som en som ger skörd riktigt tidigt.

Jag har faktiskt en cembratall i trädgården. På 7 år har den växt 10 cm och är nu 20 cm hög. Jag ska ta och curla den lite så hoppas jag att den vill börja växa bättre. Den står på en gräsbevuxen yta nu. Tror inte den gillar det så ska ta bort gräset runt trädet.
 
Jag bor i skogen och får egentligen aldrig sådär jättemycket sol pga det, således blir aldrig mina dahlior lika frodiga som andras men ändå fina
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20221228_190531_com.android.gallery3d_edit_5017506264289046.jpg
    Screenshot_20221228_190531_com.android.gallery3d_edit_5017506264289046.jpg
    337,1 KB · Visningar: 56
Så sas det om hallonen också men om de där skrumpna pinnarna grönskar till våren ska jag cykla ett varv runt huset på barncykeln med lucha libre-mask och handdukscape. :cautious:
Jag grävde upp en del av en rosenkvitten i juni som sedan såg ut att tvärdö då alla blad föll av inom två veckor.

Vår byggare har drivit med mig hela sommaren och halva hösten för att jag vattnat åtta pinnar som stuckit upp ur marken. Nu har pinnarna små löv. Lycka till med cykelturen, glöm inte att filma 😆
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 544
· Visningar
50 678
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 891
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 984
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 180
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp